1. Gigantisch
MMO Staat voor Massively Multiplayer Online. En 'massive', dat zijn deze games. Kijk bijvoorbeeld eens naar EVE Online, waar de spelers hun ruimteschepen tussen letterlijk duizenden sterrenstelsels kunnen rondvliegen. Of EverQuest, waar na alle uitbreidingen honderden vierkante kilometers terrein bestaan. World of Warcraft, de populairste MMO ter wereld, steekt vergeleken bij die spellen wat schraal af, maar zelfs die wereld is vele malen groter dan de grootste singleplayer-game. Wie er dus van houdt om op verkenning te gaan, en zeker wil weten dat hij na maanden spelen nog lang niet alles heeft gezien, kan zijn hart ophalen.
2. Sociaal
Massively Multiplayer wil vooral zeggen dat heel veel mensen tegelijkertijd dezelfde spelwereld betreden. Dit is het meest aantrekkelijke aspect van dit genre, want het betekent dat je jouw avonturen kunt delen met gelijkgestemden. Wat is er nou leuker dan een vreemde wereld te verkennen samen met vrienden (en volslagen onbekenden waar je misschien wel vriendschappen voor het leven mee sluit). Het geniale van dit soort games is namelijk dat alle spelers, waar ze ook vandaan komen en wie ze ook in het echt zijn, in de werelden Azeroth, Dereth of Norrath een gemeenschappelijk doel hebben. Ieder heeft dezelfde vijanden om te verslaan, wil die beste buit verzamelen en de vijandelijke spelersgroep uitschakelen. Dat schept een band. Het helpt ook dat mensen die geïnteresseerd zijn in MMO's ook vaak andere interesses delen (zoals een liefde voor fantasy of sciencefiction, of andere spellen). MMO's zijn virtuele clubhuizen waar mensen meer delen dan het doden van orcs.
3. Samenwerking
Een typische eigenschap van MMO's is dat ze draaien om samenwerking. Hoewel spellen tegenwoordig steeds meer mogelijkheden bieden om alleen te spelen, is de grootste lol toch te vinden in teamverband. Want alleen in groepjes kun je de moeilijkste kerkers doorlopen en de gevaarlijkste monsters te verslaan. In EVE Online is het haast verplicht om samen met anderen te vliegen en zo hele sterrenstelsels te veroveren om een heus imperium te bouwen dat geheel door de spelers wordt gerund. MMO's zijn vanaf de grond af ontworpen als coöperatieve ervaring, waar iedere speler een puzzelstukje is. Het is een geweldige ervaring om als goed op elkaar ingespeelde groepsleden een grote uitdaging te overwinnen. Geen enkel ander genre biedt zoveel mogelijkheden om dit mee te maken.
4. Spelers versus spelers
En natuurlijk is het ook geweldig om eens wat menselijke tegenstanders uit te schakelen. Hoewel topgames als Battlefield 3 natuurlijk een geweldig strijdtoneel bieden, zijn zelfs die gigantische gevechten peanuts vergeleken met de ruimteslagen in EVE Online, waar honderden schepen het tegen elkaar opnemen. Of wat te denken van de fantastische Realm versus Realm-gevechten in Dark Age of Camelot, waar je met jouw leger vijandelijke kastelen moet innemen met katapulten en stormrammen? Wie Braveheart of de Lord of the Rings-films heeft gezien en verlangt naar epische gevechten die er echt toe doen (overwinningen in de spelwereld hebben een langdurig effect), dan is dit opnieuw het genre voor jou.
5. Onvoorspelbaar
Dankzij al die honderden spelers die op een gemiddelde avond door Midden Aarde, Azeroth of de ruimte huppelen, is de spelwereld er een vol verrassingen. Want echte mensen gedragen zich niet zoals computerprogramma’s (meestal niet, dan) en kunnen je zowel helpen als hinderen. Of simpelweg vermoorden als je even niet oplet. Die dynamiek waarin je simpelweg nooit zeker weet hoe je spelsessie verloopt, is absoluut uniek aan dit genre. Want hoe goed spellen als Uncharted 3 ook zijn, hoe indrukwekkend Skyrim ongetwijfeld wordt, het blijven in de basis levenloze ervaringen vergeleken met de grote virtuele online werelden.
Dat maakt MMO’s misschien niet 'absoluut beter' dan alle andere games. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Maar al deze punten samen zijn de reden dat er dagelijks miljoenen mensen inloggen op hun favoriete online game. Mensen van alle leeftijden en achtergronden, getrouwd, single, kinderen of niet. En ja, er zitten natuurlijk wat vreemde gasten tussen. Maar waar niet?
Reacties op: MMO Update: Waarom zou je eigenlijk een MMO spelen?
BlackRush
Maar ff een vraagje: aan wie is dit gericht want, ik verwacht dat vooral Gamers op deze site komen, en die weten vast allemaal wel wat MMO's zijn.
HarryHol
Zinloos Geluid
Alexiandro0
Tjo
Ben al tijden gestopt met WoW en Eve maar erg leuk spellen in de jaren dat ik ze gespeeld heb :)
AlienShine
Hou van de diepgang en ben nu alweer een tijdje in Rift aan de gang na meerdere geprobeerd te hebben. Zelfs WoW heb ik met Cataclysm nog bekeken maar na een maand alweer gezien.
Leukste qua diepgang en gameplay vind ik nog steeds EverQuest2 alhoewel die de laatste paar jaar echt goed verkracht is door de verschillende CEO's.
ComicsReader
dooder39
Nee die punten kloppen wel bij mij.
PaulMulders
Om even het belangrijkste punt van de post hieronder (zinloos geluid) te nemen, ik denk dat voor vele toch gameplay de grootste downer is binnen het MMO genre.
|
v
Thepriest10
Wel interessant voor de mensen die graag willen weten wat een mmo precies in houd.
Zelf ook 4 jaar wow gedaan en wat eve,apb,guildwars en lotr online gedaan ( niet zo veel als wow)
Maar om battlefield 3 (of cod whatever fanboys
Zie de casual facebook games bijvoorbeeld geen duizenden tegelijk in een virtuele wereld…
Battlefield 3 kan bijvoorbeeld maar max. 64 spelers aan in een map ( officieel dan he) dat is het enigste wat ik er van wil zeggen verders top!
Larsbrotherhood
Waswat
Waswat
Je kan wel eens uren rondvliegen en geen schip tegenkomen. Het is dan erg saai. Moet zeggen dat de 'echte' grootte van een mmo zeer zeker niet afhangt van de totale grootte. Want, tenzij er belangrijke world pvp is, zullen er altijd maar een handjevol hoge level gebieden zijn die bevolkt zijn, de rest heeft alleen maar npc's waarbij je eindeloos quests moet grinden.
Ook zijn er genoeg gebieden die gewoon gekopieerd en geplakt zijn. Zie final fantasy online…
2) Sociaal
Mee eens, MMOs grote pluspunt is het sociale aspect. Can't deny that. Het is dan ook vaak hetgene wat een MMO staande houdt.
3) Samenwerking
Eigenlijk hoort dit bij het sociale aspect van punt 2.
4) PvP
Afhankelijk van welke mmo je speelt, de PvP scene kan competetief zijn. Probleem is natuurlijk dat je altijd die balancing issues zal hebben tov andere genres.
5) Onvoorspelbaar
Ik weet niet precies wat je hiermee wilt zeggen. Nee, MMOs zijn juist heel erg voorspelbaar. Bijna altijd dezelfde formule gebruiken, jaarlijks ongeveer dezelfde events etc… Als je wou zeggen dat het onvoorspelbaar is door de PvP, dan zijn MMOs zeker niet uniek. Kijk maar naar MOBA of online FPS; het is niet altijd voorspelbaar of je zal winnen, of dat er iemand om de hoek staat en je neer zal slaan/schieten wanneer je verder loopt. Dit is gewoon het aspect van PvP. Sterker nog, in MMOs ben je eigenlijk vaak ook in een 'normale' server waar je niet zomaar kan worden aangevallen. Zonder PvP zijn MMOs eigenlijk zeer voorspelbaar.
Quantro
ravenger
sniperx79
AlienShine
HarryHol
Cornish
AlienShine
Torchlight MMO, dat klinkt interessant. Lees dat dat een beetje gaat afhangen van het succes van Torchlight 2.
Of flikt Blizzard het toch met hun werktitel "Titan"