Update: Sommige informatie in dit artikel is niet langer up to date. Microsoft heeft belangrijke wijzigingen doorgevoerd in het beleid van de Xbox One. De online check-in en DRM-maatregels zijn door het bedrijf geschrapt. Klik hier voor meer informatie.

Let wel: we laten de hardwarespecificaties voor wat ze zijn. Die zijn met name in het geval van de Xbox One nog te onduidelijk. Hoe beide consoles functioneren in de cloud, volgt in een apart artikel.

Eerder schreven we al over de kosten, de games en de services van beide consoles.

Kinect versus Playstation Eye/Move

Microsoft zet hoog in op zijn bewegingssensor en levert iedere Xbox One met een Kinect-camera. Als een van de weinigen mocht een journalist van het Amerikaanse techblad Wired het apparaat uitgebreid aan de tand voelen – en die bevindingen filmen. Die reportage toont dat de techniek veel, veel beter werkt dan voorheen. Ook enkele hands-on-sessies van journalisten op de E3-beurs wezen dat uit.

Dat het ding goed werkt, zal ook wel moeten. Kinect kan je hartslag meten aan de hand van de bloeddoorloop in je gezicht. Het apparaat, dat altijd aan staat tenzij anders ingesteld, detecteert wie je bent als je je kamer binnenkomt en laadt je profiel vervolgens automatisch. Het maakt niet uit of de kamer erg donker of licht is, want Kinect detecteert middels infrarood en creëert zo een driedimensionale weergave (met diepte) van jou in/en je kamer.

Het antwoord van Sony is net als met de PlayStation 3 de PlayStation Eye en PlayStation Move, al legde het bedrijf er tijdens de E3 nauwelijks nadruk op. De PlayStation Eye wordt ook niet meegeleverd met de console. De camera maakt gebruik van twee lenzen en zal volgens Sony ‘bewegingen kunnen herkennen’, wat impliceert dat ie ongeveer werkt zoals Kinect dat nu doet. Sony stelt dat de nieuwe Eye gezichten herkent en net als Kinect, automatisch op profielen inlogt. Spraakherkenning is niet bevestigd, al impliceren de vier microfoons onder de Eye wel dat dit wordt ondersteund.

Remote Play versus SmartGlass

De PlayStation 4 gaat hand in hand met de Vita, die middels Remote Play als externe controller én scherm fungeert. Vrijwel iedere PlayStation 4-game zal volgens Sony speelbaar zijn op de Vita middels Remote Play. Het is onduidelijk of deze functie al werkt bij de lancering van de console. Sony werkt samen met het opgekochte Gaikai om de netwerkvertraging bij Remote Play te minimaliseren.

Het praktisch nut van SmartGlass lijkt vooralsnog minimaal vergeleken met dat van Remote Play. Verscheidene ontwikkelaars toonden deze E3 het tweede scherm op een ietwat geforceerde manier. Zo kun je onder meer bombardementen inzetten in games als Dead Rising 3, Battlefield 4 en The Division middels SmartGlass. Ook toont SmartGlass (bijvoorbeeld in het geval van Ryse) hoe ver een vriend van je is in een bepaald level of spel.

Microsoft zegt overigens dat het eenzelfde service als Remote Play ondersteunt en dat mensen in je friendlist de controle over de game die je speelt, via het netwerk kunnen overnemen. Hoe dit in zijn werking gaat, is niet bekendgemaakt.

De controllers

Sony legde bij het aankondigen van het nieuwste model in de geprezen ‘DualShock’-lijn de nadruk op de Share-knop. Toch is de DualShock 4 meer dan dat. Mede op aansturen van Bungie is de controller ontworpen om er prettig schietspellen mee te kunnen spelen, iets waarin het vorige model nogal tekortschoot. De bovenkanten van de pookjes zijn hol in plaats van bol. Hoewel zelfs ergonomie-experts over die kwestie verdeeld zijn, lijken veel gamers de ingedeukte thumbsticks te prefereren. De DualShock 4 bevat een touchschermpje op het midden van de controller. Het nut daarvan is vooralsnog onduidelijk.

De ‘normale controller’ van de One wijkt op het oog minder af van zijn voorganger. Geen touchpad, geen ‘vreemde knoppen’. Het model perfectioneert zijn voorganger op vrijwel alle fronten. De vierpuntdrukstoets bestaat uit vier losse punten en is beter in te drukken (er is zelfs sprake van een klikgeluidje). De shoulder buttons zijn groter, al is de feedback niet veranderd. Over feedback gesproken: de triggers van de One-controller bevat een rumble-functie, die niet gebonden is aan die in de controller zelf. Bij het ‘wegsmijten’ van een in-game vuurbal voel je de bal eerst je palm en daarna pas je vingers verlaten.

Zowel Sony als Microsoft hebben bij het ontwerp rekening proberen te houden met de eisen van het publiek. Ergonomisch valt er op beide controllers weinig af te dingen, zoals wij al eerder hier en hier concludeerden. Vanuit functioneel perspectief zijn dit – vooralsnog enkel in theorie – de beste controllers van beide consoleseries. Het is nu aan de ontwikkelaars toffe dingen met de touchpad en trillende triggers te doen.

 

Overige basale mogelijkheden

De PlayStation 4 is net als zijn voorganger niet regiogebonden en kun je er dus games op spelen uit Amerika en Azië. Of de One regiogebonden is, is onduidelijker; de door Microsoft verstrekte informatie lijkt erop te wijzen dat het apparaat per land een regiocode heeft, in plaats van werelddeel. Ook heeft de PlayStation 4 een bluetoothverbinding, waarmee bijvoorbeeld draadloze headsets kunnen worden aangesloten. De One heeft deze mogelijkheid niet. Spellen moeten op de One worden geïnstalleerd, op de PlayStation 4 is dit mogelijk, maar niet verplicht.

Beide consoles bevatten een harde schijf van 500 gigabyte. De harde schijf in de PlayStation 4 is te vervangen, die in de One niet. Daar staat tegenover dat de One additioneel extern geheugen ondersteunt, waaronder usb-sticks en –hardeschijven. De PlayStation 4 kent een verminderde focus op 3D. 3D werkt desondanks ditmaal beter omdat meer games 1080p zijn en een framerate van zestig beeldjes per seconden kennen. Dit is op de One niet anders. Beide consoles ondersteunen een ‘4k’-beeldresolutie van 3840 bij 2160 beeldlijnen. Op de PlayStation 4 geldt dat enkel voor foto’s en video’s. Naar alle waarschijnlijkheid is dat ook het geval op de Xbox One.

De One en PlayStation 4 spelen geen games van oudere consoles. Sony gaf aan dat dergelijke games wel ter download aangeboden zullen worden. Of Microsoft dat op de Xbox One ook doet, is onduidelijk. Wel heeft de One een HDMI-ingang, dus zou je de Xbox 360 er in theorie op aan kunnen sluiten. Dat lijkt echter onlogisch en is zeer speculatief. De PlayStation 4 en Xbox One zijn daarnaast enkel via een HDMI-uitgang aan te sluiten op de tv. De consoles werken dus niet op tv´s die niet minimaal een 720p-resolutie ondersteunen.