Eerder schreven we al over de kosten, de games, de services en de technische mogelijkheden van beide consoles.

De randapparatuur

Kleine aanpassingen aan de oude Xbox 360-controller maken zijn opvolger vooral toegankelijker. Zo is de batterijlade aan de achterkant verdwenen waardoor het zwaartepunt is verlegd en kinderen er beter mee uit de voeten kunnen. De controller is geheel zwart, en wel in een speciale kleur die Microsoft ‘liquid black’ noemt. Dat is de zwartste zwartkleur zijn die het bedrijf zegt te kunnen realiseren. De kleur pronkt ook op de Kinect-sensor, die prima past bij de controller, console en zelfs het nieuwe Xbox Dashboard. Overigens zijn de schroeven bij alle randapparatuur netjes weggewerkt.

De Dualshock 4 wordt gekenmerkt door een in het oog springende lichtstrook. De PlayStation Eye kan de strook detecteren, net zoals een Move-controller. Daarnaast geeft de kleur van de strook aan wie welke speler is. Speler één is blauw, speler twee is rood, speler drie is groen een speler vier is roze. De vierde Dualshock-uitvoering bevat een touchscreen, dat het design van de controller net als de lichtstrook niet ten goede komt. Opvallend is ook dat er nog nauwelijks spellen zijn die op een functionele manier gebruikmaken van de touchpad. Daarnaast zijn de Menu- en Share-knoppen (voorheen Start en Select) naar boven verschoven.

Sony komt verder nog met de los verkrijgbare PlayStation Eye, die stukken kleiner is dan Microsofts Kinect. De PlayStation 4 kent geen eigen headset om mee te chatten tijdens online multiplayersessies. De Xbox One wel, al wordt die niet standaard met de console meegeleverd. De nieuwe headset heeft een platter design. De volume- en mute-knoppen zijn verschoven naar de plug, waardoor je je handen niet van de controller hoeft te halen om de audio-instellingen aan te passen.

Voor meer informatie over de functionaliteit van de nieuwe controllers, zie ons vorige artikel over de hardwaremogelijkheden.

 

Het consoledesign

Toen de Xbox One uit de doeken werd gedaan, ontstond er direct kritiek op het uiterlijk. De console werd op sociale media en fora gekscherend vergeleken met een videorecorder. Toegegeven, de One heeft niet het meest innovatieve design. Toch heeft het simpele, hoekige uiterlijk een functie. Microsoft heeft de vierkante tegels (‘tiles’), die terugkeren in Windows 8, Windows Phone en in het besturingssysteem van de console, naar eigen zeggen vertaald naar het uiterlijk.

Microsoft claimt dat het simplistische design ervoor zorgt dat de console niet opvalt in de huiskamer. De console bestaat uit een matzwarte en glanzende zwarte laag. Van de kleur groen, die voorheen altijd een kleine rol speelde, is volledig afscheid genomen. Zelfs het Xbox-logo – op de console is het ‘Xbox One’-logo niet afgebeeld - is nu volledig zwart-wit. Volgens Microsoft past het design van de console prima in de Xbox-lijn. Wij vinden ‘m vooral anders. Net als het uiterlijk van de nieuwe Xbox 360 E, die heel erg op de One lijkt, maar veel compacter en minder hoekig is.

Hetzelfde geldt voor de PlayStation 4. Hoewel Sony nog nauwelijks is ingegaan op het design, is de console evenals de Xbox One erg hoekig in tegenstelling tot de eerdere modellen. De PlayStation 4 heeft iets industrieels over zich en de randen aan de voor- en achterkant lopen diagonaal naar beneden. Sierlijk is het midden van de console, dat bestaat uit een blauwe, lichtgevende streep. De strook laat het lijken alsof de console uit twee delen bestaat.

Kijkend naar functioneel design, is de PlayStation 4 compacter dan zijn concurrent. De console is vooral plat (53 mm). Toch kan het spelsysteem van Sony niet pasklaar in je tv-meubel worden geïnstalleerd, want de PlayStation 4 is 305 mm diep en naar achteren behoorlijk lang. De exacte afmetingen van de One zijn nog onbekend. De console is met zekerheid breder en hoger dan Sony’s console, maar is minder diep dan de concurrent (naar schatting scheelt dat 65 mm). De PlayStation 4 kan middels een standaard rechtop gezet worden. Bij de Xbox One kan dat niet, omdat de ventilatoren aan de zijkanten zitten. De luchtafvoer zou dan worden belemmerd of zelfs geblokkeerd.

Reacties

Het internet reageert gelaten op het ontwerpen van beide consoles. Productontwerper en ateliereigenaar Aart van Asseldonk uit Eindhoven sluit zich daarbij aan en noemt de vormgeving niet volledig geslaagd. “Er is een steeds grotere roep naar beleving binnen producten in het dagelijkse leven. De game-industrie speelt daar al enige tijd op in. De games zelf zijn vooruitstrevend, maar in de vormgeving van de consoles is dat naar mijn idee totaal niet terug te vinden.”

Volgens Van Asseldonk, die vooral de indruk wekt dat de consoles er saai uitzien, kampt de controller met hetzelfde probleem. Hij vindt dat het lijnenspel niet bijdraagt aan de beleving. Wel prijst hij de luchtinlaten aan de zijdes van de Xbox One. “Het ziet er goed uit en geeft het de uitstraling van een machine.” Volgens Van Asseldonk mag het echter nog veel spannender. Wijzelf weten niet helemaal of we het daarmee eens zijn. Zoals het verleden al uitwees kan ook dat fout uitpakken.