“De Engineer gebruikt vooral veel technologie”, zegt Peters. “Hij beschikt over explosieven, geweren, geschuttorens en het onvoorspelbare alchemie. De Engineer onderscheidt zich door het gebruik van speciale ‘kits’. De meeste klassen kunnen twee wapens tegelijk gebruiken, maar de Engineer kan ‘kits’ inzetten waarmee hij van wapens kan wisselen. Hierdoor kan hij in de praktijk veel meer verschillende rollen vervullen.” Zo kan een ‘healing kit’ de engineer opeens voorzien van extra geneestrucjes. Bijvoorbeeld door middel van geschuttorens die opeens genezende krachten naar zijn teamgenoten schiet. De ‘mine kit’ laat de Engineer mijnen plaatsen en opblazen. “Er zijn heel wat verschillende kits die van de Engineer één van de meest veelzijdige klassen maken.”

Nu is de filosofie achter Guild Wars 2 dat klassen niet gebonden zijn aan één rol. Ieder personage kan bijvoorbeeld anderen genezen of weer tot leven wekken. De klasse bepaalt in GW2 vooral je speelstijl en dus hoe je dingen doet. En wat dat betreft heeft de Engineer weer de meeste trucjes in zijn arsenaal.

Torens

Trucjes zoals bijvoorbeeld de eerder genoemde geschuttorens. Dit zijn apparaten die je op de grond plaatst en vervolgens autonoom allerlei dingen doen. Zo zijn er geschuttorens die het vuur openen op de vijand, die teamgenoten genezen of die krachtvelden oproepen om tegenstanders op afstand te houden. Flannum: “Je kiest voor je op avontuur gaat welke typen je in de slots op je hotbar plaatst. Je kan als je wilt verschillende typen tegelijk op het slagveld neerzetten, maar aangezien het aantal slots beperkt is, moet je dan een andere vaardigheid weglaten.” Wat dat betreft lijkt dit erg op  Guild Wars 1: je verzamelt tijdens je avonturen steeds meer vaardigheden, en jij maakt strategische beslissingen over welke je actief maakt.

Een ander uniek aspect is het gebruik van alchemie en elixers. Die omschrijving kan misschien wat verwarring oproepen: het gaat hier niet om eenvoudige toverdrankjes. Een elixer is feitelijk ook een vaardigheid die de speler op zijn hotbar plaatst, en die bij activeren zorgt voor een positief effect. Hoewel wel ongeveer duidelijk is wat ieder elixer doet (bijvoorbeeld genezen of schade aanrichten aan de vijand) is er steeds een onberekenbaar effect. Zo kan een genezend elixer bijvoorbeeld plots gepaard gaan met een vertragend effect op de tegenstander. “Het willekeurige effect is altijd positief”, stelt Flannum.

Zo’n willekeurig positief effect is natuurlijk mooi meegenomen, maar hoe kun je daar dan strategisch gebruik van maken? Flannum: “Een elixer verandert de situatie op het strijdtoneel, maar je weet altijd pas na gebruik hoe het dat doet. Het is dan aan de spelers om hun eigen speelstijl aan deze nieuwe, voordelige situatie aan te passen.”

Batman

En dan zijn er nog de ‘utility belts’, zeg maar een riem met gadgets. Deze geven nog meer mogelijkheden aan de speler. Peters: “Een voorbeeld: de mine kit laat je mijnen plaatsen en geeft je de mogelijkheid om te bepalen wanneer je welke mijn laat springen. Je kunt na het plaatsen van de mijnen ook je mine kit verwisselen met bijvoorbeeld een genezingskit. Als je de juiste utility belt draagt, houd je de mogelijkheid om alle mijnen tegelijk te laten ontploffen. Zo kun je een deel van de vaardigheden van de ene kit nog steeds gebruiken terwijl je al weer een andere actief hebt.”

Je zou de Engineer met al zijn trucjes, technieken en effecten misschien nog het beste kunnen omschrijven als een steampunk Batman met Loony Tunes-invloeden. Is het daarom een heel complex personage om te spelen? “Dat kan het zijn, maar als je wilt kun je hem ook meer ‘rechttoe rechtaan’ spelen door niet alle kits en skills te gebruiken. Je bent dan nog steeds effectief, maar voor spelers die graag meer willen zit er veel meer diepgang in”, aldus Peters.