Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
jobs

Nieuwsanalyse: 'Werkweken van 80 uur in game-industrie horen er bij'

De discussie over crunch-time laait op

Geschreven door Michel Musters op

Het is algemeen bekend dat werken in de game-industrie vaak de gevreesde 'crunch-time' met zich meebrengt. Periodes, vaak een jaar tot half jaar voor de release van een game, waarin werknemers niet van 9 tot 5 werken, maar tot wel 80 uur per week aan de slag moeten. Volgens industrie-veteraan Alex St. John hoort dit er bij en moeten werknemers niet zeuren.

St. John, die bij Microsoft heeft meegeholpen aan het maken van DirectX en het gamebedrijf WildTangent heeft opgericht, claimt in een gastcolumn op VentureBeat dat games maken niet normaal werk is, maar in feite valt onder het maken van kunst, en dat zou de soms onmenselijke werkuren goedpraten.

"Veel moderne ontwikkelaars meten zichzelf een slachtofferrol aan en hebben een negatieve blik op hun gekozen roeping", zo schrijft St. John in zijn column. "Ze klagen over de lange uren en persoonlijke opofferingen voor goede games en claimen dat het een gevolg is van slecht management. Ze doen alsof ze een ondernemende bezigheid zoals game-ontwikkeling in een 9-tot-5 baan kunnen veranderen. Op een of andere manier voelen deze mensen zich als loonslaven in een van de meest opmerkelijke en bevoorrechte beroepen ter wereld."

St. John reageert hiermee op een artikel van Dean Takahashi, ook op VentureBeat verschenen, waarin de schrijver claimt dat de zogenoemde crunch-time een probleem is in de game-industrie. In het artikel interviewt Takahashi de executive director van de International Game Developers Association, Kate Edwards. De instelling wil er juist voor zorgen dat crunch-time bij grote bedrijven in kaart wordt gebracht, zodat er naar oplossingen gezocht kan worden. Iets waar St. John het overduidelijk niet eens mee is.

Industrie
St. John claimt dat er een verschil is tussen de werknemers die al hun tijd opofferen om een game te maken en mensen die van 9 tot 5 willen werken. Volgens hem maken mensen uit die eerste groep het in de industrie. "Geen enkele persoon die ik ken die het heeft gemaakt in de game-industrie heeft ooit de rol van loonslaaf op zich genomen. Games maken is geen werk - het is kunst. Je kunt "plezier" niet schematisch maken met een bepaald budget en een bepaalde tijd met een groep mensen die allemaal klagen over hoe slecht ze het hebben terwijl ze de game afmaken. [...] Goede games worden gemaakt door alles wat je hebt erin te stoppen, en dan hopen dat het genoeg is."


Ook op Gamer.nl hebben we onlangs tijd besteed aan het fenomeen crunch-time. We vroegen een aantal prominente Nederlandse mensen uit de game-industrie hoe zij hier tegenover staan. Alle deelnemers geven aan crunch-time te hebben meegemaakt, maar de meningen hierover zijn verdeeld. Rami Ismail van Vlambeer vond de extra tijd achteraf gezien niet de moeite waard, maar Joost van Dongen van Ronimo Games waardeerde het wel: "De crunch was nuttig: we hadden een echte deadline en die hebben we samen gehaald omdat we hebben overgewerkt."

Een anonieme ontwikkelaar vindt het crunchen in ieder geval niet gezond: "Nee, het is geen gezonde gewoonte. Maar of het te verwachten is durf ik niet te zeggen. Ik zag het destijds als deel van mijn werk, ik ben in mijn gedachten 24 uur per dag bezig met games maken. Het is voor mij ook als hobby begonnen, dus wat dat betreft ben ik er zelf ook in conflict over met deze vraag. Ik zou ‘nee’ willen zeggen, maar het is per persoon en project uiteraard anders."

Industrie

Het lijkt er dus op dat een groot aantal werknemers in de game-industrie ervaren dat flink overwerken om een game af te krijgen een noodzakelijk kwaad is. Oftewel: je komt er niet makkelijk onderuit, het hoort er vaak gewoon bij. Daarbij is het maken van games inderdaad een creatief proces, waarbij het soms niet goed in te schatten is wanneer in de toekomst een game echt af is. Maar is dat niet eerder een symptoom van hoe uitgevers in elkaar steken? Zouden uitgevers niet moeten beamen dat games maken een creatief proces is, en moet er daarom minder druk op werknemers uitgeoefend worden om een deadline te halen?

Daarbij is een slechte balans tussen werk en privétijd ongezond. En voor het bewijs dat het ongezond kan zijn, hoeven we niet lang te zoeken. Kotaku meldt namelijk dat Alex St. John, de schrijver van het artikel dat crunch-time verheerlijkt, zelf tijdens het werken aan games en DirectX een burn-out heeft gehad. Zijn huwelijk zou op de klippen zijn gelopen dankzij zijn werk en in 1997 werd hij ontslagen. Hij zou voor die tijd in slaap zijn gevallen op kantoor en de volgende dag met de afdrukken van zijn toetsenbord op zijn gezicht op meetings zijn komen.

En dat is ironisch wanneer je leest wat St. John schrijft over crunch-time: "Werknemers gaan maar door over de waarde van een balans tussen werk en privéleven, zeggen dat games op tijd geleverd kunnen worden door goede management en dat ze hun beste werk niet kunnen leveren wanneer hun creatieve motor leeg is gemaakt na een lange veertig uur durende werkweek... zittend... aan een bureau... Blijkbaar kunnen mensen zelfs een burn-out krijgen door te hard aan videogames te werken." 

Mensen op social media vielen dit weekend over elkaar om het stuk van St. John te bekritiseren. Wellicht heeft hij een punt - inderdaad, mensen die een baan willen in de game-industrie weten wat ze kunnen verwachten - maar dat neemt niet weg dat het goed is dat er stappen worden ondernomen om de werkomstandigheden voor ontwikkelaars beter te maken. En klagen over werknemers die burn-outs hebben terwijl je er zelf ervaring mee hebt... tja, niet erg handig.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Shigery Miyamoto over het twintigjarig bestaan van Pokémon De uitslagen van de lentekampioenschappen van League of Legends
29

Reacties op: Nieuwsanalyse: 'Werkweken van 80 uur in game-industrie horen er bij'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • trekinbami

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Deze man is knettergek en moet worden opgesloten in een inrichting.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @trekinbami Mee eens. 80 uur werken in een week dan ben je echt een gek als je dat doet, dan mag ik wel hopen dat die mensen dan ook dubbel zoveel betaalt worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • orion_auron

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @armilo-theus jij moet vooral niet willen werken in management of een directielid zijn… 80 uur is voor veel banen redelijk normaal. Niet iedereen heeft een 9 tot 5 mentaliteit. En gelukkig maar dat we er allemaal anders over denken.

    Maar ja als je wat wilt bereiken in je leven is een 9 tot 5 mentaliteit in mijn optiek een nono.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @orion_auron Wat je nu zegt is complete onzin. Er zitten grenzen aan wat voor een mens gezond is, maar ook aan de spanningsboog van onze concentratie en het rendement van onze hersenen. Feit.

    Ik heb ooit weken van 80 uur gedraaid voor een deadline. Dat ging bijna drie weken goed, daarna ging ik fouten maken en duurde het veel te lang voor ik ze opmerkte en was ik te veel tijd kwijt om ze te corrigeren. Vervolgens ging ik met stress in mijn lijf op vakantie en was ik nog niet uitgerust toen ik terug kwam.

    80 uur werken kan misschien als je tuintje schoffelt (mentaal passief werk). Maar in een creatief beroep of als programmeur, no bloody way. Dit is amerikaans kapitalisme waarin ons door managers aangepraat wordt dat het heel normaal is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nightwish88

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @orion_auron Om iets te bereiken in je carriere is een 9-5 mentaliteit inderdaad niet goed. Maar de mensen die 60+ uur maken krijgen daar vaak ook naar betaald en dit zijn vaak enkel te top-management functies. De mensen die daar zitten kiezen daar bewust voor.
    De gemiddelde programmeur stapt in zo'n baan in met de verwachting 40-50 uur in de week te maken. En af en toe moet er inderdaad een deadline worden gehaald en is overwerken nodig, maar structureel 80 uur maken is gewoon niet gezond.
    Wat St. John hier zegt is gewoon niet realistisch. De ontwikkel teams zijn tegenwoordig zo groot dat je altijd met mensen te maken hebt welke anders naar games kijken dan de echte gepassioneerde mensen. Die zien het programmeren van games niet per se anders als het programmeren van een willekeurig ander stuk software.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Platina32

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @orion_auron "Als je wat wil bereiken in je leven…"

    Sorry hoor, maar ik vind dat iemand die opkomt voor zijn gezin door regelmatig thuis te willen zijn en voor zijn kinderen te willen zorgen meer bereikt, dan iemand die 80 uur per week werkt, nauwelijks aandacht schenkt aan zijn familie en alleen maar aan zijn eigen carrière denkt. Het leven draait niet alleen om hoeveel geld je binnenharkt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Inflatable

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @orion_auron 80 uur werken is helemaal niet normaal voor veel banen.. Besef je wel hoeveel 80 uur per week is? Dat is 11,5 uur per dag 7 dagen per week!! Ik weet niet waar jij werkt, maar zelfs het management van mijn bedrijf komt daar ook echt niet aan..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @orion_auron
    Haha, wat willen bereiken in je leven moet je jezelf voor slopen, hahahahaha. Ja stilstand is achteruitgang maar ten eerste heb je mijn insziens niks bereikt als je leven slechts een pijnlijke sleur is. In mijn optiek is een tijdloze mentaliteit de weg om iets te bereiken. Leven naar je gevoel.
    Je kan nog zo'n topmanager zijn en eigenlijk gewoon een gefrustreerde eikel zijn. Iets bereiken is erg relatief en dat dringt niet door tot het gemiddelde aangepaste hoog-IQ-bestaan. Die denken alleen maar in carrieretermen en kunnen uiteindelijk net zo nutteloos zijn als ieder ander.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Maux

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @orion_auron Definieer 'iets bereiken'. Is dat veel geld verdienen? Meestal wordt het bereiken van iets in je leven gekwalificeerd als 'veel geld verdienen'. Ik vind dat een bijzonder eenzijdige manier van succes afmeten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @orion_auron Het heeft niet veel met een 9 tot 5 mentaliteit te maken. Ik ben zelf software ontwikkelaar en projecten lopen vaak alleen uit wanneer nieuwe features worden bedacht die ineens in de game moeten komen of bepaalde gedeelten ineens heel veel meer werk kosten dan in eerste instantie ingeschat. Veel ontwikkelteams werken tegenwoordig met scrum, waarbij de ontwikkelaars zichzelf committeren aan een bepaalde deadline door aan elk deelproject een hoeveelheid uur te hangen. Wanneer er dus 80 uur gewerkt moet worden om die deadline te halen ligt dat dus aan het team zelf, die hebben dat dan zelf verkeerd ingeschat.

    Je kunt je natuurlijk wel afvragen of mensen die 80 uur in de week werken nog wel kwalitatief goed werk kunnen afleveren. Ik heb nog nooit 80 uur gedraaid, maar wel 60 verdeeld over 6 dagen en na een paar weken merk je gewoon dat de kwaliteit van je werk achteruit gaat. Ik vraag me dus sterk af of die 80 nog wel echt is toevoegt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tektwo

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Sommige mensen werken 60 uur maar bereiken niks. Anderen werken gewoon van 9 tot 5 en schoppen het tot manager. Het hoort weinig te maken te hebben met kwantiteit, maar meer met kwaliteit. Ik heb liever dat Ancel goed uitgerust en in balans werkt aan Wild zodat het product uiteindelijk ook beter wordt. Dat beginnen ze ook in Zweden in te zien gezien hun proef naar werkdagen van 6 uren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @orion_auron En voor jou hebben we een mooi woord voor. KANSLOOS

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Inflatable

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Als iedere werknemer dan ook evenredig profiteert van de opbrengsten van de "kunst" waar hij/zij aan werkt dan ja, maar dat zal vast niet zo zijn he.. Dus moet Mr. St. john die waarschijnlijk wel onevenredig veel ervan profiteert gewoon z'n mond houden.. Typische opmerkingen van iemand die in z'n eigen wereldvreemde zeer bevoorrechte wereldje leeft en denkt dat dat voor iedereen geldt in het leven..

    Iedereen die denkt dat een beroep waar je 80 uur per week moet maken bevoorrecht is is sowieso niet goed bij z'n hoofd of een hopeloze workaholic.. Er bestaat meer in het leven dan alleen werken..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cornish

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @Inflatable Veel krachten schijnen op tijdelijke contracten te werken en worden dan ook gewoon ontslagen als een project is afgerond. Hoor vaak dat die niet echt mee profiteren van een eventueel succes voor de studio. Overigens verlaten heel veel mensen de industrie ook na een projectje of twee. Teveel werk, te weinig loon en stress als water.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Ik draaide 25 jaar geleden niks anders toen ik nog door europa toerde met me vrachtautotje, vandaag de dag op me 45e hoef ik dat niet meer te doen en doe ik het al jaren niet meer dit werk.

    Vrouwtje van me heb ik wel enorm waardering voor gezien die op dit moment gemiddeld 60 uur per week draait maar goed daar hangt dan ook weer een goed salaris aan vast en ernaast ook andere goede voorzieningen.

    De 60 uur is maar tijdelijk voor der, over maand of 3 verhuist het hoofdkantoor naar een andere gemeente en gaat ze gewoon weer gemiddeld 40 uur werken. (gelukkig met hetzelfde salaris :D).

    Of deze mensen moeten zeuren tja moeilijk, als je voor dit vak kiest en weet dat er lange dagen aan vast zitten dan moet je wat anders zoeken, gezond kan ik het in ieder geval niet noemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Onzin. Je kan je vak ook van binnenuit veranderen. Alleen durft dat niemand te zeggen omdat ze bang zijn dan voor lui te worden uitgemaakt. Meer uren werken is niet per se beter. Integendeel. Grote bedrijven in Duitsland weten dit al (kunnen dit soort experimenten ook makkelijker veroorloven dan kleine ondernemers) en stellen strenge voorwaarde aan hoe de managers met hun tijd moeten omgaan. In de vrije tijd, na 20:00 en vakantie moeten ze bijv. onbereikbaar zijn voor werk en worden de servers van werk en mobiele telefoons uitgeschakeld.

    Die Alex St. John van MS is een idioot en werkt volgens ouderwetse structuren. Typisch gedrag van een dinosaurus. 60 uur werken zou de max moeten zijn en kan je eigenlijk ook verwachten als manager. Maar daarboven wordt het een honor of flag om te laten zien hoe toegewijd je bent terwijl het de facto geen ruk uitmaakt.

    Alsof er geen tussenweg is tussen de 9-5 mentaliteit en 80 uur p/w. In Frankrijk is het trouwens weer de andere kant op best erg. Die gaan al massaal huilen wanneer de werkweek van 35 uur wordt afgeschaft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ayho

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Geef mij maar 40 uur per week. Dat is al lang genoeg. Je leeft maar 1 keer en dat ga ik niet met 80 uur per week met werken door brengen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Ik denk dat je met 80 uur een groot risico loopt op RSI klachten. Dat maakt de vergelijking met management fucnties ook zo onzinning. De gemiddelde manager doet geen 80 uur lang muis klikken. 80 uur beeldschermwerk is heel wat anders. Als je ondanks RSI klachten door blijft gaan om de deadline te halen kan het zo erg worden dat je er je hele leven niet meer helemaal vanaf komt. En kun je je game ontwikkelings carriere daarna al meteen vaarwel zeggen. Alhoewel het risico op RSI natuurlijk sterk per persoon verschilt. De een is er gevoeliger voor dan de ander. Maar het is hoe dan ook niet gezond om 80 uur beeldschermwerk te doen. 80 is echt belachelijk veel. Een normale baan is 36 of 40 uur. Zeg dat je 6 dagen 10 uur draait dan zit je op 60. En nog lang niet op 80. Maar goed ik neem die 80 met een korreltje zout.
    Als meer dan 60 uur werken structureel is, dan heeft het ook gewoon te maken met slecht plannen, een te korte deadline, slecht propgrammeren of te weinig medewerkers. Het kan wel eens gebeuren. Maar als het structureel is, deugt er iets niet bij dat bedrijf.
    Hoe dan ook. Ik werk niet in de game industrie. Het lijkt me van de ene kant wel leuk games maken. En het kunst idee klinkt leuk. Maar een game porten van PS3 naar PS4 lijkt me bepaald geen leuke uitdaging of hoogwaardige kunst. Hangt dus erg van je klus af, of het het allemaal waard is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sokpop

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Krijgen ze wel voor elk uur betaald?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Dit geeft ook wel weer aan waarom het niet soepel loopt bij Microsoft. Ze moeten behalve hun software en ondermaatse hardware ook hun managementstijl veranderen. Met zo'n angstcultuur door bazen die je 80 uur willen zien werken komt nooit vernieuwing naar boven drijven. Lkkr conservatief denken daarzo bij MS :/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.