Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond

Nieuwsanalyse: Call of Duty-marketing creëert ophef

Chaos op Twitter na neppe terroristische aanslag

Geschreven door Michel Musters op
Eerder vandaag plaatste het officiële Twitter-account van Call of Duty een serie tweets waarin werd gemeld dat er een terroristische aanslag was gepleegd. Deze vorm van marketing werd niet door iedereen op prijs gesteld.

In de reeks tweets werd in feite de setting van aankomende game Call of Duty: Black Ops 3 uit de doeken gedaan. De berichtgeving begon met een explosie in Marina Bay, Singapore. Vervolgens riep de overheid een noodtoestant uit. 

Hoewel dit een interessant beeld schetst van wat er in Black Ops 3 gebeurt, werd pas aan het einde van de reeks tweets aangegeven dat het om een fictionele gebeurtenis ging. Terwijl de tweets geplaatst werden, waren de profielfoto en de naam van het Call of Duty Twitter-account veranderd naar de naam van een fictief, maar realistisch ogend nieuwskanaal genaamd Current Events Agg. 

Hieronder zijn de tweets te zien. Houd daarbij rekening dat ten tijde van plaatsing, het niet duidelijk was dat het om het de Call of Duty-twitter ging.

De reeks tweets ging daarna nog even door, tot uiteindelijk de laatste tweet volgde: 

None

Deze vorm van promotie werd niet door iedereen even goed ontvangen. Diverse media hebben vandaag artikelen geplaatst over de promotionele actie en op Twitter hebben diverse mensen hun onvrede uitgesproken, waarvan hieronder een voorbeeld is geplaatst.

Zonder meteen een oordeel te vellen over deze manier van reclame maken, roept de promotionele actie een aantal vragen op. Vragen die verdergaan dan alleen het onderwerp games, maar ook naar internetcommunicatie en internetgebruik in zijn totaliteit kijken.

Eén van de eerste vragen die naar boven komt: wanneer is een marketingstunt niet langer etisch verantwoord? Twitter-gebruikers moesten naar de Twitter-pagina van Call of Duty gaan en naar oudere posts scrollen voordat ze konden zien dat het om fictieve informatie ging. 

Een andere vraag die de kop op steekt: nemen mensen alles wat ze op internet zien klakkeloos aan? Worden uitingen als Twitter, maar ook Facebook, Wikipedia en in feite alle informatie outlets, waaronder (game)nieuwssites, door een groot deel van internetgebruikers voor de volle honderd procent vertrouwd? En, als vervolgvraag, in hoeverre gaan de eigenaren van websites en sociale media kanalen, alsmede bedrijven, om met die verantwoordelijkheid?

Het lijkt er op dat de marketing voor Call of Duty: Black Ops 3 vandaag een stapje te ver is gegaan, wat niet per se slecht hoeft te zijn. Het kan ook een wijze les zijn voor Activision en alle andere bedrijven om goed na te denken voordat een marketingstunt in actie wordt gezet, en tegelijkertijd een herinnering aan alle internetgebruikers om waakzaam te blijven.

Gamer.nl nam naar aanleiding van deze gebeurtenis contact op met Activision Nederland, die ons begripvol te woord stonden maar op moment van schrijven nog geen officiële reactie hadden. Mocht er alsnog een officiële reactie naar buiten komen, dan wordt Gamer.nl op de hoogte gesteld.

Dit artikel delen:

Lees meer

Parcours-maker Gran Turismo 6 verschijnt vandaag Xbox One krijgt party chat voor 12 personen
21

Reacties op: Nieuwsanalyse: Call of Duty-marketing creëert ophef

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Hellraidermike

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Dit kan natuurlijk niet. Op deze manier krijg je veel mensen die omdat ze meestal dom zijn, het nog geloven ook. Dit moet je voorkomen, en dit dus niet doen.

    Maar ja wat verwacht je ook van dat clubje daar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bluethunder22

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Dat vind jij. Gewoon een goede marketingstrategie. Slechte kritiek levert meestal meer bekendheid op dan goede.
    Nou is CoD al bekend maar hiermee pakken ze gelijk veel twitter ophef. Jammer voor hun dat op de foto's nogal duidelijk te zien is dat het fake is anders zouden de (vele) nieuwsblogs die geen feiten checken gelijk deze tweet voor waarheid aangenomen hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Hierom zeiken is weer iets wat laat zien hoe dom een aantal mensen zijn. Veel te snel op hun tenen getrapt en/of naïef. Staat toch duidelijk dat het door "Call of Duty" wordt getweet? Alsof ze eerder daadwerkelijke aanslagen hebben gepost :')

    Precies de reden waarom ik geen Twitter, Facebook, Instagram en al die meuk niet heb. 90% is dom volk dat onzinnige dingen post en gelooft een, vind ik zelf dan, best een toffe marketing campagne.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CorneliusCan

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Toen dit getweet werd had CoD zijn twitternaam veranderd in één of andere nieuws site. Ze deden het erom om het echt te laten lijken. Dingen zoals terrorisme vind ik niet iets om mee te spotten. En al helemaal niet in eigen belang.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dielicious

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Sjonge jonge als je je hierom boos maakt…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • glaned

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Volgens mij maakt hij zich niet boos, maar meer bezorgd over het feit dat een gamebedrijf het nodig vindt om meer spellen te verkopen door op een nogal onsmakelijke manier in te spelen op een v/d grootste angsten en bedreigingen van de westerse samenleving. Ik snap die verontwaardiging heel goed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Wat een stel malloten werken er daar zeg. Elk zelfrespecterend bedrijf weet dat dit soort berichten voor ophef kunnen zorgen. In zo'n tijdperk leven we nu eenmaal helaas. Als je nu nog niet met social media om kan gaan kan je beter een ander baantje zoeken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • trekinbami

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Misschien mis ik de grap. Maar noodtoestant?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mr. Harrow

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Smakeloos

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -DC-

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Ik snap wel dat mensen het niet leuk vinden. Maar zo zie je weer hoe snel mensen kunnen paniekeren en gewoon alles geloven wat ze lezen en horen zonder zelfs eens iets te checken.
    Ik snap wel dat mensen hier niet blij mee zijn en gewoon even je naam veranderen voor zoiets.
    Maar nu hebben terroristen weer een goed middel om snel en makkelijk onrust te veroorzaken ^^

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hellraidermike

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    De reden waarom mensen dit niet vinden kunnen is omdat ze hun twitter naam hadden verandert in een nieuws site. Waardoor het op echt nieuws leek.

    En dat is wel smakeloos.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    'Een andere vraag die de kop op steekt: nemen mensen alles wat ze op internet zien klakkeloos aan? Worden uitingen als Twitter, maar ook Facebook, Wikipedia en in feite alle informatie outlets, waaronder (game)nieuwssites, door een groot deel van internetgebruikers voor de volle honderd procent vertrouwd?'

    Ja dat doen mensen, zelfs de media neemt klakkeloos 1 op 1 (nep) berichten over van wat ze op facebook lezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Seriously! als mensen dit geloven moeten ze meer brain training gaan spelen …

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Archer

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    jij onderschat serieus social media…

    Een zeer bekend gezegde is "amateurs hack systems; professionals hack people" ..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Nee ik weet wat social media teweeg kan brengen , het gevaar is al jaren te zien, maar mensen moeten ook gaan relativeren zo af en toe, en doorlezen.
    Heel vaak bij leuke KOP texsten staat een heel ander verhaal dan wat ze bedoelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • VVG-Gamer

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Onzin dus en allemaal bang makerij.

    U leeft in een droomwereld.

    Maar je mag wel lid worden hoor
    www.facebook.com/groups/NederlandersGaanKapotAanDeSocialistenVandePvdA/?fref=ts

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    ik stem enkel en alleen pvv

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • VVG-Gamer

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    En wat hebben ze dit jaar bereikt ?? een verbod op Sharia partijen ???

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unipro81

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Het domme is nog wel, dat je zelf bepaalt wat je leest op twitter, als je dan opeens berichten leest van een account dat je nooit bewust bent gaan volgen dan zou je je al iets af moeten en kunnen vragen. Daarnaast een klein stukje basis waarheidsvinding door één of meerdere betrouwbare bronnen te raadplegen en je weet dat het niet echt is.

    Ik vind het een superslimme stunt van CoD. Doel bereikt…en mensen die er over klagen mogen zich 'dom' voelen dat ze niet iets meer aan waarheidsvinding hadden gedaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Archer

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    sorry.. maar je bepaalt ook of je de krant leest en of je het journaal 'gelooft' .. dat maakt iets niet minder waar.

    Dat zeggende: als mensen 'alleen' Twitter geloven terwijl er op andere veschillende media niets te zien is, mag je wel de groep op zijn minst naïeviteit verwijten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.