Relic breidt uit met Warhammer 40,000: Space Marine | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Ondertu en gaat de Warhammer 40,000-serie al jaren mee. Ooit voortgekomen uit een tabletop spel, heeft de speler in het eerste deel van de digitale 40K-reeks, Dawn of War, de mogelijkheid om troepen het gevecht in te sturen en deze in groepen met tactische commando’s te besturen, waarmee je tegenstanders moet zien te overmeesteren. Daarnaast komt er het resource management-aspect bij kijken. Zo zijn er voordelen te verkrijgen wanneer bijvoorbeeld tactische punten in bezit zijn genomen. Dit, allemaal gestoken in het uitgebreide universum van Warhammer 40K, zorgt voor een sterke en uitgebreide ervaring.

Met Dawn of War II is dit concept nog eens uitgebreid. Tien jaar nadat Blizzard roleplaying-elementen heeft toegevoegd aan zijn RTS Warcraft III, doet ook Warhammer dit. Helden, eenheden die beduidend sterker zijn dan de gewoonlijke Space Marine, zijn aanpasbaar. Zo kan de speler zelf bepalen welke rol een held moet uitvoeren en kan er gedurende de mi ies uitrusting gevonden worden waarmee deze elite-eenheid nog meer aangepast kan worden.

Fri e wind

Na ongeveer acht jaar te hebben gewerkt aan de serie, is het volgens Relic zover om een nieuwe omslag te maken binnen de reeks en zelf zeggen ze er klaar voor te zijn. “Na acht jaar games te hebben gemaakt binnen de 40,000-setting beschouwen we ons inmiddels als experts op dat gebied”, zegt Relic. Het RTS-genre waar ze over de laatste jaren hard mee aan het werk zijn geweest, met DoW 1 en 2 en de inmiddels vijf uitbreidingen voor beide spellen, maakt plaats voor een third-person shooter. Dit moet voor een fri e wind zorgen binnen het team en Relic wil bewijzen dat ze ook een toffe shooter kunnen maken.

In Space Marine kruipt de speler in de huid van captain Titus, de laatste hoop voor de mensheid om te overleven in een duistere toekomst die alleen oorlog kent. Vanuit het derdepersoonsperspectief moeten orcs bewapend met geweren, en duistere soldaten bevochten worden met vuur- en slagwapens. Met dit gevecht ysteem wil Relic de speler aanmoedigen om zich in het gevecht te storten. “Ze stormen vol vertrouwen op de vijand af en verslaan deze met brute kracht, en met eer.”

Eén ding is zeker: het geluid van de kettingzaag zorgt zeker voor bloedlust. In hoeverre het daadwerkelijk leuk is om met geweer en zaag te werk te gaan is nog even de vraag, want het aantal orcs wat je kunt afslachten garandeert niet meteen speelplezier. Volgens Relic is er echter geen reden tot zorg. “Het combineren van schiet- en melêegevechten tot één geheel heeft ons meer dan een jaar gekost”, vertelt Relic.

Omdat de actie centraal staat en Space Marines niet bang achter muren schuilen, kent het spel geen coversysteem. Dit betekent niet dat ook het laatste beetje tactiek uit het spel wegvalt. Als speler ben je constant in beweging en heb je simpelweg minder tijd om te besli en wat je gaat doen. “Spelers moeten gewoon sneller besli ingen nemen.” Volgens de studio is er steeds veel gaande en verlangt dat, wat er om je heen gebeurt, spelers snelle besluiten maken. Toch, tactisch ziet het vooralsnog niet uit. De enige tactische moeilijkheden die spelers lijken te moeten overwinnen is hoe ze zoveel mogelijk bloed en ledematen door de lucht kunnen laten vliegen.

Groots gevoel

Een ander aspect waar Relic aan moet wennen door de omslag, is het feit dat de speler voortaan alles van dichtbij beleeft. “Space Marine kent een enorm intere ante setting. De esthetische architectuur, de futuristische gotische stijl en de immense grootte van alle gebouwen. Alles is buitengewoon groots. Daarnaast ziet men overal in de wereld dood en verderf.” Relic weet waar het op moet letten bij het maken van levels en het gevoel van grootte wordt goed overgebracht en de gotische stijl is zeker aanwezig. Maar na al die jaren met Warhammer 40K is dat ook wel het minste wat er verwacht mag worden.

Ondanks dat de stijl wel goed zit, ziet er niet zo best uit. Het lijkt wel alsof er een vergrootglas wordt gehouden op het Dawn of War II, wat uit het vogelperspectief enorm gepolijst uitziet, waardoor Space Marine een pixelfestijn is en niet aan de standaard van hedendaagse games voldoet. Nu is het spel natuurlijk nog in ontwikkeling en dus hopen we dat Space Marine uiteindelijk een net zo mooi pak krijgt als zijn RTS-voorgangers.

Het hart van fans, maar ook liefhebbers van sciencefiction en Blockbuster-films, moet harder gaan kloppen dankzij de combinatie van brute actie, stijl en het plottwistbevattende verhaal. Relic heeft jarenlange ervaring met de Warhammer 40K-reeks en genoeg tijd om het geheel te voorzien van een finishing touch.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou