Achtergrond
Pokemon Legends Arceus

Pokémon Legends: Arceus geeft meer vrijheid dan menig openwereldgame

De illusie van vrijheid

Geschreven door Jacco Peek op
Het marketingtraject van Pokémon Legends: Arceus was verwarrend. Na de eerste paar trailers had het er alle schijn van dat de game zou bestaan uit één open wereld, waarna The Pokémon Company tijdens een interview over de reeds verschenen remakes moest ophelderen dat dit níet het geval is. Toch blijkt Legends: Arceus meer vrijheid te bieden dan veel daadwerkelijke openwereldgames.

Dat is de conclusie na zo’n 35 uur in de game gestoken te hebben voor de review op zustersite Power Unlimited. Legends: Arceus is in een notendop een verrassend leuke game die op een prettige manier veel conventies van de serie loslaat. Althans, naar mijn mening. Binnenkort verschijnt er namelijk een officieel oordeel van collega Wesley op Gamer.nl, dus houd de website in de gaten voor een algemener beeld van de game.

Uitgestippelde routes

Ergens was het een teleurstelling dat Game Freak spelers niet loslaat in één grote wereld. Zeker omdat het promotiemateriaal niet onder stoelen of banken steekt dat het is geïnspireerd door The Legend of Zelda: Breath of the Wild, nog altijd een van de meest overtuigende openwereldspellen ooit gemaakt. Nee, Legends: Arceus bevat in plaats daarvan vijf uiteenlopende, kleinere werelden vol pokémon om te onderzoeken. Fans betichtten ontwikkelaar Game Freak daarom voor de zoveelste keer van liegen en het sentiment was in aanloop naar verschijning – mede vanwege het technische aspect van de game – vrij negatief.

Wanneer je Legends: Arceus eenmaal in handen hebt, blijkt echter pas hoe ‘vrij’ de gameplaycyclus van de game aanvoelt. Veel ontwikkelaars en uitgevers definiëren ‘vrijheid’ als de optie om te gaan en staan waar je maar wil, of de mogelijkheid om missies op zelfgekozen volgorde te spelen. Dat terwijl het in de meeste openwereldgames vaak neerkomt op het volgen van een pijltje, een stip aan de horizon of zelfs een GPS die de kortste route naar je bestemming weergeeft. Je kunt dergelijke hulpmiddelen uiteraard uitzetten, maar de meeste games zijn daar natuurlijk helemaal niet voor ontworpen. Zonder een icoontje op de kaart wordt het zoeken naar de volgende missies enkel frustrerend.

Pokemon Legends Arceus

De illusie van vrijheid

Uiteraard biedt geen enkele game totale vrijheid; het gaat immers om de illusie dat je van alles kunt doen binnen de perken van een game. Toch is Pokémon Legends: Arceus daarin een stuk overtuigender dan veel vergelijkbare titels. In elk van de vijf gebieden worden spelers simpelweg losgelaten om de eerste Pokédex ooit samen te stellen door monsters te vangen, verslaan, voedsel te geven en andere, soortgelijke opdrachten te voltooien. De bevindingen rapporteer je vervolgens aan de lokale professor, alvorens je terugkeert naar het dorp om je voor te bereiden op een volgende tocht.

In de praktijk ligt er daarom verrassend weinig druk op je avontuur. Er wandelen talloze verschillende pokémon in de wildernis, die variëren in grootte, voorkeur voor voedsel en gedrag ten opzichte van de trainer, en enkel aanwezig zijn zodat je ze kunt ontdekken. Het is aan de speler welke soort ze op de hielen zitten, welke ze met gevaar voor eigen leven ontwijken – wilde pokémon vallen je nu fysiek aan – en in welk tempo ze de Pokédex vullen. Legends: Arceus doet daarmee ontzettend denken aan New Pokémon Snap: gewoon lekker op safari gaan, zonder prangende zaken.

Wanneer je Legends: Arceus eenmaal in handen hebt, blijkt echter pas hoe ‘vrij’ de gameplaycyclus van de game aanvoelt.

Uiteraard zijn er hoofd- en zijmissies om het verhaal voort te stuwen, dat zoals vanouds escaleert tot het redden van de ganse wereld. Vooral de zijmissies zijn interessant qua opzet. Het gros daarvan geeft namelijk subtiele hints om een bepaalde soort te vangen of een aantal zeldzame grondstoffen te verzamelen, waarna je wederom zelf op ontdekkingstocht gaat. Dat in tegenstelling tot de gemiddelde zijmissie, die je vaak op pad stuurt naar een specifieke locaties en alweer een route voor je uitstippelt.

Pokemon Legends Arceus

Verwondering

Dat brengt een stukje verwondering met zich mee dat de Pokémon-franchise in de afgelopen jaren is kwijtgeraakt. Waar je in de eerste pakweg vier generaties aan games nog hopeloos kunt verdwalen in grotten en een flink aantal optionele gebieden kunt bezoeken, zijn de meest recente titels de definitie van lineair.

Legends: Arceus brengt daar met een fris concept verandering in. Het is mogelijk om door het verhaal te racen en een prima tijd te hebben, maar het uiteindelijke doel blijft om de verschillende moves, vormen en andere eigenschappen van elk soort pokémon vast te leggen. Dat je de gehele Pokédex moet vullen om het daadwerkelijke einde van de game te mogen aanschouwen, zegt genoeg.

Het is de vraag in hoeverre Game Freak het aandurft om de vernieuwde formule over te hevelen naar de negende generatie rpg’s. Legends: Arceus voelt in dat opzicht aan als een proefballon, een geslaagd zijproject waarvan enkele aspecten wellicht hun weg vinden naar de volgende game voor het grote publiek. Het liefst zie ik een grootschaligere versie van de game in een gloednieuwe regio vol steden en verschillende landschappen, met behoud van de open opzet die Legends: Arceus zo verfrissend maakt. Want wie had dat gedacht: vrijheid in een Pokémon-game.

Lees binnenkort de review van Pokémon Legends: Arceus.

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: Crysis 4, Ubisoft bespreekt NFT's en de speelduur van Elden Ring Wat spelen we dit weekend? 29 en 30 januari
8

Reacties op: Pokémon Legends: Arceus geeft meer vrijheid dan menig openwereldgame

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    DeBeer

    • 31 januari 2022 09:23
    Persoonlijk vind ik de gameplay echt verrassen, daar doen ze het goed op. Alleen de graphics passen niet bij Pokemon, ze hadden gewoon de graphics van Sword/Shield moeten overnemen of die van Snap. Dit ziet eruit als een game van 5 jaar geleden, maar ik speel pokemon niet voor de graphics of course!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 31 januari 2022 15:26
    Ik betrap mij er zelf op dat ik Alpha Pokemon steeds in 1x wil vangen zonder het gevecht aan te gaan. Dit komt dan ook wel weer omdat mijn Pokemon de Alpha Pokemon simpelweg nog niet aankan. Ook merk ik dat als je hem wel probeer te vangen in een gevecht je echt snel moet zijn anders heeft hij jou 6 Pokemon al platgelegd.

    Het verkennen vind ik ook wel een feest hoor. Kom ik ineens een grot tegen en vind ik daar een paar Machop. Super blij en totaal niet verwacht. Van je pad afwijken loont echt in deze game en dat maakt hem zo goed. Vaak worden kleine Pokemon ook beschermd door hun evolutie wat ik ook erg leuk vind gedaan. Het zegt voor mij al genoeg dat ik het hele weekend alleen in het eerste landje heb doorgebracht.

    Ook probeer ik een perfect research te halen zodat het makkelijker wordt om die ene Pokemon shiny te vinden. Tot nu toe nog geen shiny gevonden maar denk dat ik maar wat meer vaart moet maken in het verhaal haha.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 1 februari 2022 12:20
    @Snafu9

    Het is echt een hele vette game inderdaad! Dit is voor mij de beste Pokemon game tot nu toe en ik zou nooit meer terug willen naar de oude (trage) formule. Hier ga ik nog een hoop uren instoppen! :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 2 februari 2022 10:20
    @PietS.
    Ik wil ook echt niet terug! Ik moest wel lachen dat ik een Alpha Ursaring tegenkwam die omringt was door Teddiursa. Op het moment dat een Teddiursa mij zag werd gelijk even de Alpha Ursaring erbij geroepen om mij weg te jagen. Ik moest gelijk denken aan een oude Pokemon aflevering haha. Het zijn kleine dingetjes die ik echt leuk vind om te ontdekken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Battlestar28

    • 1 februari 2022 11:09
    Ik snap niet dat ze anno 2022 gewoon niet een open world pokemon game maken met next gen graphics. Tot die tijd kan me het helaas niet bekoren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 1 februari 2022 12:29
    @Battlestar28

    Als je de game zelf speelt voelt het wel echt aan als een open wereld game. En m.b.t. de graphics… Mensen spelen Pokemon games nou eenmaal niet voor de graphics (alhoewel ik de grafische stijl wel echt tof vindt), maar voor de gameplay. Als je een Pokemon wil spelen voor de hoogstaande graphics, dan heb ik slecht nieuws voor je.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 2 februari 2022 10:16
    @PietS.
    Ik merk juist dat ik het helemaal niet erg vind dat de grafisch niet hoogstaand is. Tuurlijk had het zicht van veraf wel wat beter gekund. Maar als er veel meer detail was geweest dan zie ik veel Pokemon over het hoofd. Soms moet ik nog steeds goed kijken of er een Hippopotas in de modder ligt hahaha.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LordLuc

    • 2 februari 2022 08:48
    Simpel maar verslavend spel. Heb er nu 13 uur opzitten. Crafting, evolution, combat allemaal goed uitgewerkt. De hoogste Pokemon die ik heb gevangen is een Beautifly. Ik vocht ook met een lvl 40 Rapidash maar werdt genadeloos afgemaakt.
    Alleen sommige beesten hebben tijdens combat 4 turns. Dit komt door attack speed, maar hoe upgrade ik die?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.