Peter de Jong van Codeglue (Terraria, Rocket Riot) is tevreden over de Xbox One en de stappen die Microsoft heeft ondernomen om games ontwikkelen voor de console makkelijker te maken. “Wij zijn blij met alle nieuwe platformen die recent gelanceerd zijn, maar de Xbox One is voor ons extra interessant omdat wij eerder Rocket Riot voor Windows 8 hebben uitgebracht: de technologie waarop je games ontwikkelt zijn voor beide platformen nagenoeg identiek. Binnen twee dagen hadden wij de Windows 8-versie van Rocket Riot draaien op een Xbox One. Daarom hebben we besloten om een vervolg te gaan maken op Rocket Riot en om deze uiteindelijk naar de Xbox One te brengen.”

Rocket Riot

Microsoft terug op de kaart

Het is deze integratie met andere Microsoft-platformen die dan ook weleens een grote rol kan gaan spelen voor het Amerikaanse bedrijf, denkt Tomas Sala van ontwikkelaar Little Chicken (Aviation Empire, SXPD): “Voor ons is Xbox One eigenlijk niet los te zien van het gehele Windows/Microsoft-ecosysteem, waarbij de concurrentie met Sony nauwelijks relevant is. Het lijkt ons dat de echte maatstaf voor Microsoft de concurrentie is met Google en Apple. En de toch rasechte stamboom van de Xbox als gaming hardware zou juist hier een enorme plus kunnen zijn en mogelijk Microsoft weer op de kaart kunnen zetten bij bijvoorbeeld de mobiele gamer. Een speler in dit veld die ook de ‘echte’ gamers weet aan te spreken, zou ons als ontwikkelaar in ieder geval goed uitkomen. Vooral nu de drukte op mobiel ook de druk opvoert bij ontwikkelaars om te kijken naar nieuwe platformen en modellen.”

Sala ziet toekomst in het creëren van een ecosysteem en noemt het dan ook niet verrassend dat Valve zich met de Steambox probeert los te maken van de pc. “Dit ter voorbereiding op een Microsoft en andere ecosystemen die de rangen sluiten, in een wedstrijd om zoveel mogelijk publiek exclusief te binden aan zoveel mogelijk apparaten en eigen store-ingangen. Als Microsoft een ecosysteem (mobiel, console, pc) neer weet te zetten dat kan concurreren met Apple en Google en wel een volwassen (lees: hardcore) gaming publiek kan binden, gaan we er in keuze allemaal op vooruit.”

Steambox

Indie-vriendelijker

Een van de belangrijke samenwerkingen die Microsoft vorig jaar is aangegaan is die met Unity. Het is een van de pijlers die helpt de verschillende Microsoft-platformen bij elkaar te brengen. Verder begint het ID@Xbox-programma, waarbij onafhankelijke ontwikkelaars gemakkelijk games kunnen publiceren op het Xbox-platform, ook steeds meer van de grond te komen. Eric Diepeveen van Stolen Couch Games (Ichi, Kids vs Goblins) is blij met die ontwikkeling: “Door hun initiële strategie overboord te gooien en zo tegemoet te komen aan de wensen van het publiek, laat Microsoft zien dat ze naar hun consumenten luisteren. Ook opent Microsoft zijn deuren meer voor indie-ontwikkelaars. Het lijkt ontzettend makkelijk te zijn om je games te publiceren op Xbox One. Ook de omarming (en financiering) van Unity voor Xbox One is een groot pluspunt. Het is binnenkort met Unity mogelijk om je game op alle drie de consoles uit te brengen zonder dat je hier een groot team voor nodig hebt.”

Het zijn verbeteringen, maar Diepeveen geeft aan dat er nog geleerd kan worden van concurrent Sony. “Sony laat zien dat ze open staan voor Games as a Service: free-to-play, mmo’s, alle soorten games zijn daar welkom. Xbox One heeft op dit gebied nog wat te bewijzen.”

Ontwikkelaar Digital Dreams (Metrico) geeft bij monde van Thijmen Bink aan nog geen ervaring te hebben met de Xbox One: “Qua beleid wachten we nog even af of Microsoft het allemaal wat indie-vriendelijker maakt. Ze hebben het afgelopen jaar duidelijk wat voortgang geboekt, maar het hele 'parity'-verhaal is nog wel een belangrijk punt.”

Below

Sony profiteert

Bink geeft aan dat Digital Dreams zijn focus dan ook voorlopig op Sony legt. “Op het moment is onze samenwerking met Sony zo fijn, dat we daar liever een nauwe samenwerking mee hebben, dan met beide partijen een beetje. De exclusiviteit met een partij die dat waardeert is wel iets waar voordelen uit ontstaan, wanneer het op promotie en marketing aan komt. We hebben op het moment dan ook geen plannen voor de Xbox One en zitten nog volledig met ons hoofd bij de Vita.”

Hoewel Sony nog steeds sterk profiteert van de goodwill die het heeft weten te creëren door snel en daadkrachtig te handelen richting onafhankelijke ontwikkelaars, begint Microsoft wel een inhaalslag te maken. Met de integratie van verschillende platformen weet het bedrijf zijn kwaliteiten sterker uit te buiten en dit blijft niet onopgemerkt bij de ontwikkelaars. Niet voor niets kondigde Microsoft onlangs de komst van 25 indiegames aan via het ID@Xbox-programma. Naar verwachting zal dit aantal alleen maar stijgen.

Tijdens de lancering van de Xbox One in Nederland komen we nogmaals terug bij de ontwikkelaars om te peilen hoe de stemming op dat moment is. Lees tot die tijd meer over de Xbox One-lancering in ons dossier.