Nog even een opfrisser: In 2013 werd de ooit zo populaire Tomb Raider-franchise van een reboot voorzien. Tomb Raider had een frisse, acrobatische Lara Croft in de hoofdrol die haar eerste grote avontuur meemaakte. Een avontuur die niet zou misstaan in de Uncharted-reeks, maar wel eentje die kwalitatief hoogstaand was. Zo hoogstaand dat de game niet alleen op PS3 en Xbox 360 succesvol was, maar ook als een remaster naar PlayStation 4 en Xbox One kwam.
Bij de aankondiging van de exclusieve deal van het vervolg, Rise of the Tomb Raider, konden noch Microsoft, noch Square Enix echt duidelijkheid geven over hoe deze deal in elkaar stak. Na een hoop vage uitspraken bleek maanden later pas dat de nieuwe game eerst naar Xbox One en Xbox 360 zou komen (sinds vorige week dus verkrijgbaar), in het voorjaar van 2016 naar pc en eind 2016 pas naar PlayStation 4.
Niemand wint?
Voor het gemak kijken we naar vier partijen die mogelijk baat bij deze deal zouden kunnen hebben: uitgever Square Enix, consoleboer Microsoft, ontwikkelaar Crystal Dynamics en de gamer.
Allereerst Square Enix. Het is in hun voordeel dat hun game goed verkoopt. Dat zat met de vorige Tomb Raider wel snor: het was met 8,5 miljoen verkochte exemplaren de best verkochte Tomb Raider-titel ooit. Ondanks dat was de ontwikkeling van de game zeer prijzig. Pas een jaar na release had Square Enix de ontwikkeling terugverdiend.
Een (tijdelijk) exclusieve deal met een consoleboer moet dus als muziek in de oren van de uitgever hebben geklonken. Hoewel we niet weten hoe de deal precies in elkaar steekt, kun je er van uitgaan dat Microsoft een fiks bedrag heeft uitgegeven om de game tijdelijk alleen op Xbox-consoles verkrijgbaar te maken. Mogelijk heeft het bedrijf ook nog een extra bedrag betaald om te compenseren voor het feit dat het spel voorlopig niet op pc en PS4 geld oplevert.
Althans, dat is te hopen, want de eerste (toegegeven, nog niet bevestigde) berichten zijn alles behalve positief. Volgens bronnen op het NeoGAF-forum is Rise of the Tomb Raider minder dan 63.000 keer verkocht in het Verenigd Koninkrijk. Ter vergelijking, de in 2013 verschenen Tomb Raider debuteerde daar met zo'n 183.000 verkochte exemplaren.
Hoewel Square-Enix dit verlies mogelijk met Microsoft-geld kan opvangen, is de situatie voor ontwikkelaar Crystal Dynamics een stuk pijnlijker. Die hebben jarenlang gezwoegd op hun nieuwe game en willen natuurlijk dat een zo groot mogelijk publiek het spel speelt. Wat als Square Enix uiteindelijk niet tevreden is met de verkoop van de titel en besluit de stekker uit de franchise te trekken? Dan is Crystal Dynamics de gebeten hond.
Microsoft zou alles op alles moeten zetten om van Rise of the Tomb Raider een succes te maken. Het is een game die de line-up van de Xbox One van variatie voorziet en een nieuw kwaliteitsproduct voor gamers. De timing van de release is dan ook bizar te noemen. De game kwam in dezelfde week als Fallout 4 uit, die in het Verenigd Koninkrijk overigens 482.000 keer verkocht is. Daarbij hebben Xbox-gamers net hun portie Halo gehad en is natuurlijk ook Call of Duty: Black Ops 3 verkrijgbaar. Een release in het voorjaar lijkt voor een titel als Rise of the Tomb Raider veel geschikter.
Daarbij kun je je afvragen: zit de Tomb Raider-fanbase op de Xbox One? Natuurlijk wel gedeeltelijk, maar hoeveel meer Tomb Raider-fans zitten er op de PlayStation 4? Tomb Raider is bovenal een Europese franchise en de PlayStation 4 is in Europa veel succesvoller dan de Xbox One.
Blijft alleen de gamer over, die natuurlijk helemaal niets heeft aan dergelijke deals. Games die specifiek voor een bepaalde console worden ontwikkeld, halen vaak het onderste uit de kan en zijn een goede reden om een console aan te schaffen. Maar Rise of the Tomb Raider was bedoeld als multiplatformrelease. Werkelijk geen één gamer heeft er iets aan dat een (waarschijnlijk aanzienlijk) gedeelte van de fanbase moet wachten op de titel.
Dat neemt niet weg dat Rise of the Tomb Raider gewoon een heel sterke titel is, of zoals de Gamer.nl-recensie meldt: "Met meer content, meer tombes en afwisselende gevechten zet Crystal Dynamics een uitstekende game neer." Een game die zeker door adventurefans niet gemist mag worden en één van de betere releases van dit najaar betreft. Hoewel we begrijpen dat Microsoft meer exclusieve titels naar zijn console wil trekken, hopen we dat dergelijke praktijken zo weinig mogelijk voorkomen. Niemand lijkt er baat bij te hebben, zelfs Microsoft zelf niet, en Tomb Raider als een franchise loopt mogelijk zelfs enige schade op. Laten we hopen dat we nog lang mogen genieten van de franchise.
Reacties op: Nieuwsanalyse: Wie heeft er baat bij de Tomb Raider-deal?
sollitdude
MichelMusters
"Na een hoop vage uitspraken bleek maanden later pas dat de nieuwe game eerst naar Xbox One en Xbox 360 zou komen (sinds vorige week dus verkrijgbaar), in het voorjaar van 2016 naar pc en eind 2016 pas naar PlayStation 4."
sollitdude
BlackStarVegas
En begrijp me nou niet verkeerd - ik ben zelf een pc-gamer.
Maar op een of andere manier is de Tomb raider serie toch niet zo heel aantrekkelijk voor mij als pc gamer, en het lijkt me lekkerder wegspelen met een controller op de bank hangend. …En dat zeg ik niet snel.
baksteen
FrankMVenlo
Eerst een tijdje op de een en daarna doodleuk op de ander ( door deze zogenaamde deals ) boycot ik dus omdat ik MS of Sony ( wellicht ook Nintendo? ) keihard wil afstraffen voor dit soort praktijken.
MS is in mijn ogen meester hierin ( althans in de Xbox 360 tijd ) en dit is ook de hoofdreden dat ik toen voor de playstation heb gekozen en niet de xbox. ( ik vind eerlijke concurrentie belangrijk en walg echt van dit soort exclusives deals )
Mensen die echt een XBONE hebben gekocht om deze game een half jaar eerder te kunnen spelen verklaar ik ronduit voor gek en vind ik persoonlijk belachelijk domme mensen.
Sisko
sollitdude
yucko
coola
Maar aan de andere kant dat ze pas later naar pc en ps4 komt betekent bijna 100% zeker dat die versies mooier worden dan de xone versie
TripleDad
Natuurlijk zijn er meer console exclusives, maar die zijn dat (vrijwel) altijd al vanaf het begin. Dit is niks anders dan gewoon gekocht door Microsoft uit marketing overwegingen. Hun keuze en hun recht, maar ik neem het ze wel kwalijk. Dit is ook al de tweede keer dat ze me dit flikken. Jaren geleden zat ik me als PC gamer te verheugen op Halo, totdat MS ineens bungie kocht, en Halo Xbox exclusive werd.
Oh wacht, dan is dit dus niet de smerigste deal, want dat was natuurlijk het opkopen van Bungie
haastnooit
coola
haastnooit
TripleDad
Fappingsnake
Wie gaan voor die kosten opdraaien ? of komt de game toch eerder uit op de ps4 ?
Het zal mij niets verbazen, als de game nog voor de kerstdagen te koop is voor de ps4 , misschien niet als fysieke versie, maar zeker wel als download .. maar ik kan het mis hebben.
DenXD
Shinji Mikami gaf toen nog aan dat hij zijn eigen hoofd eraf zou snijden als die game elders dan op de GameCube zou releasen.
Vermillion
geert1
Microsoft hoopt wellicht op meer console-verkopen, maar Halo is een veel effectievere system seller dan Tomb Raider (de Xbox One verkocht zelfs meer dan de PS4 de afgelopen weken, wat ik alleen maar kan toeschrijven aan Halo). Gamers zullen Tomb Raider ook niet plots gaan zien als een franchise die hoort bij Xbox, zoals Uncharted dat is voor Playstation, want TR heeft al lang het imago van een multiplatformtitel. Microsoft wint hier dus niets mee en heeft alleen maar een dikke zak geld weggegooid. Tegelijk lopen ze ook nog imagoschade op bij core gamers, want velen zijn teleurgesteld om te moeten wachten vanwege een onnozel commercieel dealtje als deze.
De uitgever en de ontwikkelaar lopen op hun beurt beide het risico dat hun game een kleiner bereik zal hebben en minder zal omzetten, zelfs al komt het spel uiteindelijk wel naar de PC en de PS4. De niet-gelijktijdige release zorgt voor minder buzz in de wandelgangen; het enthousiasme kan moeilijk een "kritieke massa" bereiken omdat de releases zijn uitgesmeerd over een veel te lange periode. Ik vermoed sterk dat een gelijktijdige release zou zorgen voor hogere totale verkoopcijfers over alle platformen. Laten we hopen dat dit geen blijvende schade toebrengt aan de franchise.
Zelfs qua marketing is dit een slecht idee, want nu moet er drie keer aandacht op het spel gevestigd worden, wat telkens geld kost voor de uitgever. Één keer buzz creëren is een stuk efficiënter.
Het is nadeel op nadeel, deze situatie. Hopelijk is dit een eenmalige misstap van Microsoft. Mochten ze het toch opnieuw proberen, dan hoop ik dat Square Enix ze de deur wijst en lekker weer voor een gelijktijdige multiplatform release gaat voor de volgende game.
Qinneth
Exclusieve titels zijn er al sinds de eerste Playstation, en dat zal ook nooit weg gaan. Square Enix klaagde destijds ferm dat de eerste Tomb Raider game 'maar' 8,5 miljoen keer verkocht had, ze hadden het ingeschat op 15 miljoen stuks (als ik het me goed herinner) om het opgezwollen ontwikkelbudget terug te verdienen.
Dus ik ga er vanuit dat Microsoft wel een cheque met zes nullen uitgeschreven heeft om deze exclusiviteits-deal voor elkaar te krijgen. Alleen hun logica om de game in dezelfde periode uit te brengen als Fallout 4, Call of Duty: Black Ops 3, Starcraft 2: Legacy of the Void EN Need for Speed. Echt ongelooflijk en ik vraag me ook af of er hier niet iemand voor wordt ontslagen.