Reload: Donkey Kong Jungle Beat | Gamer.nl

Reload: Donkey Kong Jungle Beat | Gamer.nl

Nintendo EAD Tokyo, één van de meest getalenteerde studio’s binnen Nintendo, heeft de laatste jaren vooral faam vergaard met de Super Mario Galaxy-games. Deze spellen zitten vol met verrassingen en onconventioneel leveldesign. Wat vele gamers echter niet weten, is dat voor de release van Super Mario Galaxy EAD Tokyo al zijn creatieve spieren aanspande met de tweedimensionale platformer Donkey Kong Jungle Beat.

Opeens waren daar de bongo’s, een tweetal aan elkaar gesoldeerde plastic trommeltjes die je kon gebruiken om op de maat te meppen op muziek in Donkey Konga. Leuk natuurlijk, zo’n muziekgame verbonden aan Donkey Kong, maar echt opzienbarend was het niet. We gingen er al vanuit dat we die bongo’s konden laten verstoffen in een duister hoekje van onze kast, maar Nintendo bracht in de tweede helft van GameCube’s levensloop opeens een verra end solide platformer uit die gebruik maakte van de trommels.

Een platformer spelen met trommels, hoe werkt dat nu? Best simpel eigenlijk. Sla op de rechtertrommel om naar rechts te lopen en op de linkertrommel om naar links te lopen. Door op beide trommels tegelijk te rammen spring je en dankzij de microfoon in het apparaat kun je in je handen klappen om vijanden een optater te verkopen. Het lijkt mi chien nodeloos ingewikkeld om de game op deze manier te besturen in plaats van met een controller, maar geloof ons: het voelt heel natuurgetrouw.

De platformactie heeft een ritmische flow die je als speler bijna in aanraking laat komen met de oermens in jezelf

Daarbij geeft het de game een gevoel van ‘gewicht’. Donkey Kong is een grote, zware aap die rake klappen aan zijn tegenstanders uitdeelt en doordat je dat zelf ook doet op de trommel, voelt het bijna alsof je zelf als primaat door de game rent. Ook de nieuwe Donkey Kong-platformers van Retro Studios geven de aap een gevoel van gewicht mee, maar komen niet in de buurt van de flow in Jungle Beat. Levels zijn namelijk zo opgebouwd dat je als geoefende speler in één ruk van het begin naar het einde rent, slingert en rolt. Combineer dat met het constante getrommel en de platformactie krijgt een ritmische flow die je als speler in touch laat komen met de oermens in jezelf. Het spel is na een eerste playthrough dan ook uitermate geschikt voor time trials.

Media has no description

Elk level een nieuwe verra ing

Naast de heerlijke flow van de game mag ook het leveldesign er zijn. Met Jungle Beat liet EAD Tokyo al zien wat het in huis had, nog voor de briljante Mario Galaxy-games. Elk level verrast weer, of je nu rondslingert met lianen of op een grote ram wegvlucht voor een lawine. Ook grafisch slaat het spel je om de oren met ene naar de andere kleurrijke omgeving. De standaard ijs- en vuurwerelden pa eren de revue, maar kennen vaak een uniek element dat het geheel toch fris laat aanvoelen.

Om de zoveel levels kom je tegenover een eindbaas te staan. Deze versla je uiteindelijk door op het juiste moment een klap op de trommel te geven, waarna je nog eens zo snel mogelijk mag trommelen om zoveel mogelijk klappen uit te kunnen delen. Wederom zorgt dit ervoor dat je op een unieke manier in verbinding staat met de game, iets waar een traditionele controller nooit bij in de buurt kan komen. 

Media has no description

Het is niet voor niets dat de remaster van de game, die op de Wii verscheen, niet in de schaduw mag staan van het origineel. Je hebt de bongo’s nodig om de échte Jungle Beat-ervaring mee te krijgen. Zelfs nu speelt deze platformer als geen andere game op de markt, en valt het op hoe de game een brug slaat tu en de Donkey Kong- en Mario Galaxy-games, terwijl het ook overduidelijk ter inspiratie diende voor Retros’ nieuwe Donkey Kong-platformers. Iedereen die van goede Nintendo-platformers houdt mag deze niet hebben gemist.

In Reload houdt Gamer.nl elke zondag games van toen tegen het licht van nu.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou