Percepto (iPhone, €0,79)

Percepto brengt het concept van de ondergewaardeerde PSP-game Crush naar de iPhone, zij het in een behoorlijk versimpelde vorm. De bedoeling is om een mannetje in een saai aangeklede driedimensionale kamer vol bruine blokken naar de uitgang te leiden. Vanuit het 3D-perspectief is het echter niet mogelijk je mannetje te bewegen. Je dient namelijk eerst de 3D-kamer ‘plat te stampen’ tot een tweedimensionaal zijaanzicht. Wanneer je vervolgens de kamer weer driedimensionaal maakt, kan je mannetje zomaar op een geheel andere plek in de ruimte staan. Door goed te kijken hoe de blokken in het 2D-perspectief zich verhouden tot de driedimensionale ruimte krijg je al snel aardig wat controle over de verplaatsingen van het abstract weergegeven kereltje.

In tegenstelling tot Crush kun je in Percepto de wereld alleen van de zijkant platstampen en niet van boven, wat de verplaatsingsmogelijkheden over de verticale as beperkt tot trappetjes die overvloedig aanwezig zijn. Met zijn sobere aankleding is Percepto niet de mooiste iPhone-game, maar hij is wel bijzonder effectief. Vrijwel zonder laadtijden start het spel razendsnel op en ga je als een pijl door de levels heen. De besturing is daarbij bijzonder soepel. Om het geringe aantal puzzels te compenseren moet je wel telkens een bepaald aantal sterren halen om een nieuwe set puzzels vrij te spelen, waarvoor je puzzels binnen een bepaald aantal zetten of binnen een bepaalde tijd moet afronden. Dit is relatief saai en draait meer om het onthouden van zetten, dan puzzeltalent.


daWindci (iPhone, €2,99)

Met zijn gewaagde prijs en mooie, unieke stijl lijkt daWindci te mikken op de veeleisendere iPhone-gamers. Helaas pakt het spel zelf niet zo goed uit als het er waarschijnlijk op de tekentafel moet hebben uitgezien. Met je vinger maak je windstormen waarmee een luchtballon zich door een bergachtige omgeving beweegt. Met cirkeltjes maak je tornado’s die knoppen omzetten waarmee bijvoorbeeld deuren geopend kunnen worden. Stekelige planten in de omgeving of een te harde aanvaring met muren en bergen zijn funest voor de luchtballon.

daWindci vergt te weinig denkwerk om zich te kwalificeren als puzzelgame, maar ook te weinig fysieke uitdaging om als actiegame bestempeld te kunnen worden. Het is meestal wel duidelijk wat je te doen staat en je bent vooral bezig met datgene uitvoeren. Het maken van windstromen werkt niet zo origineel als in theorie had gekund en eigenlijk ben je vooral bezig de luchtballon door de omgeving te slepen, wat met name komt doordat de camera en het levelontwerp maar weinig bewegingsruimte bieden. daWindci mist eigenlijk de essentiële dingen die een spel leuk maken. Het mag dan wel origineel en verzorgd zijn, een aanrader is het zeker niet en al helemaal niet voor deze voor iPhone-begrippen erg hoge prijs. De makers was zeker meer succes gegund.


Nano Panda (iPhone, €0,79)

Het is een vervelende trend onder iPhone-ontwikkelaars: zodra er een spel succesvol is met een bepaald woord in de titel, dan volgen er onmiddellijk tientallen games met datzelfde woordje. Angry dit, Doodle dat, Rope zus en Flight zo, ze zijn bijna niet te tellen. En dan bestaan er zelfs games die domweg zulke woorden combineren, zoals Flight Control + Doodle. Panda is de nieuwste hype-term, mede door het leuke Land-a-Panda. Normaal gesproken negeren we games die zo schaamteloos meeprofiteren van andermans successen, maar Nano Panda is toch best een aardige game geworden.

In Nano Panda lanceer je panda’s die elkaar aantrekken. Door ze op het juiste moment na elkaar te lanceren kun je de baan van de panda’s veranderen en daarmee obstakels vermijden en je doelwitten, een soort monsters, doden. Qua stijl en speelwijze doet Nano Panda nog het meest denken aan Cut the Rope, al zijn de puzzels minder uitgekiend. Het gedrag van de elkaar aantrekkende panda’s is namelijk erg moeilijk te voorspellen, wat de puzzels een hoog trial and error-gehalte geeft. Proberen en blijven proberen, tot je de juiste baan hebt gevonden. Ook is het spel een beetje crashgevoelig, met name bij het opstarten. Maar voor wie Cut the Rope helemaal grijs heeft gespeeld en iets vergelijkbaars zoekt, is Nano Panda de moeite waard.


Pac-Chomp! (iPhone, €0,79)

Pac-Chomp! is een Bejeweled-kloon met Pac-Man-aankleding die echter genoeg originele elementen toevoegt voor een onderhoudende puzzelervaring. De bekende diamantjes zijn weliswaar vervangen door de Pac-Man-spookjes, maar het is nog steeds de bedoeling om er drie of meer van dezelfde kleur te combineren. Wanneer je rijtjes van vijf weet te maken verschijnen er bonussen in het speelveld, die bijvoorbeeld alle spookjes van een bepaalde kleur of in een bepaald gebied weghalen. Het wordt pas leuk wanneer je combo’s weet te maken met die bonussen en zeker op de hogere niveaus is dat noodzakelijk om verder te komen en genoeg punten te scoren om je progressiebalk vooruit te krijgen.

De gewone speelstand is wat aan de eenvoudige en langdradige kant, maar in de hardcore-modus wordt het vuur je wat sneller aan de schenen gelegd. Helaas vormt tijd een belangrijke factor in het spel, waardoor het veel concentratie vergt die je niet altijd hebt wanneer je het spel met een half oog in de trein of de bus speelt. Dit is met name jammer omdat het spel goed af had gekund zonder de expliciete tijdsdruk. Pac-Chomp! heeft met de mogelijkheid om het speelveld deels te draaien bijvoorbeeld een uitstekende mogelijkheden om ‘strafpunten’ uit te delen.


Robot Unicorn Attack (Android, €0,67)

Robot Unicorn Attack doorbreekt het stigma dat paardrijden alleen voor meisjes van twaalf is. Maak van het paard een eenhoorn, kleur de gehele spelomgeving roze, zet er synthpop uit de jaren tachtig onder en je hebt een spel waar ook mannen zich prima mee zullen vermaken. Wacht, wat? Hoe je het ook wendt, dressuurt, steigert of keert, Robot Unicorn Attack is een heerlijk foute game die eindelijk ook zijn weg naar Android heeft gevonden. Dat de elegante eenhoorn in deze open omgeving alsnog om de haverklap crasht, zorgt er helaas voor dat er flink wat punten moeten worden afgetrokken.

Robot Unicorn Attack valt onder het survival-platformgenre, als dat bestaat tenminste. Net als titels als Canabalt en het vorige maand gerecenseerde Stellar Escape, is het de bedoeling om zo lang mogelijk te overleven in een wereld vol obstakels, in dit geval harde rotsen en sterretjes. Voor een game die als digitale titel niet uit de kast hoeft te komen, houdt Robot Unicorn Attack je behoorlijk lang bezig. Niet omdat er zoveel te doen is – er is enkel de belofte van een hogere score als motivatie – maar omdat het zo aanstekelijk speelt.


Color Code (Android, gratis)

Het probleem met de vele nieuwe puzzelspellen die te vinden zijn op iOS en Android, is dat ze vaak wel even leuk zijn maar op de lange termijn niet diezelfde verslavingsfactor hebben als de bewezen hersenkrakers. Color Code pakt het anders aan en zet een gratis versie van het bekende Mastermind neer, met wat ondersteunende muziek en een aardige interface. Het raden van de combinatie van vier kleuren bewijst zich nog altijd als een fijn tijdverdrijf, ook al is er verder niet veel te doen. Invoeren van de verschillende kleuren werkt soepel en de hints die het spel geeft over hoe dichtbij je bij de oplossing bent zijn in één oogopslag te zien.

In het optiemenu zijn nog er nog een aantal instellingen aan te passen, zoals de moeilijkheidsgraad en de mogelijkheid om letters te gebruiken in plaats van kleuren, voor wie kleurenblind is. Een klein minpuntje is dat Color Code niet altijd even stabiel draait, wat zich met name uit in de menunavigatie met de ‘vorige’-knop van je telefoon. Gelukkig heeft de daadwerkelijke gameplay daar geen last van, en kun je ongestoord, en gratis, van dit Mastermind-eerbetoon genieten.


Toki Tori (Android, €2,02)

Met Pasen net achter de rug is onze drang om stad en land af te zoeken naar eieren weer goed hard aangewakkerd. Geluk heet dat het Nederlandse Toki Tori net voor Android-apparaten is uitgebracht. Voor wie het simpele maar verslavende spelletje nog niet op een ander platform heeft gespeeld betekent dat ouderwets puzzelen om alle eitjes in een level te bereiken, met behulp van een aantal vaardigheden die de zoektocht in het echte leven ook een stuk zouden vergemakkelijken. Zo kan het kuikentje in Toki Tori teleporteren en bruggen bouwen. Maar ook deze‘valsspelerij’ kent zijn grenzen en dus zul je zuinig om moeten gaan met de verschillende hulpmiddelen.

Toki Tori is in essentie een vrij degelijke overzetting, met alle vier de werelden die je wellicht al uit eerdere versies kent. De framerate kan soms wat inzakken, maar dat is mede dankzij de snelle besturing nauwelijks een probleem. Wel is duidelijk te zien dat een game als deze beter tot zijn recht komt op het scherpe display van de iPhone 4. Alles oogt kleurrijk maar jammer genoeg ook en beetje wazig. Met zijn vraagprijs van iets meer dan twee euro biedt Toki Tori gelukkig nog altijd meer dan slechts eieren voor je geld. Het is alleen niet de beste versie.


Return Zero (Android, €0,99)

Return Zero is een titel die perfect past bij het mobiele platform. Het is racen voor een zo snel mogelijke tijd, steeds sneller gaan en ondertussen nergens tegenaan botsen. En natuurlijk netjes binnen de neonverlichte lijntjes blijven om niet abrupt afgeremd te worden. Buiten een Daft Punk-achtige soundtrack (alhoewel, het betreft slechts één nummer) en een verder minimalistisch ontwerp dat veel wegheeft van TRON, heeft Return Zero ook weinig meer te bieden. Maar dat is niet erg, je start het op en legt het wat ons betreft na een minuut of twee alweer weg. Lijkt dat plezier van wel erg korte duur om geld aan uit te geven, houd het dan bij de Trial-versie, die ook al zo’n 10 verschillende parcours bevat.

De Android-games zijn getest op de Nexus One, op firmware-versie 2.2.1