Reload: De Blob | Gamer.nl

Reload: De Blob | Gamer.nl

De Blob is een heerlijk originele platformer voor de Wii, maar wist je dat het originele concept door een stel Nederlandse gamestudenten is bedacht?

Acht studenten van de studie Game Design & Development aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en een student Game and Media Technology aan de Universiteit Utrecht kwamen met het idee voor het concept achter De Blob. De studenten bouwden software om daarmee de stad Utrecht na te maken. In die tijd werden diverse wijken en het treinstation van de stad verbouwd en met de software kon men laten zien hoe het hart van Nederland er in de toekomst uit zou zien.

In de gratis software die de studenten voor pc uitbrachten konden spelers met een soort verfbal (de ‘Blob’ uit de titel) rondrollen door de stad en met verschillende kleuren de stad een likje verf geven. Uitgever THQ vond het concept zo intere ant dat het een deal sloot met de studenten en de ontwikkelstudio Blue Tongue Entertainment een versie voor de Wii liet ontwerpen.

Het originele concept van de Nederlandse studenten in actie

Lekker kleuren

Het oorspronkelijke concept werd uitgebouwd tot volledige game. Daarbij werd Utrecht vervangen door Chroma City, een grauwe, kleurloze stad waarin de INKT Corporation inwoners in het gareel houdt. Plezier is niet toegestaan. De Blob steekt daar een stokje voor en wanneer spelers door verschillende verfbollen rollen, verandert het waterige, doorzichtige lichaam van het hoofdpersonage in die kleur en kunnen spelers daarmee hun omgevingen inkleuren.

Het maakt – op diverse mi ies die je tijdens je ontdekkingstocht in levels tegenkomt na – eigenlijk niet uit wat voor kleur je de gebouwen en straten van Chroma City geeft. Juist dat feit geeft de game een verra end speels en vrij gevoel. De Blob voelt een beetje alsof je een jazzmuzikant bent, of een schilder van moderne kunst. Hier een spatje blauw, daar een likje rood: voordat je het weet maak je van de spelwereld je eigen kunstwerk.

De Blob

De muziek speelt een grote rol bij dat gevoel van expre ionisme. Hoe meer van het level wordt gekleurd, hoe meer lagen er aan de soundtrack, overigens ingespeeld op traditionele muziekinstrumenten, worden toegevoegd. Op deze manier smelten graphics en geluid samen en raak je al snel in een artistieke trance. Al tappend met je voeten vlieg je van gebouw naar gebouw en schilder je alsof het een lieve lust is.

Verdwenen maar niet vergeten

De Blob is een unieke platformgame die door het speelse en kleurrijke karakter ook nog eens perfect thuis leek te horen op Nintendo’s succesvolle console. Er werden zo’n 700.000 exemplaren van het spel verkocht, genoeg om de ontwikkeling van een vervolg te rechtvaardigen. De Blob 2 verscheen drie jaar later – niet alleen op de Wii, maar ook op de PlayStation 3, Xbox 360 en DS. Dit vervolg behield de kern van het origineel, maar voegde daar meer platformelementen en puzzels aan toe.. Toch heeft De Blob eigenlijk niet eens mi ies of een verhaal nodig: het plezier zit hem in het ongecontroleerd verven van je omgeving. Alles wat daarbij komt kijken is ruis.

De Blob

Na De Blob 2 raakte de franchise in de vergetelheid, niet in de laatste plaats door het failli ement van THQ, al kocht Nordic – nu bekend als THQ North – de rechten van de franchise op. Dat heeft ervoor gezorgd dat de twee games eerder dit jaar op Steam verschenen en de eerste De Blob vorige maand zelfs als download op Xbox One en PlayStation 4 beschikbaar kwam. Een ideaal moment dus om dit zeer originele spel eens te proberen.

Oh, en die Nederlandse studenten achter het originele concept? Die kregen een zak geld voor de rechten van De Blob en veranderden hun studionaam van Banana Games naar Romino Games. Die ken je weer van Swords & Soldiers en Awesomenauts. Dromen komen weldegelijk uit.

Meer Reloads:

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou