Nieuwsanalyse: De pc-port van PES 2016 | Gamer.nl

Nieuwsanalyse: De pc-port van PES 2016 | Gamer.nl

Steeds meer Japanse speluitgevers en –ontwikkelaars ontdekken dat pc-gamers bereid zijn te betalen voor kwalitatieve ports. Tamelijk niche spellen zoals Valkyria Chronicles werden met open armen ontvangen door de pc-community. Dat is wel even anders met Pro Evolution Soccer 2016.

Na de release van het voetbalspel vergeleken enkele YouTube-gebruikers de pc-versie van PES 2016 met de PlayStation 4-versie. Hierdoor kwamen ze tot de conclusie dat de graphics van de pc-versie erg te wensen overliet en dat het om een port van de PlayStation 3- en Xbox 360-versie ging.

Misleidende reclame

De pc-versie heeft inderdaad de betere physics van de PlayStation 4-versie, maar lijkt verder meer op de last gen-versie. Allereerst zijn de belichting en de textures van lagere kwaliteit, maar ook de animaties zijn niet van hetzelfde kaliber als bij de current gen-versies. Een NeoGAF-thread toont een paar visuele vergelijkingen tu en de pc- en PlayStation 4-versie van PES 2016.

Nu zijn de brakke graphics op zichzelf niet zo’n ramp, pc-gamers hebben door de jaren heen wel ergere ports meegemaakt. Het probleem is dat de screenshots op de Steam-pagina van PES 2016 een veel rooskleuriger beeld van het spel schetsen. Om preciezer te zijn: deze lijken veel meer op screenshots van de PlayStation 4-versie van het spel. Bovendien werken beloofde features zoals dynamisch weer niet voor alle gebruikers.

Ik vind pc ontzettend belangrijk, ik doe mijn best voor jullie

Tu en last gen en current gen in

De reden hiervoor is niet helemaal duidelijk. In juni zei de Europese productmanager van PES, Adam Bhatti, dat de pc-versie “niet hetzelfde is als de PS4-versie of de Xbox One-versie, maar ook niet hetzelfde als de PS3-versie en de X360-versie.” De pc-versie zou hier ergens tu enin zitten, maar wel enkele features van de PS4-versie hebben.

Bhatti benadrukte nog maar een paar keer dat hij de pc-versie ontzettend belangrijk vond en graag zo transparant mogelijk wilde zijn. Toch was het niet helemaal helder wat voor features de pc-versie nu wel en niet kreeg. De vraag is natuurlijk of de productmanager dit drie maanden voor de release had kunnen/moeten weten.

Fox Engine

Het gekke is dat de pc-versie van Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain een haast smetteloze port is waar pc-gamers hun vingers bij aflikten. Aangezien PES 2014 al op dezelfde Fox Engine draaide, lijkt dit totaal onnodig. Volgens Konami’s jaarcijfers is Pro Evolution Soccer nog altijd een belangrijke inkomstenbron, helemaal in combinatie met de microtransacties uit MyClub.

Van oudsher zijn sportspellen het populairst op consoles. Wellicht wil Konami daarom geen geld investeren in een goede pc-port. Maar dat lijkt ook onlogisch: de hardware van current gen-consoles heeft meer weg van die van pc’s. Het zou dus technisch gezien makkelijker moeten zijn om de current gen-versies naar pc over te zetten dan de last gen-versies te porten.

Het is lastig om uit te vogelen wat er precies gaande is achter de schermen bij Konami. De uitgever lijkt steeds vreemdere besli ingen te nemen. Aangezien Steam-gebruikers hun aankoopbedrag nu terug kunnen vragen, is de brakke pc-port van PES 2016 nog raadselachtiger. Heeft Konami soms een hekel aan geld?

Kortweg: nee. Konami kan namelijk veel meer geld verdienen met slotmachines in Japan. Vergeleken met de productie van riskante en dure consolegames is dit een veel veiligere investering. Dat is in lijn met de geruchten dat Konami wil stoppen met AAA-spellen maken. Het begint er steeds meer op te lijken dat de uitgever het liefst zo snel mogelijk afscheid wil nemen van alles wat niet met smartphonegames en slotmachines te maken heeft, en zijn bestaande series liever kwijt dan rijk is.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou