Monolith verscheen voor het grote publiek in 1998 ten tonele met de gewaagde, sadistische 3D shooter Blood, destijds misschien niet zo goed ontvangen maar achteraf gezien als een van de beste games die gebruik maakte van de Build engine. Sindsdien is het bedrijf alleen maar gegroeid en heeft het een eigen 3D engine ontwikkeld: de LithTech engine. Hiermee levert het al een paar jaar uitstekende games af met dit jaar ook weer een absolute parel: No One Lives Forever 2. In deze company overview kom je alles te weten over de bewogen geschiedenis van dit bedrijf.

Het begon dus allemaal in 1997 met de sadistische shooter Blood. In dit spel nam je de rol aan van Caleb en verkende je de wereld met behulp van de Build engine die ook gebruikt werd in Duke Nukem 3D en Shadow Warrior. Blood kende net als deze twee spellen van 3D Realms een combinatie van extreem geweld met melige, zwarte humor. Dit is ook niet verwonderlijn aangezien Blood eerst door 3D Realms ontwikkeld werd en later werd overgenomen door Monolith. Blood kende echter niet het succes die het verdiende. Het kwam iets te laat op de markt en iedereen keek al uit naar de prachtige shooters die gebruik zouden gaan maken van de superieure Quake engine en men kreeg stilaan genoeg van de platte sprites waarmee de wereld in Blood werd weergegeven. Desalniettemin is Blood misschien wel de beste game die de Build engine heeft voortgebracht.

In hetzelfde jaar als Blood kwam men bij Monolith ook nog met de 2D platformer Claw. Het spel werd niet echt bekend maar had desondanks erg leuke gameplay wat vooral kwam door de vele items die je in een level bij elkaar kon zoeken achter de vele geheime passages en de leuke gevechten met de tegenstanders. In Claw speelde je een gelaarse kat (no kidding) verkleed als piraat die het opnam tegen honden, ook verkleed als piraat.