De naam van uitgever Nobilis zal bij veel gamers misschien niet zo bekend in de oren klinken, maar het bedrijf verzorgt voor een groot deel de distributie van kleinere uitgevers in de Benelux. Ook voor 2007 heeft men weer een flink aantal games op stapel staan. En om die reden werd Gamer.nl uitgenodigd om een voorproefje te nemen in Parijs, de stad waar Nobilis alle spellen presenteerde. TV Giant (PC) Genre: Simulatie          Ontwikkelaar:  RTL Enterprises GmbH / Nobilis Release: April 2007     Multiplayer: Nee      Prijs: €29,99

Eén van de eerste games die Nobilis ons liet zien was TV Giant. Onmiddellijk viel op dat dit hét spel voor de John de Mol’s onder ons is. Zoals de naam al enigszins aangeeft, zul je in TV Giant als een kleine ondernemer starten om een klein stukje marktaandeel af te snoepen, maar uiteindelijk als gigant uit de bus moeten komen. TV Giant is een onderdeel van 'Giant'-reeks (denk aan Industry Giant, Hotel Giant) en heeft dus ook deels dezelfde gameplay. Opvallend is het groot scala aan opties. Zo zul je zelf het tv-kanaal moeten runnen, de werknemers moeten trainen, de programma’s inclusief reclame uit moeten kiezen. Soms zul je zelfs ook met eigen content moeten komen.

Leuk is de look en feel van het spel. Hoewel de screenshots in dit stukje het misschien niet zeggen, ziet TV Giants er fris uit, al is het niet allemaal bijster vernieuwend. Met name de interface linksonder en de blikken binnen in de huizen (je kunt op deze manier kijken hoe de inwoners van de stad waar je gevestigd bent, je tv-kanaal ervaren) doen haast Simsesque aan. Grote duidelijke knoppen, blauwe menu’tjes en poppetjes die zo uit The Sims lijken te komen verschijnen met enige regelmaat op je scherm. Misschien niet helemaal origineel, maar wel erg vermakelijk en het verleden heeft uitgewezen dat het goed scoort bij het grote publiek.

Het enige wat nog wel bij ons opkwam was de vraag of het niet allemaal te lastig is, zo’n tv-kanaal te runnen in je eentje. Echter, de makers benadrukten dat dit allemaal goed mogelijk is en dat de helpschermen je vaak genoeg zullen adviseren. Daar zullen we dan maar vanuit gaan.

Mountain Bike Adrenaline (PS2) Genre: Extreme sports                       Ontwikkelaar: Fresh 3d   Release: Lente 2007                          Multiplayer: Nee                                                                 Prijs: €29,99

Het tweede spel dat op het programma stond was Mountain Bike Adrenaline, één van de laatste spellen die nog ontwikkeld wordt voor Sony’s Playstation 2. Je zou verwachten dat met zo’n lange levensduur en de nodige knowhow spellen er zeer gelikt uit zullen zien, maar niets is minder waar. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; Mountain Bike Adrenaline valt ons bitter tegen. Niet zozeer omdat het concept matig zou zijn: een extreem sportsspel op een BMX-fiets waarbij je Tony Hawk-achtige trucjes mag maken in ruige omgevingen, klinkt juist heel aardig. Het is echter meer de manier van hoe het spel ontwikkeld is. De besturing voelt als eerste behoorlijk lomp en log aan, iets wat absoluut niet zo mag zijn bij een sportspel. Ook mist er het snelheidsgevoel, wat het allemaal juist niet extreem maakt. De ironie.

Wat ook jammer is, is het gemis van een multiplayer modus. Je zult dus altijd in je eentje die parcoursjes die de ontwikkelaars voor je hebben uitgestippeld moeten rijden. Dat de omgevingen, gebaseerd op landschappen uit Hawaiï, Canada en Frankijk, er ook niet bepaald ogenstrelend uitzien, is haast de druppel die de spreekwoordelijke emmer doet overlopen, helaas niet in positieve zin. Okay, de lucht oogde redelijk, maar vooral de fietser zelf, de bomen en de grondtextures zagen er zo ermbarmelijk slecht uit, dat we haast medelijden kregen met de enthousiaste programmeur die het spel aan ons liet zien. Er zal nog een hoop moeten gebeuren binnen de tijd die men nu heeft en de release, willen ze van Mountain Bike Adrenaline iets pakkends maken. Eén voordeel is wel de prijs: de game zal voor €29,99 over de toonbank gaan.

UFO Afterlight (PC) Genre: Tactical/Strategy          Ontwikkelaar:  Cenega   Release: April 2007                  Multiplayer: Nee

                                                     

Wie bekend is met de UFO-reeks kan zich klaar maken voor een nieuw avontuur, want er is een nieuwe UFO-game op komst, getiteld Afterlight. Dit derde deel gaat verder waar het verhaal ophield en zal je de mogelijkheid geven om planeten als Mars in te nemen. Met een aantal kolonisten kun je wraak nemen op het buitenaardse tuig wat huist op Mars, maar je kunt ze ook overhalen om bij jouw kant te komen. Dit zul je ook wel nodig hebben, want Mars is niet bepaald een kleine planeet en is opgedeeld door een flink aantal sectoren. Je zult behoorlijk veel moeten knokken, wil je alle gedeeltes van de roodgekleurde planeet in je bezit hebben.

Eén van de planeten in het universum die ingenomen dient te worden

UFO: Afterlight is een mix van een tactische en strategische gameplay. Zo zul je eerst van boven af je basissen moeten managen. Dit doe je onder andere door speciale gebouwen te plaatsen, je troepen bevelen te geven of ze gewoon te voorzien van allerlei militaire wapens. Eenmaal de troepen het bevel gegeven om aan te vallen, verandert de game in een soort van Starcraft. Je kunt je soldaten over de map verplaatsen en ze de opdracht geven de vijand aan te vallen. Dit zal overigens wel via een turn-based systeem gaan en niet real-time, zoals je misschien wel zou verwachten.  Hoewel we nog niet helemaal overtuigd zijn waar het spel precies heen wil (behalve dan naar Mars, ha ha), denken we wel dat UFO: Afterlight een aangenaam nieuw deel is voor de UFO-fans van vroeger en wellicht een hoop nieuwe spelers zal lokken.

Fantasy Wars (PC) Genre: Tactical/Strategy               Ontwikkelaar:  Ino-Co Release: Mei 2007                        Multiplayer: Ja (4)                                                           Prijs: €44,99

Fantasy Wars is nou echt een titel die Warcraft III all over schreeuwt. De menu’s, de haast cartooneske graphics en de sfeer die om dit spel hangt doet enorm veel denken aan Blizzard’s knaller van een paar jaar geleden. Dat was echter een real-time strategy game, terwijl Fantasy Wars meer de turn-based kant op gaat. Een heel duidelijk verhaal heeft het spel niet. Je kunt spelen met een drietal facties te weten de mensen, de orcs (die meer op aapjes leken, maar zeg dat maar niet tegen de programmeurs!) en als je beide campagnes hebt uitgespeeld, de goblins. Allen zullen ze de wereld van Fantasy Wars over moeten nemen en zoals dat vaker ging vroeger, zul je moeten knokken om dit te bewerkstellen.

Vreemd genoeg was dat ook zo’n beetje wat we te zien kregen. Of het nou aan een vroege versie zou liggen of niet, weten we ook niet, maar het spel leek niet bepaald diepgaand of uitgebreid te gaan worden. Je stuurt je eenheden over een map heen, een map welke onderverdeeld is in een groot aantal vakken. Het is dan een kwestie om je eenheden goed te positioneren. Een stel boogschutters op een verhoogd vlak zal meer schade doen dan een wanneer ze in een diep dal zitten en zo zijn eenheden die zich verschuilen in een stadje weer meer beschermd tegen vijandelijk vuur. Het is aan jou om je legers zo neer te zetten dat je de meeste schade doet en de minste klappen opvangt, dit alles in een turn-based systeem.

Of het spel zal aanslaan bij de grote menigte is nog maar de vraag, maar met de audiovisuele presentatie zit het in ieder geval goed. De graphics ogen fris, de muziek schatert vrolijk uit de speakers en die Blizzard-look, ach, waarom ook niet?

Death to Spies (PC) Genre: Tactical Third Person Shooter     Ontwikkelaar:  Haggard Games   Release: September 2007                        Multiplayer: Nee                                                                         Prijs: €44,99

Deden de eerdere screenshots ons enigszins denken aan Codename Eagle, die multiplayer shooter van weleer, Death to Spies is dat allesbehalve. In deze game, ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, speel je een Russische superspion die gedropt wordt achter vijandelijke linies. Het is aan jou om bepaalde doelen uit te schakelen, onschuldige burgers te bevrijden en de nodige Duitsers omver te leggen. Death to Spies speelt als een sneaky third-person shooter, vergelijkbaar met Hitman en natuurlijk Splinter Cell. Hoewel de afwerking bij lange na niet zo optimaal is als die in Sam Fisher’s avonturen, weet deze game bij vlagen best indruk te maken. Het idee om eens de oorlog te bekijken vanuit Russische ogen werkt goed en soms lijken we hier met een nieuwe Commandos te maken hebben.

Want ook in Death to Spies is de kijkhoek van de vijanden zo’n beetje dé sleutel tot succes. Of de dood, als je er niet oplet. Onderin het scherm zul je een map hebben waarin de kijkhoeken van de Duitsers te zien zijn. Houd je hun looproutes in de gaten, dan kun je dus overal langssluipen om zodoende ze uit te schakelen en, als het een beetje een hoge rank betreft, hun kleding aan te doen. Als officier kun je namelijk op plaatsen komen waar je normaliter niet snel terug zult komen en op deze wijze kun je als een echte spion naar binnen kunnen komen door je jezelf er gewoon door heen te lullen. Een dergelijke gameplay zou ideaal zijn voor een coöperatief avontuur, maar helaas zal Death to Spies het zonder multiplayer moeten doen.

Dat, en de lange ontwikkeling die nog zal volgen (de game komt pas in september uit), baart ons toch nog enigszins zorgen over het slagen van deze game. De tijd zal het leren.

Hard to be a God (PC) Genre: RPG                                       Ontwikkelaar:   Akella/Nobilis Release: Juni 2007                          Multiplayer: Ja (8)                                                              Prijs: €44,99

De naam Hard to be a God mag dan wel als een afgedankte B-film klinken, met het spel verder lijkt niets mis mee te zijn! Integendeel, naast Two Worlds, waar je binnenkort nog veel meer van gaat horen, zal ook Hard to be a God de RPG-fans weer de nodige uren gaan vermaken. Op het eerste gezicht lijkt het een game die gameplaytechnisch het nodige van Sacred van drie jaar geleden heeft geleend. Zo speelt ook Hard to be a God zich af in een middeleeuwse wereld met mensen, orcjes, goblins, ogres, gemene spinnen, brute beren en meer van dat soort dingen. Niets nieuws onder de zon dus zou je denken, maar er zit toch een soort van twist in dit spel.

Het verhaal wil namelijk dat jij afkomt van een wereld die enorm geëvolueerd is. Vrijwel alle werelden zijn dat. En nou wil nét het toeval dat uitgerekend jij terecht bent gekomen op een wereld die niét geëvolueerd is, maar is bleven steken in de Middeleeuwen. Intergreren is dus een must, want om nou in je futuristische pakje aan te kloppen bij de lokale herberg wekt alleen maar argwaan op. Tijd voor de conventionele RPG-aanpak dus. Echter, is er eenmaal niemand in de buurt en je komt monsters tegen die je moeilijk dood kunt prikken met je zwaardje, dan kun je jezelf door middel van een speciale kracht ‘omtoveren’ tot een hypermoderne soldaat met een enorm kanon. Een freakin’ kanon!

Zoals je wel zal begrijpen stonden wij er ook wel even van te kijken hoe de Russische programmeur door middel van een flink wapen een hagedis van tien levels hoger zat te vermoorden. Toch geeft het wel een leuke twist aan het verhaal, een verhaal dat overigens verzonnen is door een Russisch schrijversduo en wat in het moederland bijna net zo populair is als Tolkien’s Lord of the Rings.

Afsluiting Tot zover de korte special over de spellen waarmee Nobilis dit jaar mee komt. Binnenkort zullen we met nog een uitgebreide preview komen over Two Worlds, de Oblivion-achtige game waar men flink wil mee gaan scoren.