Achtergrond

Op verzoek: De moeilijkste Achievements en Trophies aller tijden

Nummer 1: Een dag niet gamen

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
Sinds Microsoft ze in 2005 introduceerde op de Xbox 360 zijn ze niet meer weg te denken uit het gamelandschap: Achievements. Ook Sony en Valve hebben later een vergelijkbaar systeem geïmplementeerd op PlayStation-consoles en Steam. Door de jaren heen zijn er een hoop haast onmogelijke Trophies en Achievements de revue gepasseerd. In dit artikel worden een aantal van die extreme uitdagingen op een rijtje gezet.

In de rubriek Op Verzoek schrijven de stagiairs van Power Unlimited en Gamer.nl over de onderwerpen die jij graag wil lezen. Max van Ekelenburg en Jari Klapwijk plaatsen in elke aflevering een nieuwe poll met vier verschillende onderwerpen. Het is aan de lezers om te bepalen waar zij induiken. Het onderwerp van dit artikel is dan ook gebaseerd op de winnaar van de vorige poll.

Hoewel er ook genoeg Achievements en Trophies bestaan die juist erg gemakkelijk zijn te behalen, ligt de echte uitdaging natuurlijk in het behalen van de exemplaren die het uiterste van gamers vergen. Met onderstaande voorbeelden lukt dat wel. De Achievements en Trophies in dit artikel zijn overigens niet per se de tien meest zeldzame voorbeelden.

My Kung Fu is Stronger – Mortal Kombat

Deze Achievement is alleen voor de fanatiekste Mortal Kombat-veteranen. Voor My Kung Fu is Stronger op de Xbox 360 en de PlayStation 3 krijgt de controller het flink voor zijn kiezen. De Achievement of Trophy komt in beeld als je honderd potjes wint, honderd fatalities uitvoert, honderdvijftig x-rays doet en tienduizend liter bloed vergiet… met elk van de 28 personages in de game. Dat klinktals gekkenwerk, maar daar blijft het niet bij: de speler moet namelijk ook 24 uur gespeeld hebben met elk personage. Dat kost op z’n minst 672 uur spelen. Dat levert dan wel de grandioze prijs van Gamerscore van 60 op. Er zijn overigens wel manieren om de Achievement wat makkelijker te maken. Zo is het mogelijk om een tweede controller aan te sluiten en potjes van jezelf te ‘winnen’.

World Champion - Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter

Echte Trophy-jagers hebben een gruwelijke hekel aan exemplaren die enkel online te halen zijn. De shooter Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter heeft daar lak aan: voor de World Champion-Trophy is het de bedoeling dat de speler de nummer één van de wereld wordt in de online klassementen. Om dit te bereiken zijn echt duizenden uren speeltijd nodig en dan is het nog maar de vraag of het lukt. In 2020 waren er nog steeds spelers die een poging waagden om de Trophy of Achievement binnen te hengelen.

Emperor! – The Elder Scrolls Online

Om keizer te worden in The Elder Scrolls Online en de bijbehorende Achievement of Trophy te ontvangen, moeten spelers samen met hun alliantie alle forten om de Imperial City heen overnemen

om de stad te omsingelen. Dit vereist een hoog niveau van coördinatie (of dom geluk), wat simpelweg afwezig is op de meeste pvp-servers.

Daarnaast moeten spelers na de overwinning bij het laatste fort de meeste ‘Alliance Points’ in totaal bezitten om tot keizer te worden bekroond. Deze ontvangen spelers door de meeste vijanden af te slachten, vrienden te helpen en kastelen te veroveren. Men moet dus in feite een van de beste ESO-spelers zijn en een groep loyale teamgenoten om zich heen hebben, en dat alles ook nog eens op het juiste moment. Nemen vijanden een kasteel over voordat je alliantie de stad omsingelt? Dan verandert het vaak in een kat-en-muisspel wat uren of zelfs dagen kan duren.

The Dark Soul - Dark Souls

Dark Souls stond vroeger bekend als onmogelijke pijnsimulator, perfect voor spelers die zichzelf willen pijnigen. Tegenwoordig is deze gamereeks een stuk bekender bij het grote publiek en hebben veel spelers door dat het vooral een kwestie is van geduld hebben en aanvallen van vijanden leren kennen. Om de ‘The Dark Soul’-Achievement vrij te spelen in de Dark Souls: Prepare to Die Edition, moet de speler alle andere Achievements of Trophies binnen het spel behalen. Dit houdt in dat men elk van de “Verzamel alle __” uitdagingen moet voltooien met een enkel personage.

Bepaalde items hebben meerdere varianten, waarvoor de game dus meerdere keren uitgespeeld moet worden. Met een gids en video of twee paraat lijkt het misschien niet zo intimiderend, maar een blik op YouTube-video’s uit 2011 toont dat spelers erg veel moeite hadden met de game. Ook zijn er talloze GameFAQS-berichen online die bewijzen dat destijds zelfs het uitspelen van Dark Souls al een indrukwekkende pluim op iemands gamehoed was, laat staan het herhaaldelijk verzamelen van alle geheime of verstopte items en het verslaan van de moeilijkste bazen.

LASO Master - Halo Master Chief Collection

Halo-campagnes op de hoogste moeilijkheidsgraad staan bekend om verschillende redenen onder verschillende gamers. Sommigen krijgen namelijk warme gevoelens bij herinneringen aan Halo 2 op Legendary, maar bij anderen flitsen ervarening van gebroken controllers en gescheurde stembanden door het hoofd. Om LASO Master te ontgrendelen mogen gamers op Legendary, met alle extra uitdagingen (of: ‘Skulls’) aangevinkt, de volledige Halo Master Chief Collection uitspelen. Hoewel dit misschien niet even ingewikkeld klinkt als keizer worden van een mmo pvp-server, vergt het ook een compleet andere set vaardigheden. Voornamelijk de reactiesnelheid om vijanden binnen momenten uit te schakelen, want veel kogels kost het niet om Master Chief lek te prikken tijdens deze uitdaging.

Immortal – Ori and the Will of the Wisps

Ori and the Will of the Wisps is misschien wel een van de mooiste games ooit gemaakt, maar de game is ook zeker niet bang om spelers behoorlijk uit te dagen. Het spel uitspelen is al vrij pittig, maar de Achievement ‘Immortal’ laat het zweet bij veel spelers pas echt uitbreken. Voor deze Achievement moet men de hele game uitspelen zonder dood te gaan. Op welke moeilijkheidsgraad maakt niet uit. De platformuitdagingen, enorme eindbazen en de extreem moeilijke

ontsnappingssegmenten maken dit nagenoeg onmogelijk. Een klein foutje kan al snel resulteren in een pijnlijke dood. Dat het een erg uitdagende opgave is, blijkt wel uit de statitieken: slechts 0,16 procent van alle Ori-spelers op Xbox is dit gelukt.

Infinity Mode - Dead Rising

Voor deze Achievement is een geduldig persoon met een stalen blaas nodig. Je moet namelijk veertien echte uren non-stop overleven in de ‘Infinity mode’ van Dead Rising. In deze modus raakt hoofdpersonage Frank constant een beetje van zijn leven kwijt. Dit zorgt ervoor dat spelers actief moet spelen om te voorkomen dat ze sterven, en zo de cyclus opnieuw moeten beginnen. Kan het nog erger dan dat? Jazeker: eten, waarmeespelers zijn gezondheid herstellen, respawnt niet, sterke vijanden verschijnen op onverwachtse plekken en absoluut iedereen is er op uit om Frank om te leggen. Spelers ontvangen voor die veertien uur van hun beperkte tijd op aarde niet alleen een Achievement, maar ook ook virtuele witte boxers met rode hartjes.

Platinum - The Witness

Om de platinum-Trophy van The Witness op PlayStation te ontgrendelen, moeten spelers een reeks willekeurig gegenereerde puzzels oplossen binnen een strikte tijdslimiet. Sommige puzzels in de reeks hebben echter geen correcte oplossing en dat compliceert dingen immens. Spelers moeten rap beslissen welke puzzels hun tijd waard zijn en welke puzzels ze beter achterwege kunnen laten om binnen de gegeven tijd een oplossing te bereiken. Een enkele fout in een puzzel betekent dat de reeks weer opnieuw begint. Overigens levert het behalen van deze Trophy géén hartjesonderbroek op.

Messiah – Outlast 2

In de horrorgame Outlast 2 gaan spelers als journalist Blake Langermann op pad om de moord op een zwangere vrouw te onderzoeken. Onderweg belandt men in een duister dorp met een gestoorde sekte. Dat is op zichzelf al eng genoeg, maar de Achievement of Trophy ‘Messiah’ doet daar nog een flinke schep bovenop. In donkere ruimtes is de camera Blake’s beste vriend, want daarmee kan hij in het duister nog dingen zien. Om Messiah te halen is het niet toegestaan om de batterijen van de camera te verwisselen. Zijn ze leeg, dan wordt de speler aan zijn lot overgelaten in het donkere dorp vol gekken. Slechts één procent van Xbox-spelers wist deze Achievement te behalen.

Yes I am the real Garry – Garry’s Mod

Een van de meest controversiële Achievements op Steam is ‘Yes I am the real Garry’ in Garry’s Mod. Voor die trofee moet een speler Garry Newman, de maker van de game, tegenkomen op een online server. Slechts drie procent van de spelers is dit gelukt, omdat Garry niet zo actief meer is op Steam. In 2015 was er een bug waardoor spelers zich voor konden doen als Garry. Die werd snel opgelost, zodat het weer nagenoeg onmogelijk werd om de trofee te behalen. In 2018 nodigde een groep trofeejagers Newman uit voor een online sessie en ging hij in op die uitnodiging. Op die dag haalden 443 gebruikers de Achievement. Maar wanneer krijgen spelers wederom een kans?

Hieronder staan weer vier onderwerpen waaruit je kunt kiezen waarover de stagiairs van Gamer.nl volgende keer schrijven. Bepaal zelf welk onderwerp dat wordt:

Dit artikel delen:

Lees meer

Wat spelen we dit weekend? 6 en 7 november Japanse trailer geeft uitgebreid overzicht van Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl
18

Reacties op: Op verzoek: De moeilijkste Achievements en Trophies aller tijden

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Vogeltje

    • 5 november 2021 15:33
    Blij om te horen dat je het een leuk stukje vond Vogeltje! We hebben zin om meer voor jullie te schrijven! :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Watchful

    • 5 november 2021 16:30
    @Vogeltje Hey Vogeltje! Deze droeftoeter van een stagiaire wilde je bedanken maar heeft per ongeluk je reactie bewerkt met zijn reactie ;p

    Mijn excuses, en bedankt dat je ons stukje leuk vond om te lezen ondanks het niet je keuze was. <3

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vogeltje

    • 6 november 2021 14:57
    @Watchful Wat ben jij toch een…. Nee hoor, we zijn allemaal mensen en fouten moeten kunnen. Geen probleem. Tot het volgende artikel dan maar! Ik moest er in het begin hard om lachen. Laat het maar lekker so staan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Michael-Raymond-Clayton

    • 5 november 2021 17:12
    Ja leuk!
    Zelf wil ik alle games die ik ooit speel 'platten'. Sinds ik op de PS5 zit, is dat ook gelukt. Maar dat betekent ook dat ik games met een schier onmogelijke trophy op voorhand links laat liggen. Nu realiseer ik me dat ik tot een klein clubje fanatiekelingen behoor, maar toch: als ontwikkelaar kosten dit soort 'geintjes' je wel sales. Moeilijke trophies: top! Martelgangen van duizenden uren? Neu dank u.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    melody

    • 5 november 2021 18:29
    Ik vind achievements geweldig om te halen als het daadwerkelijk om skill gaat. World #1 is in de meeste gevallen belachelijk en onhaalbaar. Ik ken gasten in GRAW 1 en 2 die jarenlang met 32 xboxen geboost hebben met verschillende nepaccounts en zo de complete leaderboards geblokkeerd hebben, oh wat leuk.
    In Kane &lynch 2 deden ze het ook, daar zijn de leaderboards een paar jaar geleden gereset en hebben ze hem binnen een paar uur opnieuw klem gezet.
    Zolang dit soort zielige figuren op de wereld leven moeten ze dit soort achievements wat mij betreft niet maken.
    Trueskill achievements zijn ook zo'n ramp. Als de hogere rank spelers niet meet spelen en hun account laten staan kan je ook niet meer vanaf lager bij de hoogste ranks komen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 5 november 2021 18:44
    Leuk artikel.

    Ik vind het soms wel leuk om trophies te behalen maar ik haak vaak af als je veel moeite in een trophy moet steken vooral als ze achter een difficulty wall zitten. Was met Ghost of tsushima ook aangenaam verrast toen ik zag dat alle trophies op elke difficulty waren te behalen, moeten imho meer games doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheRock

    • 6 november 2021 13:41
    @coola The Rock is het hier mee eens, maakt het net wat leuker.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Watchful

    • 7 november 2021 13:39
    @coola Ik heb precies hetzelfde! De selecte spellen waar ik wel in trophy hunt zijn of de spellen met een vaste moeilijkheidsgraad. Maar ook bijvoorbeeld Skyrim, waar ik het leuk vond om meerdere karakters te spelen waarmee ik verschillende verhaallijnen aannam. In dat geval speel je het spel toch al meerdere keren uit, dat maakt een Trophy Hunt eerder een overkoepelende sidequest dan een heuse jacht.

    Daarnaast ben ik toch al niet de meest gepassioneerde Trophy Hunter op aarde. Ik vind mijn plezier in games vaak in de atmosfeer en het verhaal. Begrijpen hoe de wereld van het spel werkt, en mezelf er helemaal in kwijtraken. De meeste spellen speel ik dus maar een keer uit, met wat uitzonderingen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    F3Nickxx

    • 5 november 2021 19:18
    Pfffff moet er niet aan denken om zoveel uren te steken in een game alleen voor een achievement. Gamen moet wel leuk blijven.
    Maar leuk geschreven. En tof dat de stagiairs dit mogen doen. Ben benieuwd naar het volgende stuk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    arthurvv

    • 5 november 2021 19:58
    Ook mooi: een achievement van The Stanley Parable die je pas krijgt door de game vijf jaar (!) niet te spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheRock

    • 6 november 2021 13:40
    @arthurvv The Rock vindt die ook wel legendarisch ja. Normaal zou die heel debiel zijn, maar in de context van die game heel erg toepasselijk!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Watchful

    • 7 november 2021 13:24
    @arthurvv Hahah ja die was zeker in overweging maar heeft de lijst net niet gehaald.
    Overigens is The Stanley Parable echt een diamantje van gamedesign, wat een hilarisch spel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Killing_Angel

    • 6 november 2021 06:47
    Erg leuk geschreven!

    Ik ben persoonlijk helemaal niet van de achievements. Leuk dat ik af en toe een keer een achievement haal, maar daar ben ik tijdens het gamen verder totaal niet mee bezig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Watchful

    • 7 november 2021 13:50
    @Killing_Angel Welk van de Achievements die je wel hebt is je favoriet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheRock

    • 6 november 2021 13:39
    The Rock kijkt altijd wel even door de trophy lijsten heen om te kijken wat haalbaar is. Online trophies slaat The Great One sowieso over, en ook achterlijke trophies als nooit doodgaan etc zijn een beetje Trophy hunter verpestend. En achterlijk veel uren er in steken zijn ook klote trophies. Rayman Legends was al een marteling, laat staan als het er nog meer worden.

    Tot voor kort was The Rock echt een Trophy hoer om zo maar te noemen. Maar met de komst van de Series X naast de PlayStation heeft The Great One dit gelukkig los kunnen laten, en geniet bovenal gewoon weer van de games zelf. Al blijft zo’n Trophy of achievement tingelt je altijd leuk!

    Wel zou het leuker zijn als makers er wat meer in game beloningen tegenaan gooien, of desnoods een tegoedbon als je een platinum haalt ofzo. Want zo’n virtueel bekertje is eigenlijk ook maar niks als je er over nadenkt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 7 november 2021 08:59
    @TheRock Schrijf je nu in derde persoon over jezelf?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Watchful

    • 7 november 2021 13:48
    @TheRock Bedankt voor je comment The Rock, blij om te horen dat je games nu kan spelen op een manier waar je meer van geniet. Daar gaat het uiteindelijk om, en ik denk dat genoeg mensen dat zo hier en daar wel nog vergeten.

    Helemaal mee eens over in game beloningen. Ik begrijp dat ze dan waardevolle ontwikkeltijd moeten stoppen in iets wat 0.001% van de spelers maar werkelijk ziet. Maar tja, uiteindelijk zijn dat wel de spelers die bij verre de meeste tijd met je game zullen doorbrengen. Zelf vind ik het dus wel normaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tremere

    • 9 november 2021 13:14
    Achievements boeien mij doorgaans totaal niet, voor de 100% achievement van RDR2 maakte ik graag een uitzondering, wat een reis was dat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.