Nieuwsanalyse: Youtubers betaald voor misleidende XOne-reclame | Gamer.nl

Nieuwsanalyse: Youtubers betaald voor misleidende XOne-reclame | Gamer.nl

Verrassing: geloof niet dat alles wat je leest, hoort of ziet op internet objectief is. Youtube-netwerk Machinima is op de vingers getikt door de Federal Trade Commission omdat het Youtube-leden betaalde om positief over de Xbox One te praten.

Het volgende is gebeurd: zonder dat dit duidelijk naar buiten werd gecommuniceerd, werd rond de lancering van de Xbox One een campagne gestart door Machinima. Youtubers die zich positief uitlieten over de nieuwe console zouden hiervoor betaald krijgen. Machinima zou dit geld weer van Microsoft hebben ontvangen.

Dit blijkt echt te zijn gebeurd, want de Federal Trade Commi ion, die in de Verenigde Staten dit soort zaken in de gaten houdt, heeft Machinima op de vingers getikt. Je mag namelijk niet zomaar reclame maken voor een product zonder door te laten schemeren dat het promotioneel is.

De straf voor Machinima? Het Youtube-netwerk mag dit voortaan niet meer doen. "Het bedrijf is verplicht om voortaan duidelijk te melden wanneer ze compenseert worden voor hun advies."

Schijnbaar zijn er tientallen Youtube-kanalen die betrokken waren bij deze situatie. Tom Ca el van TheSyndicateProject ontving 30.000 dollar voor twee video's en Adam Dahlberg (SkyVSGaming) ontving 15.000 dollar. De video's werden tu en de 500.000 en een miljoen keer bekeken en waren zeer positief over de Xbox One. Nergens werd gemeld dat ze betaald werden voor de positieve woorden.

Media has no description

Zo werkt de markt

Hoe pijnlijk het ook is, dit is in sommige gevallen hoe de game-industrie in elkaar steekt. Bedrijven proberen alles af te kopen, en dat is in principe prima, daar zijn het bedrijven voor. Het belangrijkste doel van uitgevers is zoveel mogelijk games verkopen. Dat kun je ze dan ook niet kwalijk nemen.

Het is aan een uitgave (zij het een website, tijdschrift of Youtube-kanaal) om zichzelf de juiste waardes en normen aan te meten en die duidelijk naar bezoekers te communiceren. Het lijkt mi chien verleidelijk om jezelf als journalistiek verantwoord medium neer te zetten en stiekem geld te ontvangen om een gekleurde mening te uiten, maar komen je lezers of kijkers er achter, dan neemt niemand je meer serieus.

Bij gamewebsites werkt het simpel: uitgevers betalen voor advertenties op de website. Deze advertenties zijn duidelijk te zien als advertenties, daar kan geen vergi ing over bestaan. Er kunnen daarnaast bepaalde afspraken worden gedaan over diverse artikelen rondom een game, zolang uitgevers niets te zeggen hebben over de inhoud van die artikelen. Oftewel: zij mogen nooit en te nimmer invloed hebben over hoe positief of negatief een redacteur is over een game of over een platform. De grotere websites (en tijdschriften) hebben meestal eind- en hoofdredacteuren in dienst met voldoende ervaring om dit te bewerkstelligen en er voor te zorgen dat marketing en redactie gescheiden blijft. Dit is de manier waarop het hoort.

De toename in populariteit van Youtubers heeft echter een hoop veranderd. Het is natuurlijk hartstikke leuk voor Youtubers (en kijkers) dat ze populair zijn en brood op de plank kunnen krijgen met wat ze graag doen, maar de lijn tu en eerlijke meningen en commercie kán hier een stuk sneller vervagen. We hebben gehoord over Youtubers die met bedrijven mee mochten naar de E3-beurs, zolang ze maar positief over dat bedrijf zouden praten. En dan dit nieuwe voorbeeld, waarbij Youtubers zonder schroom positief zijn over een console, daar veel centen voor ontvangen en niets laten merken van wat er achter de schermen speelt.

Media has no description

Hopelijk is de 'straf' van de Federal Trade Commi ion (waarmee we vooral bedoelen dat het nu publiekelijk bekend is gemaakt dat dit heeft plaatsgevonden) voor veel Youtubers en andere media reden genoeg om dit soort deals niet meer te doen. 

Maar een minstens zo belangrijk punt is dat mensen op internet altijd maar tot op zekere hoogte moeten geloven wat ze lezen of zien. Belangrijker is dat ze hun eigen mening vormen, gebaseerd op meerdere bronnen en als het even kan, door een product zelf uit te proberen. Het zou heel makkelijker zijn om als hoofdredacteur van Gamer.nl te zeggen: ons kun je vertrouwen. Dat claimt natuurlijk elke uitgave. Er is maar één iemand die je echt kunt vertrouwen en dat ben je zelf. 

De Nieuwsanalyse is een nieuwe artikelsoort op Gamer.nl. Op regelmatige basis pakken we een nieuwtje en gaan we hier dieper op in, bieden we meer context en geven we soms ook onze mening, waar in normale nieuwtjes geen ruimte voor is. Dit artikelsoort is nog in een testfase en we ontvangen graag feedback van onze lezers.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou