Gamer.nl had de gelegenheid om van dichtbij de sfeer van een gamestudio te proeven. En niet zomaar een studio, maar Nederlands trots: Guerrilla Games. Deze ontwikkelaar is verantwoordelijk voor Shellshock: Nam ’67, Killzone en Killzone Liberation. In deel 1 en deel 2 van dit drieluik kun je alles lezen over de studio, de band met Sony en de ontwikkeling van Killzone Liberation. Dit allerlaatste deel van het verslag gaat over de game die ons op de E3 van 2005 in eerste instantie verbijsterde en daarna verontwaardigde. Als je bij Guerrilla Games bent, dan wil je meer weten over Killzone 2. En hoewel de afdeling waar met tachtig man aan deze PS3-shooter wordt gewerkt strikt verboden was en de zin “Daar kan ik niets over zeggen” iets te vaak voorbij kwam, wilde Steven ter Heide toch ingaan op vragen over Killzone 2. De hype rondom Killzone 2 ontstond op de E3 van 2005. In misschien wel de indrukwekkendste trailer van de show kwam waanzinnige actie voorbij, en de eerste reactie van iedere liefhebber was: dit wil ik NU spelen! Helaas bleek het niet te gaan om ingame beelden, waarna de term ‘bedrog’ op ieders lippen lag. Vervolgens bleef het zeer lang ijzig stil rondom Killzone 2, maar onlangs deed Phil Harrison, baas van Sony Worldwide, enkele zeer zelfverzekerde uitspraken over de titel. Wie anders dan producer Steven ter Heide kan ons informatie verschaffen over Killzone 2? Hoogst tijd dus om deze man aan de tand te voelen over één van de meest geanticipeerde games voor de Playstation 3.

Niet ingame, maar wel representatief?

Gamer.nl: Na de roemruchte Killzone 2 trailer op de E3 in 2005 is het akelig stil geworden rondom de game. Hoe ver zijn jullie en wanneer kunnen we de game verwachten? Steven ter Heide: “Daar kan ik niks over zeggen. Het ontwikkelen van de game kost heel veel tijd. Men verwacht veel, de lat is erg hoog gelegd. We willen daar eer aan doen.” Het filmpje van de E3 2005 maakte grote indruk, maar het was dus niet ingame. Hoe is het ooit mogelijk de gamers net zo te imponeren als dat filmpje deed? “Daar zijn we nu mee bezig tijdens het werken aan Killzone 2. Daarom is het ook een tijdje stil rondom de game, we willen Killzone 2 pas echt laten zien als we er tevreden mee zijn. Bij één van de andere indrukwekkende trailers op de E3 van 2005, MotorStorm, zei iedereen ook dat het niet mogelijk was dat zoiets ingame zou kunnen zijn. Maar de beelden die recent verschenen zijn tonen aan dat zulke graphics er wel degelijk heel dicht bij in de buurt komen. We zouden het filmpje niet gemaakt hebben als we dachten dat zoiets niet haalbaar was. Phil Harrison, baas van Sony Worldwide, zei dat de game niet uit zou komen totdat de, door de trailer geschapen, verwachtingen zouden worden overtroffen. Is dat realistisch van hem? “Is het realistisch? Ik zou zeggen van wel. Hij zei ook zoiets dat er al dingen overtroffen zijn uit de trailer. Zelf vinden we dat we nog niet ver genoeg om de game te laten zien. Maar de reden dat we de trailer gemaakt hebben, is dat dit een realistisch beeld van de game zou geven.” Harrison zei inderdaad ook dat bepaalde stukken uit de game nu al de trailer overtreffen. Vinden jullie dat zelf ook? (Na een lange stilte, maar kijkend alsof de game toch echt wel indrukwekkend zal zijn.) “Wat zal ik daarop zeggen? Een filmpje kijken is natuurlijk altijd wat anders dan de game spelen. Maar de mogelijkheden die de Playstation 3 ons biedt zijn natuurlijk geweldig. Er is veel mogelijk op dit platform.” Maar rondvliegende luchtschepen? In brand gestoken Hellghast? Brute actie? Hoe verhoudt dit filmpje zich tot de gameplay? “De indruk die de game zal maken, zal overeenkomen met het filmpje.” Over welke aspecten van Killzone waren jullie niet tevreden, en welke verbeteringen en nieuwigheden zullen we terugvinden in Killzone 2? “Veel dingen die we niet goed deden, zijn al in Killzone Liberation verbeterd: de kunstmatige intelligentie, death animations en herhalende uitspraken van vijanden. De rest van de veranderingen hebben vooral betrekking op het first-person aspect.” Wat voor veranderingen dan zoal? “We willen meer variëteit in de game stoppen. Ook de performance moet beter, dat was in Killzone niet altijd even goed.” Wordt Killzone 2 wat Gears of War voor de Xbox 360 lijkt te zijn: dé shooter voor het platform en de system seller? “Dat hopen we zeker, maar het moet nog blijken. We mikken er wel op. Wij willen ook al maar betere games ontwikkelen, en Sony ziet onze potentie. We hebben er groot vertrouwen in.” Na het interview en de rondleiding verlaat ik de Guerrilla-studio. Steven heeft nog enkele closing comments: “We zijn heel blij en trots met wat we bereikt hebben. Van een klein Nederlands bedrijfje zijn we verworden tot lid van de Sony-familie. We doen iets dat uniek is voor Nederland. We hebben er het volste vertrouwen in dat Sony ons alle steun zal geven.” En Killzone 2? “We weten nog niet wanneer we de game aan het grote publiek zullen laten zien, maar we hopen dat dit zo snel mogelijk is.” Producer Steven ter Heide is in ieder geval stellig geweest: het filmpje van de E3 2005 is geenszins oplichterij geweest, maar zou een goede indicatie moeten geven hoe de game er uiteindelijk uit zal zien. We wachten in spanning af.