Nieuwsanalyse: Destiny 2.0 moet vieze nasmaak wegwassen | Gamer.nl

Nieuwsanalyse: Destiny 2.0 moet vieze nasmaak wegwassen | Gamer.nl

Destiny: The Taken King komt dinsdag uit en daarmee viert Bungies karakteristieke shooter zijn eerste verjaardag. Het betekent ook dat veel content uit Year One, zoals Bungie naar ‘oude’ content en dlc refereert, van nieuwe waarden en mogelijkheden zijn voorzien. Je zou kunnen zeggen dat Destiny dinsdag met een schone lei begint.

Als je rondhangt op de Reddit-pagina van Destiny of wel eens het officiële forum van Bungie bezoekt, dan is ‘update 2.0’ de afgelopen weken hét toverwoord binnen het al zo nodeloos ingewikkelde Destiny-jargon gebleken. De update lanceerde deze week dan ook na veel geroezemoes en geschepte verwachtingen.

Het is nog even wachten tot The Taken King als eerste (en vermoedelijk laatste grote) Destiny-uitbreiding wordt gelanceerd, maar de voortekenen zijn gunstig. De reacties op de voorbereidende update zijn uiterst positief. Pijnpunten zijn aangepakt, de UI is opnieuw ingericht, PvE- en PvP-content is overhoop gegooid en algeheel nieuwe ideeën zijn ingepast.

Waslijst

In welke mate? Dit is de waslijst met patch notes van update 2.0. De lijst is te lang om overzichtelijk op te sommen, maar er zijn enkele opvallende aanpa ingen die goed blijk geven van de omvang van de herzieningen. 

Zo kunnen Guardians voortaan quests accepteren en inleveren via de UI. De Tower is een levendigere plek geworden, zowel dankzij nieuwe audio als kleine events. De nieuwe PvP-modi zijn echt heel tof. Luister ook vooral even naar  . De prachtige nieuwe orkestrale soundtrack (zeker even luisteren in Orbit) is er eentje die de oude tracklist eer aandoet. En veel shaders zien er in Destiny 2.0 beter uit op bepaalde types exotic armor.

Dan zijn er nog de aanpa ingen die niet direct opvallen, maar wel veel invloed hebben op het spelverloop. Er droppen meer legendary engrams. In PvP gaan spelers daadwerkelijk dood na het raken van de juiste hitboxes. De auto rifle krijgt een boost - Hard Light-gebruikers (voor zover die er zijn): jullie wapen is opeens één van de beste autorifles uit de game, de shotgun is minder sterk, de Thorn en Gjallarhorn zijn flink generfd en, nou ja… vrijwel iedere gun speelt na de update anders.

Het is te veel om op te noemen, we verwijzen je liever door.

Media has no description

Was Destiny een soort van bèta?

Update 2.0 waait als een fri e wind door het vastgeroeste Destiny en verrast zelfs de door de wol geverfde Year One-critici. Maar dat is ergens ook cru. Het doet enigszins vermoeden dat veel ideeën op de plank hebben gelegen om pas met The Taken King ingepast te worden. Was Destiny voorafgaand aan update 2.0 niet simpelweg een verkapte bèta met dlc, een soort van schim van wat het allemaal had kunnen zijn?

Begrijp ons niet verkeerd, we zeuren na 2.0 allerminst, maar het is voor Bungie te hopen dat Year Two in communicatief opzicht een stukje beter verloopt dan het eerste levensjaar. Er zijn te veel relletjes geweest die The Taken King in aanloop naar zijn release heeft moeten overbruggen. Bungie was daarbij vaak laat met ingrijpen.

Neem het moeten schikken van Activision en Bungie tijdens de rechtszaak die werd aangespannen door de ontslagen Marty O’Donnell. Bungie liet zich (begrijpelijk) niet inhoudelijk uit over de zaak. Of wat te denken van het collectors edition-debakel, waarmee Bungie zijn core-community buitenspel leek te zetten? Ook de devaluatie van oude content en introductie van nieuwe upgrade-systemen na de allereerste dlc schoot in het verkeerde keelgat van veel Destiny-spelers, zeker omdat die aanpa ingen pas laat gecommuniceerd werden.

Media has no description

Veel van die relletjes zijn door Bungie in gebaar en uitleg hersteld, maar juist die uitleg bleef aanvankelijk vaak uit. Hoewel Destiny een typische Bungie-shooter is, zijn we dergelijk communitymanagement niet van de Halo-ontwikkelaar gewend. Year Two begint met 2.0 een stuk beter, mede te danken aan een gepast initiatief waarvan we momenteel de vruchten plukken.

Je zou kunnen zeggen dat Destiny dinsdag met een schone lei begint. Je zou ook kunnen zeggen dat Destiny nu pas begint. Of moeten we voor het echte begin wachten op de onvermijdelijke twee dlc-pakketten die na The Taken King volgen?

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou