Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Hearthstone

Nieuwsanalyse: Hoe Standard de toekomst van Hearthstone redt

Blizzard slaat drie vliegen in één klap

Geschreven door Gijs Scheltens op

Met de onverwachte aankondiging van een nieuwe modus voor Hearthstone verandert Blizzard de manier van spelen op radicale wijze. De kritiekpunten die verscheidene spelers al langere tijd hebben, worden in één klap aangepakt. Vanzelfsprekend heeft dat een grote invloed op de meta van verschillende decks en – op een hoger niveau – de toekomst van Hearthstone als geheel.

Hearthstone is nog relatief jong: het digitale kaartspel nadert zijn tweede verjaardag. Gedurende de periode van maart 2014 tot nu is het spel mateloos populair geworden: in november 2015 liet Activision Blizzard weten dat er maar liefst 40 miljoen geregistreerde Hearthstone-accounts waren. Dat zijn ongetwijfeld niet allemaal actieve spelers, maar het toont wel aan dat de game in elk geval een gezond spelersaantal heeft.

Om te blijven groeien, moet Hearthstone echter ook nieuwe spelers een handreiking bieden. Nieuwkomers hebben namelijk een flinke achterstand, aangezien er in totaal 743 kaarten te verzamelen zijn, en dat aantal groeit steeds verder. Nu zijn niet alle kaarten even geschikt om competitief te spelen, maar veel sterke kaarten zitten in dure Adventures waar spelers veel voor moeten grinden willen ze de portemonnee niet trekken. Om goud te verdienen, moeten spelers echter potjes winnen, wat lastig kan zijn met alleen de beginnerskaarten.

Hearthstone

Formats

Mede daarom introduceert Blizzard deze lente twee nieuwe formats: de Standard- en Wild-modus. Bij de release van de eerste uitbreiding van een nieuw kalenderjaar worden kaarten van twee jaar terug uitgefaseerd. Deze lente komt Blizzard met een nieuwe uitbreidingsset, wat betekent dat sets uit 2014 (Curse of Naxxramas en Goblins vs Gnomes) niet meer meetellen in Standard. Het aantal speelbare kaarten vermindert hierdoor drastisch. Bovendien zijn kaarten uit oude adventures te craften met Arcane Dust, wat eerst niet kon. De Wild-modus vervangt de huidige standaardmodus waarin alle kaarten speelbaar zijn. Voor ieder wat wils dus.

Hiermee bereikt de ontwikkelaar drie belangrijke doelen: de instapdrempel voor nieuwe spelers wordt lager doordat er minder kaarten nodig zijn om in Standard mee te komen. Ook hoeft Blizzard bij het maken van nieuwe kaarten niet langer rekening te houden met een berg oude kaarten. Maar wellicht het belangrijkste gevolg is dat er waarschijnlijk meer variatie ontstaat in de metagame: de populairste en vaak sterkste decks. Op dit moment is de metagame relatief eenzijdig met een paar decks die veel vaker voorkomen in vergelijking met de wat minder sterke decks. Dit zorgt voor eentonigheid tijdens het spelen, omdat spelers vaak tegen deze decks moeten spelen en de potjes daardoor erg op elkaar lijken.

Magic

Laten we even een vergelijking maken met Magic: The Gathering, één van de bekendste kaartspellen en een inspiratiebron van Hearthstone. Dit spel introduceerde ook verschillende formats om de levensduur van het spel te verlengen. Hoewel het probleem bij Magic toentertijd vooral lag bij de soms absurd dure kaarten door schaarste, toont het wel aan dat formats kunnen zorgen voor een competitievere game. Varranis, een speler die beide kaartspellen intensief speelt, verklaart dat vanuit een Magic-perspectief. 

Maar Hearthstone heeft een belangrijk voordeel ten opzichte van Magic: het is digitaal. Dat betekent dat Blizzard kaarten zonder problemen kan aanpassen. In het verleden was de ontwikkelaar daar erg voorzichtig mee: sinds de release is slechts een handvol kaarten aangepast om te sterke decks een halt toe te roepen. Hoewel Blizzard aangeeft ook in de toekomst behoedzaam te zijn voor te rigoureuze aanpassingen, gaat de ontwikkelaar kaarten uit de Basic- en Classic-sets nog eens kritisch bekijken en aanpassen. Overigens hoeven te sterke kaarten uit andere sets niet meer zo nodig generfd te worden: ze verdwijnen relatief snel uit de roulatie.

Competitie

Zoals Blizzard al schreef in zijn aankondiging, wordt Standard de nieuwe standaard-modus voor Hearthstone-gerelateerde eSports-evenementen. Wat betekent dit voor de competitieve kant van het spel? Dat is vooralsnog gissen, maar het staat vast dat de metagame een flinke verschuiving zal ondergaan. Bovendien blijft de meta fris als Blizzard net als voorheen elk half jaar een uitbreidingsset maakt. Ieder kalenderjaar worden de oude sets uit de roulatie gehaald en komen er twee of meer nieuwe sets bij. Dat zijn de hoofdingrediënten die Hearthstone nodig heeft om de meta in beweging te houden.

Om nog even terug te komen op Magic: in de designtheorie achter dit spel onderscheiden de makers drie soorten spelers: Spike, Timmy en Johnny. Spike wil voornamelijk winnen, Timmy wil lol hebben en Johnny bouwt het liefst unieke decks. Ook in Hearthstone zijn deze spelers te onderscheiden. De update zorgt dat elk archetype terecht kan in een eigen gamemodus. Competitieve spelers zullen hun krachten kunnen meten in de Standard-modus, waar niet telkens dezelfde decks het sterkst zijn. Johnny’s unieke decks worden in Standard minder benadeeld door sterke decks die de meta domineren. Spelers die vooral lol willen beleven, kunnen uitwijken naar Wild, of de Tavern Brawl-modus met elke week andere regels.

Door de introductie van verschillende gamemodi heeft Blizzard de belangrijkste belemmeringen weggenomen die Hearthstone’s groei in de weg stonden. Nieuwe kaarten zijn makkelijker in balans te brengen doordat de ontwikkelaar geen rekening hoeft te houden met alle voorheen uitgebrachte kaarten. De meta wordt in Standard niet meer gedomineerd door een paar ijzersterke decks en nieuwe spelers kunnen makkelijker instappen. Gooi daar nog eens de langverwachte extra deckslots bij en Hearthstone is in één klap een stuk aantrekkelijker geworden voor zowel nieuwkomers als veteranen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Meerdere problemen Tales of Symphonia pc-port Oddworld: New ‘n’ Tasty vanaf 11 februari beschikbaar voor Wii U
5

Reacties op: Nieuwsanalyse: Hoe Standard de toekomst van Hearthstone redt

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Inforza

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    ik ben het niet eens met dat de meta game meer variatie zal geven.. het probleem met de metagame is netdecken, en je zal altijd de sterkste decks meer tegenkomen dan zwakkere decks.

    Ik vind ook de vergelijking met magic niet helemaal terecht, in magic zit 1 core set en 2 uitbreidingen… dat is 1500 kaarten ofzo, dat is nogal een verschil met die 500 kaarten die in hearthstone in standard beschikbaar zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • eduardkhil

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @Inforza Natuurlijk zullen de beste decks altijd boven komen drijven (o.a. door netdecken), maar ik denk wel dat er meer ruimte is voor experimenteren en meer variatie als er elk jaar oude kaarten uitgefaseerd worden en elk half jaar nieuwe sets bijkomen. Een voorbeeld: Secret Paladin is nu één van de sterkste decks, maar vanaf deze lente mist dit deck essentiële kaarten in Standard (Shielded Minibot, Muster for Battle, Avenge) en moet dus veranderen of verdwijnen. Het proces van formats is hetzelfde als bij Magic, ik denk dat het niet zoveel uitmaakt hoeveel kaarten het spel heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Inforza

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @eduardkhil niet enkel secret paladin is weg, ook de midrange variant aangezien minibot en muster beide een staple zijn..
    een kaart als gorillabot is ook nutteloos, 4 mana 3/4 discover een gorillabot

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jeevanvee

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    heb het een tijdje gespeeld, maar het begon me te vervelen. sindsdien gestopt en geen dag gemist …

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pepsi

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Het zou eigenlijk ook wel een nuttige toevoeging zijn als Blizzard een aantal zeer sterke decks (die veel gebruikt worden) gratis aan nieuwe spelers geeft. Veel mensen hebben helemaal geen zin om na te denken over welke kaarten wanneer goed zijn en willen gewoon kunnen spelen zonder meteen te verliezen. De neckbeards kunnen dan als nog met hun rekenmachine en grafiekjes in de kelder decks samenstellen, maar dan verplicht je niet meer dat iedereen zoveel tijd eraan moet besteden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.