Met het uitkomen van Rise of Isengard lijkt er een einde te komen aan het overgangsjaar. Lord of the Rings Online maakte immers roerige tijden door, eerst met de invoering van Free to Play in 2010, en vervolgens met de overname van alle Europese servers door Turbine. Tot dan toe verzorgde het Britse Codemasters de dienst. Al dat gedoe heeft er aan bijgedragen dat er niet zo heel veel nieuwe content uitkwam voor het spel. Spelers waren dan ook extra hongerig bij het uitkomen van Rise of Isengard.
De derde uitbreiding van het spel (de eerste was Mines of Moria, de tweede Siege of Mirkwood) begint met het voortzetten van de epische verhaallijn. Dit verhaal loopt als een rode draad door de game, en zorgt er voor dat spelers (al dan niet zijdelings) het verhaal van Frodo en de Ring meemaken.
Dunland
We worden naar Dunland gestuurd, de eerste van drie nieuwe gebieden. Volgens Turbine heeft het bedrijf met Rise of Isengard net zo veel landschap toegevoegd als met Mines of Moria, wat goed nieuws is voor wie van het verkennen van nieuwe landen houdt.
Nou ja, nieuw... Dunland voelt erg vertrouwd aan. Dit is niet zo gek, want Dunland ligt ten zuiden van Enedwaith, de zone waar spelers op level 65 hun avonturen beleefden. Het gebied, de gebouwen en de mensen zijn dus verwant aan hun buren. Wat dat betreft is LOTRO realistischer dan bijvoorbeeld World of Warcraft, waar je pardoes van de woestijn in een sneeuwgebied kunt stappen als je van zone naar zone loopt.
Wat wel meteen opvalt is dat Turbine veel geleerd heeft op het gebied van quest-ontwerp. Een van de grootste verbeteringen is dat je nu niet een dorp betreedt en daar twintig quests oppakt. In plaats daarvan krijg je enkele opdrachten. die elkaar logisch opvolgen. Dat zorgt ervoor dat de (zeer goed geschreven) verhalen beter tot hun recht komen. Dit betekent overigens niet dat er minder quests zijn, ze worden enkel gedoseerd aangeboden.
Phasing
Ook gebruikt Turbine de techniek 'phasing'. Die term zal WoW spelers bekend in de oren klinken. Bij phasing verandert enkel jouw omgeving op basis van handelingen die je verricht. Zo kom je bijvoorbeeld vrij vlot in aanraking met een dorpje waarvan de inwoners je hulp nodig hebben om de kwaadaardige Saruman te weerstaan. Saruman is echter geen watje. Voor je het weet wordt het dorp aangevallen en moet je helpen de brandende huizen te blussen. Zo is het volbrengen van quests opeens veel meeslepender.
Onze eerste uren met Rise of Isengard zijn echter niet alleen koek en ei. De enorme drukte op de servers zorgde regelmatig voor een trage verbinding en schokkerige beelden. Dat is natuurlijk vooral iets wat de eerste weken voorkomt, en we zien nu al verbetering nu steeds meer spelers de latere gebieden bereiken. Toch blijft de nieuwe 'hoofdstad' van de MMO, Galtrev, zo drukbevolkt dat het soms moeilijk is om je er doorheen te worstelen. Op de fora van Lord of the Rings Online staat Galtrev inmiddels bekend als 'Lagtrev'.
Wat we ook wel jammer vinden is dat er geen nieuwe speelsystemen zijn. Moria bracht ons de 'legendary items' en Mirkwood liet ons ten strijde trekken in Skirmishes. Isengard moet het vooral hebben van méér dat LOTRO grootmaakte: meer verhaal, meer quests, meer schitterende landschappen en vooral meer 'Tolkien'. De nieuwe verhalen, personages en dynamische gebeurtenissen blijven zeer trouw aan de Lord of the Rings-boeken, wat voor de fans al reden genoeg is om het spel te beleven. Toch vragen we ons nog af of Rise of Isengard een waardige opvolger is van de inmiddels legendarische Mines of Moria-uitbreiding. Of dat het geval is, kun je lezen in onze volledige review.
Reacties op: MMO Update: Lord of the Rings Online: Rise of Isengard
Epicness
Alexiandro0
rpggamer35
een pluspunt aan lotr is dat de userbase meer volwassen spelers kennen. wow daarin tegen is een kiddiebase galore.
Vergeet ik bijna de wow noob flaming @ new players.
Paralize
Aangenaam verrast!
Beetje questen, de lore is sowieso al gaaf en het oogt uitgebreid. Ook ondersteuning van dx11 vind ik een pluspunt.
Muadjin
Maar zoals je zegt, het wow elitism en kindergarden gehalte maakt imo lotro de betere van de 2
Waswat
rpggamer35
quote: In mijn geval slaat jouw pluspunt van lotro ten opzichte van wow toch de plank mis. :)
Het is geen pluspunt. het is een vergelijking.
Not Flaming. Just Saying.
OfGuard
Curuu
Het combat systeem verneukt, endgame vergeleken met SoA van slechtere kwaliteit, complete unbalanced PvMP.
Het enige goede aan MoM was de warden en het aantal 6 man instances, verder was het inferieur aan SoA. Slechter dan SoM is niet echt mogelijk… dat dan weer wel.
Zuurstof
Jeroenvo
rpggamer35
HarryHol
HarryHol
Dat gezegd hebbende, deze expansion zal denk ik inderdaad niet direct een extra toestroom van spelers opleveren aangezien er alleen end-game content in zit. Maar daar schrijf ik meer over in mijn review :-)
HarryHol
De combat werd aangepast maar verneukt? Sorry ben ik niet met je eens (en ik speel al 4,5 jaar).
Ennuh: ik weet niet welke LOTRO jij speelde, maar SOA had GEEN endgame. Dat was de grote klacht in de forums in die tijd: dat je op lvl 50 eigenlijk niks meer te doen had behalve de Rift raid. En niet iedereen wilde die raid doen.
Moria voegde een flink end-game toe in de vorm van de instance cluster en de Watcher raid. Toegegeven, Moria end-game leek erg op het WoW end-game, maar er was tenminste een End-game. SoA had dat niet.
Ik snap de rosy tinted glasses over vroeger wel hoor ;-) Maar kijk uit voor geschiedsvervalsing.
rpggamer35
HarryHol
Shardje
Waswat