Spellen als Dungeons and Dragons Online, Lord of the Rings Online en Runes of Magic lieten echter zien dat het anders kon. Dat het verdienmodel 'gratis' niets hoefde te zeggen over kwaliteit. Het was daarom voor ons een hele schok om een MMO te spelen die op zo veel fronten gewoon slecht is.

Om te beginnen is er niets origineels aan Eligium. Het spel speelt zich af in een fantasy-wereld die zo standaard is dat de C1000 op de hoek er een exotisch avontuur bij lijkt. Eligium kent strijders in wapenrusting, vrouwen wiens borsten met helium gevuld lijken te zijn (en blijkbaar volledig beschermd zijn met een metalen bikini die slechts enkele vierkante centimeters huid beschermt) en natuurlijk een assortiment monsters en demonen die de wereld willen vernietigen.

Nu is dit alles op zich nog niet een enorm bezwaar. Zelfs de grootste cliché kan sprankelen als de uitwerking goed is. TERA (waar we binnenkort uitgebreid aandacht aan besteden) weet bijvoorbeeld dezelfde versleten ideeën op zijn minst appetijtelijk te maken met spannende 'real time' actie. En laten we alsjeblieft niet beginnen over de 'originaliteit' van bijvoorbeeld de wereld van World of Warcraft. Nee, originaliteit is niet altijd het belangrijkste in een spel.

Gameplay

Het belangrijkste is plezier. Plezier in wat je nu doet en plezier in de nieuwsgierigheid in wat je straks op latere levels doet. In Eligium is er enkel het herhaaldelijk doden van monsters met het standaard MMO-vechtsysteem: klik op een vaardigheid, wacht tot het klokje is afgelopen en klik opnieuw op de vaardigheid. Herhaal tot je vingers bloeden.

Het vechten levert uiteraard de nodige 'drops' op, in de vorm van nieuwe wapens en wapenuitrusting. Dit systeem is echter behoorlijk vreemd afgesteld. De buit die wij vonden was meestal ongeschikt voor ons personage: wat moet een tovenaar van level zes met een level elf toverstaf? Ja, de theorie daar achter is natuurlijk dat we langer doorspelen om die 'geweldige' beloning te benutten. In de praktijk loopt onze koffer echter vol met onbruikbaar spul en hebben we het gevoel dat we eerder bestraft worden dan beloond.

Lelijk

Het helpt ook niet dat het spel grafisch slordig in elkaar steekt, en vooral dat de camera bizar werkt. Er zijn verschillende standen, waaronder diverse varianten op een isometrische kijkhoek. Dat wil zeggen dat de camera vast boven het strijdtoneel hangt, een beetje zoals in een Real Time Strategy-game. Ja het is ook mogelijk om de camera vrij te besturen, zoals inmiddels in de meeste spellen standaard het geval is, maar deze vorm van besturing zit vol met bugs. Een aantal malen bleef de camera plots hangen op enkelhoogte van ons personage, met geen enkele mogelijkheid om dit te herstellen.

Eligium is een standaard MMO. Dat betekent dat je allerlei personages ontmoet die jou, als je er op klikt, een quest geven. Hier valt vooral op hoe weinig aandacht er aan de vertaling is besteed. Niet alleen zitten de Engelstalige teksten vol kromme zinnen en spelfouten, maar regelmatig loopt de tekst ver buiten het kader. Het lijkt er op dat de vertaling uit het Chinees is gedaan door de tekst even in Google Translate te droppen, om er vervolgens wat studenten op los te laten. Slordig, lelijk en een probate manier om dat laatste beetje inleving om zeep te helpen.

Heeft Eligium dan helemaal geen goede kanten? Tja, het spel doet verder wat het belooft. Het is een ontzettend clichématige MMO volgens de Aziatische tradities. Zo krijg je bij langer doorspelen steeds een beloning in de vorm van cadeauboxen, die je op een bepaald level open kunt maken. Hier zitten dan extra levensdrankjes en bonussen in. Ook gaat het doorlopen van de vroege levels redelijk vlot, al hebben we er geen idee van of het spel dit tempo volhoudt.

Conclusie

Eligium is op dit moment speelbaar als 'open beta'. De toevallige passant zegt dan misschien dat we niet mogen klagen over de vele (vele!) problemen die dit spel plagen. Maar die vlieger gaat in dit geval niet op. Het spel heeft een volledig werkende item store (voor het kopen van spullen voor je personage) waar Frogster nu dus al echt geld mee verdient. Dat kunnen we geen beta meer noemen en dus lijkt deze versie eerder een verkapte lancering. Ook zijn de problemen op dit moment zo groot dat wij ons moeilijk voor kunnen stellen dat alle fouten er bij de 'officiële' lancering uit zijn. De bedroevend slechte vertaling alleen al is volgens ons maanden werk.

En dan nog. Als alles uiteindelijk inderdaad functioneert zoals zou moeten, dan is het nog op zijn best een vreselijk middelmatig spel. In een markt met zo veel kwalitatief hoogstaande alternatieven (LOTRO, DDO, Everquest 2) kunnen wij geen enkele reden bedenken om Eligium te spelen. Nou ja, eentje dan: masochisme.