Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Oculus Rift

Nieuwsanalyse: Waarom de Oculus Rift zo duur is geworden

699 euro exclusief verzendkosten

Geschreven door Bastiaan Vroegop op

De virtualrealitybril Oculus Rift blijkt veel duurder dan verwacht. Wat is er gebeurd?

De Rift moest tussen de 200 en 400 euro kosten. Dat vertelde Oculus-ceo Palmer Luckey in 2014 in een interview met Eurogamer. Daarmee zou de consumentenversie ongeveer even duur worden als de ontwikkelaarskit die Oculus verkocht.

Veel duurder mocht het van Luckey niet worden, dat zou klanten alleen maar afschrikken. "Als iets 600 dollar kost, maakt het niet uit hoe goed de ervaring is. Als men het niet kan betalen, dan hoeft het eigenlijk niet te bestaan", vertelde hij in 2013 aan AllThingsD.

Palmer Luckey

Een pijnlijke uitspraak, want tweeënhalf jaar later blijkt dat de Rift wel degelijk dat prijskaartje krijgt. Amerikanen betalen 599 dollar voor de vr-bril en hier in Nederland liggen de kosten nog hoger: 699 euro, of 741 euro met verzendkosten. Luckey komt daarmee terug op alles dat hij in 2013 en 2014 heeft gezegd, al claimt hij daar een reden voor te hebben.

De beste willen zijn

Oculus wilde eerst een aangepaste versie van de Developer Kit 2 verkopen aan consumenten, aldus Luckey tegenover Polygon. Die bril zou de eerder genoemde prijs krijgen, maar was technisch nog niet waar Luckey op hoopte. Zo lag de framerate lager dan nu het geval is, was de resolutie niet optimaal en zorgde de verversingssnelheid bij sommige mensen voor een flikkerend scherm.

Toen Oculus door Facebook werd overgenomen, besloot het bedrijf onderzoek te doen naar een betere bril, met zelfontworpen schermpanelen. Eerdere Rifts gebruikten hardware die ook in smartphones zit, maar Luckey wilde samen met Facebook speciaal voor vr gemaakte onderdelen maken.

Dat bleek veel duurder te zijn, vertelt Luckey aan Polygon. “Het kost een stuk meer om de beste vr-bril te maken, in plaats van een goede vr-bril. Uiteindelijk besloten we ons te richten op kwaliteit in plaats van kosten."

Oculus Rift

Dat de zelfgemaakte onderdelen van Oculus duurder zijn, is te begrijpen. De eerdere smartphoneschermen en -sensoren aanwezig in eerdere Rifts, werden al in grote getale geproduceerd voor nieuwe telefoons, waardoor de kostprijs vrij laag was. De nieuwe Rift-onderdelen zijn daarentegen exclusief voor Oculus gemaakt.

Oculus zegt niets te verdienen aan de verkoop van de Rift. De bril wordt verkocht voor de kostprijs, met daarbij ook twee games en een Xbox One-controller. Op die manier wil Oculus (en daarmee Facebook) virtual reality een gemeengoed maken - al staat de prijs dat volgens critici wel in de weg. Vr blijft echter niet zo duur: Luckey heeft meermaals op Twitter aangegeven dat hij in de komende jaren vr betaalbaar wil maken voor iedereen. "Vr zal eerst iets zijn wat iedereen wil, voordat iedereen het kan betalen", aldus Luckey.

Hoe ambitieus Luckey ook is: de prijs van de Rift staat in schril contrast met zijn eigen uitspraak in 2013. Heeft hij er echt goed aan gedaan door een premiumversie te maken en niet de eerder geplande goedkope bril te verkopen? Dat moeten de verkoopcijfers gaan bewijzen. Luckey zegt op Twitter in elk geval blij te zijn met de verkoopcijfers.

Of Facebook ook dicht op de verkoopcijfers zit, is een tweede vraag. Het sociale netwerk lijkt niet de ambitie te hebben om snel geld te verdienen aan hardware, maar wil in plaats daarvan virtual reality groot maken.

Hoe duur wordt de concurrentie?

Wie hoopt dat concurrenten zoals PlayStation VR en de HTC Vive goedkoper worden, kan bedrogen uitkomen. Omdat de Rift wordt verkocht voor de kostprijs, kan de concurrentie misschien zelfs duurder worden. Sony en HTC leggen de lat misschien niet zo hoog als Oculus qua zelfontworpen onderdelen, maar beide brillen hebben extra, duurdere hardware.

Zo komt de PlayStation VR met een losse GPU om te helpen met het renderen van beelden, terwijl de HTC Vive extra sensoren heeft om je kamer te scannen. De financiële cijfers van HTC dalen bovendien, waardoor het bedrijf niet de ruimte heeft om verlies te maken op de Vive.

Dat gezegd hebbende: Sony en HTC moeten beide nog een prijs bekendmaken. En met zoveel online klachten over de concurrent, is het wellicht aantrekkelijk voor die bedrijven om net onder de 700 euro te gaan zitten.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Battlefield Hardline-update voegt Competitive Match toe Adr1ft op 28 maart uit voor pc en Oculus Rift
51

Reacties op: Nieuwsanalyse: Waarom de Oculus Rift zo duur is geworden

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Fordon_Greeman

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Ik ben nog skeptisch over een aantal dingen zoals software, behouden van graphic fidelity etc…
    Stel dat ik Mirrors Edge Catalyst zou kunnen spelen met de RIFT in 1080p en 60fps, zou ik mogelijk het geld neertellen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Baukereg

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @Fordon_Greeman VR is vooralsnog niet geschikt voor 1ste person rondrengames.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    SuperDre

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @Baukereg onzin, ja op de dk2 niet nee, maar op de cv1 en vive zou het probleem opgelost zijn, overigens heb ik dus totaal geen last van motionsicknesd op de vfx-1 uit 1995, maar wel enorm met de dk2, dus framerate en lag lijkt het er op dat dat niet het probleem is..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Maki

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @SuperDre interesant. die vf-x ken ik ook maar als dat het dan niet is en je hebt die problemen niet met de VFx wat was het dan wel ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    pepsi

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @SuperDre Misschien wel de combinatie van lage framerate en lag samen met een hoge resolutie?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Arrahant

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @Baukereg Of je speelt in theater mode.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    geert1

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Goed artikel! Je hoort veel klagers over het prijspunt van de Oculus, maar weinig mensen lijken te (willen) snappen hoe dit prijspunt tot stand is gekomen. Ik vind het ding op dit moment ook te duur voor mij persoonlijk, maar de prijs is op zich niet onredelijk voor wat je krijgt. Dit is een high-end bril met dikke specs, accessoires en games, met hardware die nog niet in massa geproduceerd werd. Dat dat geld moet kosten is niet zo vreemd.

    Het gros van de geïnteresseerden zal wel wachten op de Sony VR, de Vive en wellicht op latere generaties / opvolgers. Dat lijkt me ook verstandig, want over een paar jaar krijg je vast een nog beter product voor minder geld, en is er meer content beschikbaar. Toch hoop ik dat er genoeg early adopters zijn met een dikke beurs, zodat VR op gang kan komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Maki

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @geert1 leuk artikel maar goed ?

    "Zo komt de PlayStation VR met een losse GPU om te helpen met het renderen van beelden,"

    Dit is dus fout. Het komt niet met een externe GPU om te heplen met de GFX het komt met een externe CPU om latency the verlagen het beeld te upscalen van lage naar hoge reslutie ,de lage FPS te upsampelen naar 120hz en het beeld te vervormen voor de HMD. En om het "social screen" onvervormd naar een tv te streamen.

    De GFX worden nog steeds gerenderd door de PS4' zijn eigen GPU.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    BasVroegop

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @Maki Met zo'n beeldgerichte verwerking van het beeld kun je geloof ik strikt gezien ook over een GPU spreken toch?

    Hoe dan ook niet het punt van het artikel. :) De verwijzing naar PS VR is zijdelings, en wat dat kastje ook doet, het punt blijft dat ie de PSVR alsnog een stuk duurder kan gaan maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Arrahant

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @BasVroegop Nee geen gpu, want het ding rendert geen graphics. Hij is erop gericht om inputlag te verminderen; het truukje waarbij frames worden ingebracht om op kunstmatige wijze van 60 fps 120 fps te maken (asynchronous time-warp) en ervoor zorgen dat hoofdbewegingen zo snel mogelijk geregistreerd worden. En daarnaast zorgt het doosje ervoor dat de PS VR gameplay ook op een tv gevolgd kan worden.
    Ik verwacht ook dat ook PS VR niet goedkoop zal zijn, maar wel goedkoper zal zijn dan de Rift en de Vive. Als je alleen al kijkt naar het kwaliteitsverschil in de displays lijkt dat me best logisch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Maki

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @BasVroegop Nee absoluut niet bas. Vermelden dat het met een externe GPU komt zegt dat de PS4 het extra 3d acceleratie krijgt , wat dus niet het geval is want dat zou in externe vorm ook een nog veel duurdere oplossing moeten worden (zoals intel's thunderbold) dan het nu al is met een externe CPU.

    Een CPU is een CPU geen GPU, een GPU is een "specialized proccesor" in dit geval voor 3d acceleratie en rendering. anders kunnen we scaler chips (die dingen die beelden upscalen naar een hogere res. ook GPU's noemen maar niks is minder waar. Functionaliteit , mogelijkheden en toepassingen zijn totaal anders.

    Er zit dus geen 3D acceleratie in die externe box wat dus wel zo zou zijn als er idd een GPU in had gezeten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • innerchild

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @BasVroegop @BasVroegop Amazon heeft al per ongeluk wat los gelaten over de prijs van de PSVR

    www punt dailymail.co.uk/sciencetech/article-3390119/Sony-s-PlayStation-VR-price-leaks-online-Amazon-page-accidentally-posted-reveals-headset-cost-800.html

    Ook net zo duur als de oculus rift.. Als dit de echte prijs gaat worden dan is dat geen goed teken…. En de release tijd… December 2016 !!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    yuck0

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @BasVroegop
    Maar het is nogal een flinke statement die er gemaakt word. Als die niet blijkt te kloppen, is een rectificatie wel op zijn plaats lijkt me.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    anyaka

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Het is niet dat ik de prijs niet begrijp(de vezendkosten begrijp ik daarintegen totaal niet), maar het is toch best een hoop geld wat de doorbraak van VR wel eens in de weg kan gaan zitten…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Maki

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @anyaka Ze worden direct vanuit de U.S verscheept. Er is verder geen distributie kanaal voor het ding vandaar. En omdat het ding tegen kostprijs wordt verkocht betalen zij de verzendkosten ook niet.

    beetje kut maar zo zit het.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    BasVroegop

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @anyaka Ja, dat is nu de grote vraag. Of dat het geval zal zijn durf ik ook nog niet te zeggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    SuperDre

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @anyaka tja, wat is een hoop geld, in verhouding met VR-brillen met gelijkwaardige specs is het spotgoedkoop, want die zijn namelijk duizenden euro's en de ondersteuning daarvan in games is nul komma nul.. voor echte mainstream zul je nog een paar jaar moeten wachten, maar dat heeft ook vooral te maken met de kosten van GPU's.. Want je hebt sowieso een stevige GPU nodig (300+ euro) om uberhaupt deze brillen aan te sturen, en daarmee is het al niet echt voor mainstream.. vergis je namelijk niet, de gemiddelde 'gamer/consument' heeft helemaal niet de hardware om deze brillen fatsoenlijk aan te sturen, en Battlefield 4 op ultramode hoef je dan al helemaal niet te verwachten (wil niet zeggen dat er dan geen leuke games/ervaringen gemaakt kunnen worden, verre van)..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Arrahant

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @anyaka De hoge prijs zit een minder langzame doorbraak in de weg. Maar het lijkt mij erg sterk als deze tech niet een massaproduct wordt uiteindelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Unify

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Interressant artikel heren.
    De prijs is duur, maar dan heb je ook wel wat. Hoewel we eerst op de reviews mogen wachten verwacht ik dat ze het erg goed gaan doen.
    Wat HTC en PS gaat bieden ben ik erg benieuwd naar. Dit blijft afwachten hoewel dit wel een interessante concurentie kan gaan worden.

    Eerst wacht ik maar af tot de Pascal generatie van Nvidia er is en dan maar eens zien wat de VR brillen kosten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    TheRussian

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Nee en nog eens nee. Ik heb 1 keer voor een gaming apparaat 600 euro uitgegeven, dat was de PS3, dat was meteen ook de laatste keer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.