Achtergrond
Anthem

Onze eerste vijftien uur met Anthem

Fantastisch en frustrerend

Geschreven door Erik Nusselder op
Het enthousiasme rondom Anthem voelt nog vrij laag zo vlak voor release. En dat terwijl een nieuwe game van BioWare hoog op iedereens verlanglijstje zou moeten prijken. Na vijftien uur spelen is het nog te vroeg voor een volledige recensie, maar we kunnen alvast zeggen dat er veel goed is in de nieuwe lootshooter van EA, maar dat er net zoveel mis lijkt te zijn.

Laten we positief beginnen: de combat voelt heerlijk, en dat is uiteindelijk toch het belangrijkste. Als shooter doet Anthem alles goed wat het goed moet doen: het schieten is soepel en het voelt alsof je kogels een impact maken in je vijand, in plaats van opgezogen te worden door een kogelspons. Vijanden zijn bovendien slim genoeg om je te flankeren en van alle kanten te bestoken, zodat je constant in beweging moet blijven.

Anthem

I believe I can fly

In je Iron Man-achtige Javelin is dat gelukkig geen probleem. Je vliegt over het slagveld, zweeft boven vijanden of maakt een dubbele sprong naar veiligheid. De verschillende Javelin-klassen spelen daarnaast heel anders, wat experimenteren de moeite waard maakt. Onze Ranger is bijvoorbeeld een gebalanceerde exosuit die middenin het gevecht tot zijn recht komt en met granaten flink wat schade kan aanrichten. Maar als we met Storm spelen, houden we juist wat meer afstand. Deze Javelin kan langer in de lucht blijven zweven, waardoor je van bovenaf vijanden kunt bestoken. Bovendien kan deze Javelin bliksemschichten of andere elementen toveren, wat goed inspeelt op het combosysteem van Anthem.

Met dit systeem kun je extra schade doen door als team goed samen te werken. Als de ene speler bijvoorbeeld een vijand bevriest met een ijsgranaat, kan de ander hem laten ontploffen met een vuurbal. Het loont dus om met elkaar te communiceren, want zeker bij de raid-achtige Strongholds met sterke eindbazen heb je alle hulp nodig die je kunt krijgen.

Welcome to the jungle

Ook het verkennen van de spelwereld, Bastion, is een hoogtepunt. De zonovergoten en kleurrijke jungles vol afgebrokkelde gebouwen en buitenaardse ruïnes zijn een genot om in rond te vliegen. Niet alleen omdat de graphics zo onvoorstelbaar prachtig zijn, maar ook omdat het vliegen zelf zo natuurlijk werkt. Je zwiert heerlijk door de lucht en koelt je jets af door boven water te zweven of keihard naar beneden te vliegen. Wel zien we graag wat meer afwisseling in de omgevingen, maar misschien komt dat later in de game nog.

Het vrij verkennen van de wereld is gelijk de beste manier om Anthem te spelen, want wie de verhaallijn probeert te volgen of de zijmissies speelt, komt een muur van frustratie tegen. BioWare probeert haar kenmerkende stijl van verhaalvertelling naar een online game te brengen, maar slaagt daar helaas niet in. Om de haverklap vliegen je vreemde termen om de oren, maar het verhaal blijft jammerlijk generiek. Waar Mass Effect en Dragon Age wisten te boeien met politieke intriges en grijze morele keuzes, draait het in Anthem vooral om een standaard ‘goed versus kwaad’-verhaal.

BioWare geeft je geen duidelijke reden om emotioneel betrokken te raken bij deze wereld. Twee jaar geleden was er kennelijk een ramp, die de Freelancers – jouw gilde vol goeieriken – niet konden voorkomen. Om de een of andere reden betekent dat gelijk dat de hele mensheid woedend is op deze helden in robotpakken, ook al doen ze ook maar gewoon hun best. Hele steden werden opgeblazen en jouw thuisbasis, Fort Tarsis, ligt er wat verlaten bij.

Anthem

Het dorp

In dit fort haal je je nieuwe missies, kun je optionele contracten aangaan en praat je met de inwoners. In theorie klinkt dat leuk, maar Fort Tarsis is helaas een zielloze bedoening. Het voelt nergens als de drukke handelsstad die ons in de trailers werd beloofd, maar is vooral een lege huls waar wat personages staan te wachten tot je met ze komt praten. Je loopt op een slakkengangetje door de steegjes, op zoek naar lore dat het verhaal misschien toch wat broodnodige zwaarte kan geven, maar raakt vooral gefrustreerd door de sloomheid ervan. Het enige dat het een beetje dragelijk maakt, is dat de meeste personages uitmuntend worden geacteerd.

Het is onvoorstelbaar hoe traag Anthem is. De ellenlange laadschermen vliegen je constant om de oren. Na een missie krijg je eerst een onbegrijpelijk lang scherm met de resultaten. Om daarna je uitrusting te veranderen in de Forge, moet je eerst door een laadscherm heen. Daarna moet je wachten om Fort Tarsis in te gaan, waarna je weer een laadscherm moet verduren om een nieuwe missie op te kunnen starten. Als je nieuwe missies wilt ophalen in de stad, moet je daar eerst helemaal heen lopen. Voor een singleplayergame was dat misschien prima geweest, maar als je samen met vrienden in een party zit, ben je constant op elkaar aan het wachten.

We hopen dat het verhaal wat meer vaart krijgt en de missies gevarieerder worden, en zijn vooral benieuwd naar de endgame

Eat, sleep, rave, repeat

De missies zijn tot nu toe ook niet om over naar huis te schrijven. Elke opdracht komt op hetzelfde neer: vlieg ergens heen, dood de vijanden en vlieg naar het volgende punt. Soms moet je misschien gloeiende bollen oppakken om een deur te openen, of een bepaald gebied verdedigen, maar veel interessanter dan dat wordt het niet. De combat is fantastisch, dus tot nu toe ergeren we ons nog niet heel erg aan deze opzet, maar we hebben vooralsnog niet veel zin om diezelfde missies op hogere moeilijkheidsgraden te voltooien. Als dat is waar de endgame op uitdraait, is het maar de vraag of Anthem lang genoeg weet te boeien.

Wij zitten nu zelf op een punt waar we de game waarschijnlijk hadden weggelegd als we hem niet moesten recenseren. Anthem gooit na een aantal uur ineens een gigantische wegversperring voor de voortgang in het verhaal. Om verder te kunnen, moeten we ineens aan een lading kleine voorwaarden voldoen. Open vijftien kistjes, voltooi vijf wereldevents, dood vijftig vijanden met je ultieme vaardigheid, dat soort werk. Waar andere games dat als optionele feats aanbieden, is het in Anthem noodzakelijk om verder te komen. De game legt bovendien niet uit dat het voor deze missie alleen telt als je dat in Freeplay doet. Alle tijd die we in optionele missies staken om aan deze doelen te voldoen, bleken dus niet mee te tellen.

De verbinding met de servers van EA is gelukkig goed. We worden niet om de haverklap uit de game gegooid, zoals tijdens de demo’s wel het geval was. Wel duiken er enkele bugs op die het plezier regelmatig vergallen. De hardnekkigste is een bug waardoor al het geluid plotseling wegvalt. Dit is alleen op te lossen door de game opnieuw op te starten, maar halverwege een lange missie wil je je spel natuurlijk niet afbreken.

We spelen door en komen aan het eind van de week waarschijnlijk met ons definitieve oordeel. We hopen dat het verhaal wat meer vaart krijgt en de missies gevarieerder worden, en zijn vooral benieuwd naar de endgame. Wat doet Anthem om lang leuk te blijven? Door de fantastische combat is het in ieder geval geen straf om verder te spelen, maar op basis van de eerste vijftien uur zijn we nog niet bijster enthousiast over de rest.

Anthem wordt gerecenseerd op een pc. De game is nu speelbaar voor leden van EA Access en Origin Access, en komt op 22 februari uit op pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Dit artikel delen:

Lees meer

Fortnite-evenement is grote mislukking Gerucht: The Witcher 3 komt naar de Switch
36

Reacties op: Onze eerste vijftien uur met Anthem

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Quintex

    • 18 februari 2019 14:35
    "Waar Mass Effect en Dragon Age wisten te boeien met politieke intriges en grijze morele keuzes, draait het in Anthem vooral om een standaard ‘goed versus kwaad’-verhaal. B

    ioWare geeft je geen duidelijke reden om emotioneel betrokken te raken bij deze wereld."

    Zit een enter in het stukje tekst, waar hij niet hoort te zitten gok ik. Ben erg benieuwd naar jullie recensie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MonsterCrab

    • 18 februari 2019 14:54
    @Quintex Thanks Quintex! Aangepast :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • StormFox

    • 18 februari 2019 14:40
    Zodra hij in de 5 euro bak ligt, ga ik Anthem wel weer proberen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 19 februari 2019 12:47
    @StormFox Dus nooit :) Dit soort games gaan niet naar de budget bak, daar gaat uiteindelijk gewoon de server van uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 19 februari 2019 12:58
    @gimbal2 nou ja, Destiny 2 is heel vaak maar een tientje en zat zelfs gratis bij PS Plus….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Devillion82

    • 18 februari 2019 15:02
    Yes, ben erg benieuwd naar deze game. Heb al wat early access streams gezien, en het ziet er allemaal veelbelovend uit. Het doet bijna aan Diablo denken met verschillende stats op de wapens. Dan kun je best vette builds maken. Heb ook het idee dat Bioware daadwerkelijk naar de community aan het luisteren is momenteel. Het blijft natuurlijk wel EA, maar ik ben lichtelijk gehyped hiervoor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 18 februari 2019 15:03
    Mijn grootste probleem met de game to nu toe zijn de laadtijden, die voor mij op t moment echt gamebreaking zijn.
    Denk je t volgende in: Ik kies een missie, en start m, de game zoekt voor mij 3 partners en begint te laden. Tijdens dit laden zijn mijn teamgenoten al veel eerder dan mij klaar met laden en beginnen al met de missie. Als ik eindelijk klaar ben met laden zijn mijn teamgenoten al kilometers ver weg. De game waaschuwd mij dat ik te ver van mijn team ben, en teleporteerd me naar hen toe. WEER een laadscherm. Tegen de tijd dat dit laadscherm klaar is, is mijn team inmiddels weer een eind verderop. enz enz.

    Nou kan je makkelijk zeggen "koop dan een SSD" maar ik vind niet dat een game je moet verplichten een SSD te kopen. Dat mag wel een verbetering zijn, maar niet een die noodzakelijk is om mee te mogen doen met mijn team, ipv achter ze aan te teleporteren via laadschermen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HunterSeeker

    • 18 februari 2019 15:55
    @darkmanwls niet lullig bedoelt maar koop toch een SSD, prijzen vallen tegenwoordig wel mee. of vraag em voor sinterklaas of je verjaardag. Alle spellen die je erop zet hebben er baat bij. En windows zelf ook natuurlijk, start je pc ook nog es lekker snel op.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 18 februari 2019 19:04
    @HunterSeeker Ik heb wel een ssd voor mijn windows partitie, maar die is niet groot genoeg om er ook nog eens games op te zetten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelR1

    • 18 februari 2019 16:02
    @darkmanwls Uhh, klaag je dan ook als je een nieuwe videokaart moet kopen? Een niet-SSD is simpelweg niet meer van deze tijd.. Dat is als klagen met je Galaxy S2 dat je geen Fortnite kunt spelen op dat toestel (en SSD's zijn al langer gemeengoed dan dat de S2 oud is) …

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 18 februari 2019 19:11
    @MikkelR1 Dat is een vergelijking van niks natuurlijk. De invloed van videokaarten gaat wel wat verder dan de laadtijd en staat ook duidelijk aangegeven bij de minimale systeem eisen. Het is dus bekend dat ik een bepaald niveau NODIG heb om te kunnen spelen. Een SSD staat NIET bij de minimale systeem eisen. zelfs niet bij de aanbevolen systeem eisen. En de game is ook uit op consoles, die hebben ook geen SSD. bovendien is de galaxy s2 uit 2012, da's 7 jaar geleden. Toen waren er al wel SSD's maar waren ze nog zo duur dat "gemeengoed" echt dikke onzin is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 18 februari 2019 15:24
    Ben zelden zo NIET geïnteresseerd geweest in een game…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jcp85

    • 18 februari 2019 15:49
    @casualkiller en toch heb je het artikel aangeklikt en de moeite genomen te commenten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 18 februari 2019 15:51
    @Jcp85 Ja ik zou namelijk graag wel geïnteresseerd willen zijn in de game, maar het faalt op alle fronten voor mij. Raar he dat ik dan het artikel lees en *god forbid* commentaar geef daarom!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 18 februari 2019 16:36
    @casualkiller natuurlijk mag je dat zeggen! Ik neem aan dat mensen dit soort stukken juist lezen om te kijken of een game iets voor hen is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Soushkin

    • 18 februari 2019 16:49
    @ErikNus Ben benieuwd naar jullie bevindingen eind deze week. Tot nu toe ben ik nog niet heel erg enthousiast. Maar wie weet. De setting en soort spel spreekt me wel aan iig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jcp85

    • 18 februari 2019 17:03
    @casualkiller maar je zegt vol trots dat je niet geïnteresseerd bent in de game, maar je leest wel het artikel en je geeft commentaar. Dat sluit elkaar uit, ik verbaas me daar nogal over.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • marco300

    • 18 februari 2019 20:59
    @Jcp85
    Je kan toch willen dat je wel enthousiast voor een game wordt omdat het visueel er wel leuk uitziet. Ik heb een beetje het zelfde met deze game. Maar ben bang voor een zelfde debacle als Andromeda.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dokter Caspari

    • 18 februari 2019 16:02
    @Jcp85
    even iets mededelen dat niet positief is wordt altijd als onacceptabel ervaren door sommigen. Dus als je geen halleluja te melden hebt, zeg dan maar niets. Ben blij dat ik dit lees, want ook ik denk precies hetzelfde. Je mag toch wel aangeven of iets je wat lijkt of niet? Want als er hype is rond iets wat niet mijn interesse niet heeft, dan prikkelt een hype mij soms voldoende om toch info te vergaren rond een onderwerp. En als dan blijkt, tjah ik had toch gelijk want het boeit mij inderdaad niet, dan mag je dit gerust als comment plaatsen naar mijn mening. Prima als jij er wel van geniet, live and let live

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jcp85

    • 18 februari 2019 23:43
    @Dokter Caspari waar haal je vandaan dat men niet negatief van mij mag zijn en dat ik Anthem speel?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.