MMO Update: De regels voor een MMO-trailer | Gamer.nl

MMO Update: De regels voor een MMO-trailer | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Er zijn blijkbaar heel strenge en onwrikbare regels voor het maken van een MMO-trailer. Waar je in reclames voor ieder ander product doorgaans laat zien wat het product doet (wat het is!), volsta je bij een MMORPG-filmpje met een aantal standaard ingrediënten.

Het is ten strengste verboden om in je trailer te laten zien wat je daadwerkelijk doet in je MMO. Dit moet je zelfs geheim houden tot het allerlaatste moment en bij de meeste MMO's is dat zo'n tien uur na de installatie, als je goed en wel door de (nooit representatieve) beginnersgebieden heen bent.

In plaats daarvan dient de trailer een aantal vaste elementen te bevatten. Zo moet er minstens een kasteel te zien zijn. Het is aan de creativiteit van de makers of dit kasteel nieuw is, een ruïne, of gedurende de trailer in een ruïne verandert. Verplicht is in elk geval een moment met een donkere hemel en minstens een bliksemflits.

De trailer dient verder minstens vier personages te bevatten, elk van een verschillende kla e. Hierbij is het bij wet geregeld dat er minstens een man in stoere wapenrusting moet zijn, iemand die spreuken gebruikt, iemand die met pijl en boog schiet en een dief-type, die op olijke wijze de vijand om de tuin leidt. Ook moet er minstens een vrouwelijke vechter zijn met borsten die blijkbaar gevuld zijn met helium, en met een wapenrusting die zorgvuldig is ontworpen om geen enkel vitaal lichaamsdeel te beschermen. Wat dat betreft is het duidelijk dat de mannen in dit soort trailers grote lafaards zijn. De vrouwen zijn moedig: die vechten zo goed als naakt.

Die vijanden in de trailer komen in meerdere variaties. Om te beginnen is het van groot belang dat de personages een grote overmacht het hoofd bieden van naamloze soldaten, al dan niet met monsterkoppen. Waarschijnlijk staat dit symbool voor de ma amoord die de speler in de loop van de game uit moet voeren. Wij hebben in onze jaren Lord of the Rings Online al genoeg orks gedood om  ons te moeten verantwoorden voor genocide voor het internationale strafhof in Den Haag.

In de trailer voeren de personages gevechtshandelingen uit die extreem cool zijn, zoals het neerslaan van meerdere vijanden in een enkele klap, of oproepen van muren van vuur en ijs. Hieruit moet de toeschouwer opmaken dat de werkelijke gevechten in het spel bestaan uit het om beurten klappen uitwi elen met volkomen intelligentieloze monsters die je zelfs aanvallen als ze volkomen kansloos zijn.

Als het spel twee of meer facties bevat (gothic-stoer of nobele held-stoer) moet de uitgever boetes betalen als hij niet alle verschillende facties even laat zien. De bovengenoemde personage types moeten dan ook de strijd met elkaar aangaan, maar het is van levensbelang dat niemand wint! Beide kanten moeten spectaculaire gevechtstechnieken op elkaar loslaten, maar nooit mag iemand een ander definitief verslaan. Dit is overigens weer wel representatief voor de meeste MMO's met een player versus player-element: dit soort spellen draaien om een eeuwigdurend conflict en dus moeten alle gevechten uiteindelijk zinloos zijn.

Hoe dan ook, tijdens de spectaculaire veldslag dient er een moment te zijn dat alles opeens in slow motion beweegt, om de aandacht te vestigen op een groot kwaad. Dit kan een duistere magiër zijn, maar gebruikelijker is een monster van eindbaas-proporties. Bonuspunten als de duistere magiër eerst verschijnt, om dan de eindbaas op de 'helden' af te sturen.

Het is verboden om te laten zien waarom dit grote kwaad zo slecht is. Daarover moet niemand vragen stellen: als het groot is, is het kwaadaardig. Als het lelijk is, is het kwaadaardig. Als het slangenogen heeft, is het kwaadaardig. Oh, hell: als de 'helden' er tegen vechten, dan moet het wel kwaadaardig zijn. Meer motivatie is niet nodig. Het feit dat de 'helden' zelf net zonder aanzien des persoons tientallen soldaten hebben gedood, die ongetwijfeld families achter lieten om hun land te beschermen, is hier volkomen irrelevant.

Het moet in elk geval duidelijk zijn dat, zelfs in player versus player-MMO's, er een grotere tegenstander is. De verschillende facties waar de spelers uit mogen kiezen, moeten beide deze grote tegenstander verslaan, maar zullen zelfs in de trailer niet samenwerken. Dit komt omdat een van de partijen de andere partij heeft uitgescholden voor noob, en over zo'n belediging zet je je niet makkelijk heen. Liever het risico lopen dat er een wereldwijde armageddon plaatsvindt, dan dat een volk zich over zoiets heenzet om het grote kwaad gezamelijk te bestrijden.

Oh en dat grote kwaad wordt natuurlijk ook in de trailer niet verslagen, dat zou tegen de regels zijn. De spelers moeten immers de illusie hebben dat zij dat grote kwaad mogen verslaan. Maar nu nog niet, spelers. Daarvoor moet je eerst nog een paar duizend oerdomme monsters verslaan. Maar dat mag niet in de trailer. Die suggereert dat je vijf minuten na het dubbelklikken op het game-icoon heldendaden gaat verrichten waar nog jarenlang liederen over worden gezongen. Liederen die, gezien het grote aantal uren dat een speler moet investeren om ook maar iets te zien van wat lijkt op de trailer, niet anders kunnen klinken dan 'Heb je even voor mij.'

Gelukkig ben ik niet bitter.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou