Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond

Nieuwsanalyse: Destiny 2.0 moet vieze nasmaak wegwassen

Was Destiny al die tijd in bètafase?

Geschreven door Ron Vorstermans op
Destiny: The Taken King komt dinsdag uit en daarmee viert Bungies karakteristieke shooter zijn eerste verjaardag. Het betekent ook dat veel content uit Year One, zoals Bungie naar ‘oude’ content en dlc refereert, van nieuwe waarden en mogelijkheden zijn voorzien. Je zou kunnen zeggen dat Destiny dinsdag met een schone lei begint.

Als je rondhangt op de Reddit-pagina van Destiny of wel eens het officiële forum van Bungie bezoekt, dan is ‘update 2.0’ de afgelopen weken hét toverwoord binnen het al zo nodeloos ingewikkelde Destiny-jargon gebleken. De update lanceerde deze week dan ook na veel geroezemoes en geschepte verwachtingen.

Het is nog even wachten tot The Taken King als eerste (en vermoedelijk laatste grote) Destiny-uitbreiding wordt gelanceerd, maar de voortekenen zijn gunstig. De reacties op de voorbereidende update zijn uiterst positief. Pijnpunten zijn aangepakt, de UI is opnieuw ingericht, PvE- en PvP-content is overhoop gegooid en algeheel nieuwe ideeën zijn ingepast.

Waslijst

In welke mate? Dit is de waslijst met patch notes van update 2.0. De lijst is te lang om overzichtelijk op te sommen, maar er zijn enkele opvallende aanpassingen die goed blijk geven van de omvang van de herzieningen. 

Zo kunnen Guardians voortaan quests accepteren en inleveren via de UI. De Tower is een levendigere plek geworden, zowel dankzij nieuwe audio als kleine events. De nieuwe PvP-modi zijn echt heel tof. Luister ook vooral even naar de nieuwe teksten van Lord Shaxx tijdens je killstreaks in PvP . De prachtige nieuwe orkestrale soundtrack (zeker even luisteren in Orbit) is er eentje die de oude tracklist eer aandoet. En veel shaders zien er in Destiny 2.0 beter uit op bepaalde types exotic armor.

Dan zijn er nog de aanpassingen die niet direct opvallen, maar wel veel invloed hebben op het spelverloop. Er droppen meer legendary engrams. In PvP gaan spelers daadwerkelijk dood na het raken van de juiste hitboxes. De auto rifle krijgt een boost - Hard Light-gebruikers (voor zover die er zijn): jullie wapen is opeens één van de beste autorifles uit de game, de shotgun is minder sterk, de Thorn en Gjallarhorn zijn flink generfd en, nou ja… vrijwel iedere gun speelt na de update anders.

Het is te veel om op te noemen, we verwijzen je liever door.

Was Destiny een soort van bèta?

Update 2.0 waait als een frisse wind door het vastgeroeste Destiny en verrast zelfs de door de wol geverfde Year One-critici. Maar dat is ergens ook cru. Het doet enigszins vermoeden dat veel ideeën op de plank hebben gelegen om pas met The Taken King ingepast te worden. Was Destiny voorafgaand aan update 2.0 niet simpelweg een verkapte bèta met dlc, een soort van schim van wat het allemaal had kunnen zijn?

Begrijp ons niet verkeerd, we zeuren na 2.0 allerminst, maar het is voor Bungie te hopen dat Year Two in communicatief opzicht een stukje beter verloopt dan het eerste levensjaar. Er zijn te veel relletjes geweest die The Taken King in aanloop naar zijn release heeft moeten overbruggen. Bungie was daarbij vaak laat met ingrijpen.

Neem het moeten schikken van Activision en Bungie tijdens de rechtszaak die werd aangespannen door de ontslagen Marty O’Donnell. Bungie liet zich (begrijpelijk) niet inhoudelijk uit over de zaak. Of wat te denken van het collectors edition-debakel, waarmee Bungie zijn core-community buitenspel leek te zetten? Ook de devaluatie van oude content en introductie van nieuwe upgrade-systemen na de allereerste dlc schoot in het verkeerde keelgat van veel Destiny-spelers, zeker omdat die aanpassingen pas laat gecommuniceerd werden.

Veel van die relletjes zijn door Bungie in gebaar en uitleg hersteld, maar juist die uitleg bleef aanvankelijk vaak uit. Hoewel Destiny een typische Bungie-shooter is, zijn we dergelijk communitymanagement niet van de Halo-ontwikkelaar gewend. Year Two begint met 2.0 een stuk beter, mede te danken aan een gepast initiatief waarvan we momenteel de vruchten plukken.

Je zou kunnen zeggen dat Destiny dinsdag met een schone lei begint. Je zou ook kunnen zeggen dat Destiny nu pas begint. Of moeten we voor het echte begin wachten op de onvermijdelijke twee dlc-pakketten die na The Taken King volgen?

Dit artikel delen:

Lees meer

Gary Oldman en Chris Pratt verlenen stemmen aan Lego Dimensions From Software opent nieuwe studio in Fukuoka
17

Reacties op: Nieuwsanalyse: Destiny 2.0 moet vieze nasmaak wegwassen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Dennispls

    • 2 jaren geleden
    Destiny heeft mij niet kunnen bekoren. Het voelde erg saai aan en het design erg lui. Elke missie eindigde weer in een "Please cover me while I" gevolgd door een golf van vijanden. Je keerde veel te vaak terug naar dezelfde omgeving om dezelfde missie weer uit te voeren. BAH.

    Nee Destiny is voor mij voorgoed verpest en een dergelijke update kan mij niet overhalen de disc er weer in te stoppen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 2 jaren geleden
    Ik heb hetzelfde, maar dat kwam doordat de marketing van het spel niet heel duidelijk was. Ze hadden gewoon direct moeten zeggen dat het spel draait om loot, grinden, coöp en PvP. Dan hadden de liefhebbers van verhaal, karakters, dialoog, afwisseling en diepgang geen teleurstelling gehad. "Wij" blijken gewoon niet de doelgroep te zijn voor Destiny. Maar goed, de reviews en video's na de release lieten goed zien wat voor spel het was, dus ik en vele anderen zijn er gewoon ingetuind. Mede doordat Activision en Bungie onduidelijk waren, en deels omdat spelers te snel waren met kopen.

    Alsnog vind ik het spel in de basis erg lekker spelen, het ziet er goed uit en de wereld waarin het speelt is op zich wel interessant (maar wordt amper benut). Voor een uurtje of 20 heb ik me er goed mee vermaakt, totdat de herhaling en de verveling toesloegen.

    Ik denk dat ook de vervolgen en uitbreidingen op dezelfde voet zullen doorgaan, om de fans te bekoren. Als ze mij aan boord willen krijgen, zouden de quests vele malen diepgaander en afwisselender moeten, met keuzes en gevolgen, interessante karakters, enz. Maar dat is niet wat Destiny is, en ik denk ook niet dat het dat zal worden. Gelukkig zijn er andere (aankomende) games die hierin voorzien, zoals Fallout 4 en hopelijk Mass Effect: Andromeda.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mr. Harrow

    • 2 jaren geleden
    @ geert1:

    Bedankt voor je verhaal. Heb het spel nooit gekocht of gespeeld. Toch twijfel ik er wel vaak over, maar nu ik jouw verhaal zo lees, denk ik dat ik toch de goede keuze gemaakt heb. Deze editie zal ik daarom ook aan me voorbij laten gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 2 jaren geleden
    Speel het al sinds dag 1 elke week wel, alleen sinds de nieuwe update begrijp ik er geen snars mer van ! Alle guest givers geven geen quests meer, en ook veel dingen zijn onvindbaar :S

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • water

    • 2 jaren geleden
    wat is onvindbaar dan?:P en je moet vaak uit de tower en er weer in om je nieuwe quest op te halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 2 jaren geleden
    Nou die chick van de eerste uitbreiding die eers links in de tower stond , staat nu onderaan de hoofdingang trap, maar ze geeft geen quests meer stomme tut ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • water

    • 2 jaren geleden
    vanaf morgen pas ^^, en je krijgt nu reputation van crota's bane door crota te slopen:)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 2 jaren geleden
    Thanks Mr. water ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tweewh33ler

    • 2 jaren geleden
    Ik ga geen cent meer uitgeven aan die hele Destiny meuk. Er is echt geen zak meer aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • water

    • 2 jaren geleden
    dan heb je het duidelijk in je eentje gespeeld;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 2 jaren geleden
    Destiny is idd leuker met zn 2en, maar de single player quests zijn ook vet uitgebreid nu hoor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 2 jaren geleden
    Destiny is inderdaad als je alleen speelt geen drol aan, ook ik begon aan Destiny tijdens release op de PS4 en was er na een aantal dagen bij level 11 gloof dat het was al helemaal klaar mee en heb het spel toen bij Gamemania met een actie ingeruild en me 10 euro verlies die ik had voor lief genomen.

    Nu een jaar later speel ik het samen met me aller beste vriend en het is geweldig, dit spel is puur gemaakt om samen te spelen, we spelen geen PVP maar puur SP zooi en het is fantastisch.

    De uitbreiding The Taken King heb ik dus al voor besteld, speel het alleen niet meer op de PS4 gezien met beste vriend liever een Xone kocht in plaats van een PS4.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Panzermeister

    • 2 jaren geleden
    Heb het spel gespeeld @ release, naar lvl 20 gekomen en alle missies uitgespeeld, daarna was ik het zat want:

    Het lootsysteem in Destiny is puur en alleen RNG en tijd-based. Na lvl 20 kun je alleen level-up gaan door gear met de light-stat te bemachtigen. Hoe dat werkt is als volgt. Stel je bent level 20. Er zullen nu items droppen die lvl 20 vereisen. Dit is puur en alleen gebaseerd op het feit dat jij als speler zelf lvl 20 bent, het maakt geen zak uit of je nou een potje PvP doet of een moeilijke boss verslaat, of zelfs een simpele boss op lager level, je zult altijd gear looten wat hetzelfde level is als je character. Gear wat hetzelfde level is als je character heeft light-stats, hierdoor zul je na verloop van tijd genoeg light op je gear hebben om level-up te gaan, dan wordt je dus lvl 21. Omdat je nu dus lvl 21 bent ga je gear looten wat lvl 21 vereist (let weer, de enige reden dat je nu lvl 21 gear loot is omdat je zelf lvl 21 bent, niet omdat je sterke spelers verslaat in PvP of sterke bosses in PvE). Lvl 21 gear heeft weer net iets meer light-stats dan lvl 20 gear, waardoor je uiteindelijk lvl 22 wordt en dus weer lvl 22 gear gaat looten.

    Toen ik dit system door had (heeeel snel nadat ik lvl 20 was :p) was ik eigenlijk klaar met het spel. Er zit dus totaal geen uitdaging in om goede gear te vinden, het is puur een kwestie van time investment, grinden tot je erbij neervalt. In games als World of Warcraft (vroeger bedoel ik, Classic WoW, vanilla WoW, whatever) was het zo dat bepaalde raidbosses bepaalde items droppen, de enige manier om die items te krijgen is deze bosses te verslaan. Dat was pas een ervaring en een reward! Destiny daarentegen is puur grinden en daarbij maakt het geen ene zak uit of je een goede of slechte speler bent.

    Kan iemand bevestigen of dit systeem nog steeds zo werkt? Ik vond de gunplay gewoon tof, zeker met vrienden samen lekker knallen, op lvl 20 had ik het echter gewoon gezien en was het klaar. Het moet echter niet proberen een MMO te zijn, dat is het niet want alles is instanced, je heb geen grote wereld waar je met duizenden tegelijk rondloopt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • water

    • 2 jaren geleden
    wat jij nu allemaal beschrijft hebben ze dus met the taken ing helemaal omgegooid, en elke missie/strike hun eigen loot te geven:) wat het RNG loot systeem vrijwel doet verdwijnen;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Xinloos

    • 2 jaren geleden
    Ik ga vandaag beginnen met Destiny, heb er zin in! Zit al een jaar te twijfelen om hem te kopen maar toen ik hoorde van deze bundel kan ik hem niet aan me voorbij laten gaan.

    Ik zoek nu alleen nog mensen om mee te spelen, was er nog een nl community in Destiny voor op de ps4?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • space000

    • 2 jaren geleden
    Je mag mij toevoegen, ben sinds gister weer begonnen met Destiny op een nieuwe character. Had eerst alleen de base game gespeeld, was gestopt toen ongeveer de eerste expansion dropte. M'n PSN is Xx-Spacey-xX

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaapGoose

    • 2 jaren geleden
    Heb me (expres?) nooit verdiept in Destiny. Ooit een keer een trailertje gezien en 2 minuten gameplay op Youtube.

    Voor mij ziet het eruit (pre-2.0) als een gewone (online) shooter waar je wat loot kan vinden. Is het daadwerkelijk meer dan dat? Ow, dat en een flinke berg menuopties..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.