Nieuwsanalyse: Wat Silent Hills had kunnen zijn | Gamer.nl

Nieuwsanalyse: Wat Silent Hills had kunnen zijn | Gamer.nl

Silent Hills werd na een aankondiging vorig jaar geannuleerd door Konami. En dat is erg jammer, want het had wel eens één van de meest originele horrorgames in jaren kunnen worden.

Alleen al de aankondiging van de nieuwe Silent Hill-game was origineel en spraakmakend. Tijdens Sony's persconferentie op Gamescom 2014 werd er tu en neus en lippen door een nieuwe horrorgame genaamd P.T. aangekondigd. Een kort filmpje werd getoond met de mededeling dat de demo meteen beschikbaar was.

Het duurde welgeteld één nacht voordat de eerste spelers het einde van de angstaanjagende demo hadden bereikt en getrakteerd werden op een filmpje. Daarin werd plots duidelijk dat de hoofdrol was weggelegd voor The Walking Dead-acteur Norman Reedus, dat niemand minder dan Metal Gear-bedenker Hideo Kojima en Pacific Rim-regi eur Guillermo del Toro aan het roer stonden en dat het eigenlijk om een nieuwe Silent Hill-game ging.

Media has no description

Niet alleen de manier waarop de game werd aangekondigd blies spelers omver, de P.T.-demo was ook nog eens één van de meest enge ervaringen die gamers in jaren hadden meegemaakt. Sowieso liet de demo grafisch niets te wensen over dankzij de indrukwekkende Fox Engine (waar ook PES 2016 en Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain op draaien).

In de demo liepen spelers door de gangen van een realistisch ogend huis. Spelers moesten telkens opnieuw de gangen doorlopen, waarbij er steeds meer hallucinerende effecten werden gebruikt. Er werd gehint naar een macabere gebeurtenis rondom huiselijk geweld en een gekwelde geest kon uit het niets opduiken en je een hartverzakking geven. Na het uitvogelen van een juiste volgorde van bepaalde acties werd het einde bereikt en het onthullende eindfilmpje getoond.

Wat had kunnen zijn

Maar helaas, in april van dit jaar kondigde Konami aan dat Silent Hills geannuleerd was en werd ook de demo offline gehaald. Het waarom blijft giswerk: vond Konami de weg die ingeslagen werd niet pa en bij de reeks, of waren de barsten tu en de uitgever en Hideo Kojima toen al merkbaar? Kojima is inmiddels namelijk vertrokken bij het bedrijf. Hoewel Konami nieuwe Silent Hill-games niet uitsluit, lijkt het er op dat we Silent Hills zelf nooit meer gaan zien. En dat is zonde, want het had er alle schijn naar dat Silent Hills een prachtige liefdesbaby van Kojima en Del Toro ging worden.

Media has no description

In mei sprak IGN met Del Toro, die je wellicht kent van films als Pacific Rim en Pan's Labyrinth. De regi eur van veel excentrieke films probeert al langer een horrrogame op de markt te krijgen, eerst via THQ en daarna dus samen met Kojima via Konami, maar het lijkt maar niet te lukken. "Wat we wilden doen met de game - en we waren het hier erg over eens - was de technologie gebruiken om zo realistisch mogelijk angst in het huis te brengen. Het draaide heel erg om de sfeer."

"Wat Silent Hill zo tof maakte", vervolgt hij, "is dat je de sfeer had, maar ook een uiteindelijke pay-off met een serie intense momenten. We wilden dingen doen die erg vernieuwend zouden zijn, maar ik wil het niet verklappen. Ik hoop dat iemand van gedachten verandert en we de game alsnog kunnen maken."

Het leek er op dat iedereen die aan het project werkte, het idee had met iets speciaals bezig te zijn. "Norman was superblij, Hideo was superblij, en ik ook. Ik weet dat er een petitie rondgaat om de game alsnog gemaakt te krijgen en ik zou mijn handtekening er bijvoegen, en ik hoop dat iemand oplet."

Media has no description

Junji Ito

Alsof het allemaal nog niet pijnlijk genoeg is, kregen we vandaag ook te horen dat Junji Ito meewerkte aan het project. De naam doet mi chien niet meteen een belletje bij je rinkelen, maar het is tegenwoordig één van de meest geprezen tekenaars die bejubelde graphic novels als Uzumaki en Tomie en Gyo op zijn naam heeft staan. Ito blinkt uit in zijn vaak bizarre tekeningen die lezers de stuipen op het lijf jagen. Een bizarre stijl die ook nog eens prima past bij Silent Hill en de game die Kojima en Del Toro wilden maken. Hierboven en hieronder staan enkele voorbeelden van Ito's werk.

Media has no description
Media has no description
Media has no description
Media has no description

Del Toro treurt mee

Guillermo del Toro lijkt zelf net zo teleurgesteld te zijn als de fans van de franchise. Hij laat weten dat het hem tegenvalt hoe snel Konami de P.T.-demo na de annulering van de game offline haalde, zodat niemand het meer kon spelen. Daarbij had hij ook graag met Kojima willen samenwerken. "Hideo en ik blijven contact houden. Hij weet dat hij de enige persoon is die ik tot het einde der tijden zal blijven volgen. Als er ook maar iets gered kan worden, zou ik enorm blij zijn."

Toch lijkt de kans klein dat we Del Toro ooit nog een game zien maken. "Ik heb het nu twee keer geprobeerd en ik weet niet of ik het ooit nog voor elkaar krijg. De eerste keer ging het bedrijf [THQ] ten onder en de tweede keer gingen Kojima en Konami uit elkaar. Ik bleef een beetje met lege handen achter."

Silent Hills had een prachtige game kunnen worden die uitblonk in originaliteit, bizarre angstmomenten en het gigantische talent van de namen die er aan verbonden waren. Het blijft nu bij een nooit verschenen game van mythische proporties waar gamers nog vele jaren over zullen napraten.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou