Niet alleen hadden deze uitgevers dan vele miljoenen misgelopen, ook wij gamers hadden enkele huzarenstukjes moeten missen. Een aantal van de grootste hits van de afgelopen jaren waren originele games, waar van tevoren eigenlijk maar weinig van verwacht werd. Toch spelen uitgevers doorgaans liever op safe en deinzen ze ervoor terug om games die niet direct in een hokje te stoppen zijn, uit te geven. Wij bekeken een aantal 'slachtoffers' van deze trend: originele games die nu nog op zoek zijn naar een uitgever, of games die door gebrek aan een uitgever in de goot zijn beland.

Schwarzenberg Status: Opgeschort

Het had de ultieme game moeten worden van de Berlijnse ontwikkelaar Radon Labs, bekend van het originele Project Nomads, maar het liep enigszins anders. Schwarzenberg speelde zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog in een klein dorpje in het oosten van Duitsland, Schwarzenberg genaamd. Het stadje werd omsingeld door het Amerikaanse leger en van de buitenwereld afgesloten. De legende gaat dat de nazi's dit kleine stadje gebruikten om er geheime projecten te ontwikkelen, maar niemand weet wat precies. Als speler neem je de rol aan van een wetenschapper die in het stadje geparachuteerd wordt en daar op onderzoek uit zal gaan.

Het verhaal doet meteen denken aan Return to Castle Wolfenstein, maar het spel is anders van opzet. Schwarzenberg zou geen schietfestijn worden, maar liet de speler naast sporadische schieten vooral onderzoeken, praten en puzzelen. Het verhaal zou gebaseerd zijn op een bestaande legende en de makers konden enigszins uit eigen ervaring putten. Het dorpje bestaat immers echt en de legende doet er nog steeds de rondte. Op grafisch had Radon Labs al veel ervaring, met een sterke, zelf ontwikkelde 3D engine kon men het stadje waarheidsgetrouw en heel sfeervol weergeven. Helaas durfde geen enkele uitgever het aan om een spel uit te geven dat zich afspeelde tijdens de Tweede Wereldoorlog, zeker niet met zo weinig actie. Het ware verhaal van Schwarzenberg zal voorlopig voor de buitenwereld onbekend blijven.

Xenus Status: Zoekende

Voor je voeten ligt de jungle van Colombia. Je zus, die werkt als journalist voor een magazine, is tien dagen geleden ineens spoorloos verdwenen in deze gevaarlijke groene massa, waar jaarlijks bijna honderd mensen vermoord worden. Het doel is om haar terug te vinden, de weg die je kiest is geheel aan jezelf. De jungle is gigantisch, vrij toegankelijk en zit vol gevaren. De meeste mensen die je pad zullen kruisen zijn je aanvankelijk vriendelijk gezind, al kun je er altijd voor zorgen dat ze je niet meer zien zitten. De NPC's die de wereld bevolken zijn in zes categorieën ingedeeld en het werken voor de bandieten zal bijvoorbeeld bij de CIA niet in goede aarde vallen. Xenus is echter alles behalve een schietfestijn. Door te praten, te handelen en voertuigen (auto's, helikopters) te huren, zal je stukje bij beetje dichter bij de locatie van je zus komen. De zelf ontwikkelde engine zorgt voor een mooie weergave van de vegetatie in het spel, al moet het spel wel zijn meerdere erkennen in S.T.A.L.K.E.R en Far Cry. Dat laatste is misschien één van de redenen waarom ontwikkelaar Deep Shadows, bekend van Codename Outbreak, nog steeds op zoek is naar een uitgever.