MLG: Terugblik Columbus 2011 | Gamer.nl

MLG: Terugblik Columbus 2011 | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Maar liefst 22,5 miljoen toeschouwers kende het Major League Gaming-evenement in Columbus; een nieuw record voor de organisatie. Toeschouwers uit 164 landen hebben in totaal meer dan 2,2 miljoen uur aan video bekeken en een totaal van 15.000 toeschouwers waren live aanwezig op het terrein om hun favoriete spelers in persoon te ontmoeten en ze aan te moedigen. Tu en de meer dan 1300 spelers die deelnamen, zaten wederom enkele verra ingen. Toch waren het vooral de favorieten die fel streden om uiteindelijk als kampioen naar Anaheim te mogen vertrekken.

Call of Duty: Black Ops

De top drie teams van MLG Dallas, respectievelijk Quantic Leverage, Resistance en Optic Gaming werden als favorieten gezien voor het evenement in Columbus. Vooral Optic Gaming, dat nu weer kon beschikken over Rambo die vanwege ziekte niet kon deelnemen in Dallas en werd vervangen door Nadeshot, werd gezien als een grote kanshebber op de titel. De voornaamste vraag was of de gevestigde teams wederom zouden weten te overtuigen of dat jongere teams voor oproer gingen zorgen.

Twee teams die noemenswaardig beter wisten te presteren dan menigeen had verwacht, waren Yungunz en Force. Yungunz wist uiteindelijk de tiende plaats te bemachtigen en pas zijn eerste verlies te verwerken toen het tegen de kampioenen van het vorige evenement, Quantic Leverage, moest spelen. Een indrukwekkende prestatie, aangezien voorafgaand aan het evenement Yungunz het team als zeventiende was ingeschaald. Een veel grotere verra ing was Force , dat wist te overtuigen door het gehele evenement in het winners bracket te blijven, om uiteindelijk pas in de finale zijn betere te erkennen in Optic Gaming.

Optic Gaming had mi chien een van de zwaarste opgave. Door een driedubbel gelijkspel op het eind van de groepsfase tu en Optic Gaming, Optic Nation en Fly Society mocht uiteindelijk enkel het team dat de meeste maps had gewonnen door naar de winners bracket. Uiteindelijk bleek dit Optic Nation te zijn, waardoor Optic Gaming door de losers bracket zijn weg naar de finale moest zien te verdienen. Zo moest het team het opnemen tegen Optic Nation in een best of eleven; daarna moesten Fear en Quantic Leverage ook verslagen worden. Ondanks alle obstakels wist het team koel te blijven en vol momentum de finale te bereiken, waar het overtuigend met 6-0 Force wist uit te schakelen. Ondanks dat het resultaat anders doet vermoeden, wist Force goed tegenstand te bieden en worden zij voor het Anaheim-toernooi wederom gezien als een mogelijke finalist. Optic Gaming bewees uit een enorm getalenteerde groep aan individuen te bestaan en heeft met Rambo, die tot meest waardevolle speler van het toernooi werd uitgeroepen, een van de beste Black Ops-spelers. Dit beaamt ook teamgenoot Merk: "Zijn kwaliteiten als leider en speler zijn enorm belangrijk voor ons."

StarCraft II

Met meer dan 250 deelnemers aan het StarCraft II-toernooi kende StarCraft II een groei in vergelijking met de ruim 200 deelnemers in Dallas. Tevens namen vijf bekende Koreaanse spelers uit de GSL, namelijk MMA, Losira, Moon, MC en July deel aan het toernooi. Hierdoor werd de strijd tu en de Westerse en Oosterse StarCraft II-spelers, die al sinds Brood War-tijden gaande is, opnieuw aangewakkerd. De kampioen van Dallas wist zonder een enkele wedstrijd te verliezen de finale te bereiken. Naniwa kreeg echter de meeste aandacht en werd gezien als de grootste favoriet. De druk werd alleen maar groter door een uitspraak voorafgaand aan het toernooi waarin hij beweerde dat hij "iedereen, wanneer dan ook, kan verslaan".

Tevens was Columbus goed voor een aantal memorabele momenten. Greg "Idra" Fields spande de kroon door een besli ing te nemen waar iedereen, inclusief de presentatoren, seconden lang stil van werd en enkel elkaar vragend aan kon kijken. Idra verliet wederom, na het in een voorafgaand MLG-evenement ook al eens te hebben gedaan, vroegtijdig een wedstrijd die hij in eerste instantie gewonnen leek te hebben; iets waar Idra reeds bekend om staat. Zijn tegenstander MMA had momenten eerder per ongeluk zijn eigen command center vernietigd waardoor Idra in een enorm sterke positie kwam. Idra wist hier echter niets vanaf en besloot, omdat hij in de veronderstelling was zich in een slechte positie te bevinden, vroegtijdig de wedstrijd te verlaten. Zowel de profe ionele presentators DjWheat en Day9, als de toeschouwers konden momenten lang enkel met open mond naar elkaar kijken. Tevens zorgde de rivaliteit tu en Idra en de Koreanse Proto -speler Jang Min Chul, ook wel bekend als MC, voor meerdere arrogante uitspraken en een hadouken-gebaar van MC toen hij Idra had verslagen.

De Koreaanse spelers speelden een vitale rol in een paar van de belangrijkste wedstrijden van het toernooi en werden niet door Westerse spelers uit het toernooi gegooid te worden, maar enkel door elkaar. Niet verwonderlijk dat de top drie uit Koreanen bestond. Uiteindelijk wist de Terran-speler MMA zich keer op keer uit problematische situaties te bevrijden en Losira in de finale met 4-1 te verslaan. Zijn resultaten tijdens MLG Columbus omvatten uiteindelijk een indrukwekkende 16 overwinningen en 2 nederlagen. De onnavolgbare Idra was uiteindelijk wel de beste Westerse speler en eindigde uiteindelijk op de vierde plaats. Na afloop probeerde MMA enkele woorden te richten aan de meer dan 2000 toeschouwers die het schouwspel live hadden vervolgd, maar hij werd onderbroken door het publiek dat gezamenlijk zijn naam riep. Uiteindelijk kwam er een kort "bedankt" uit MMA, waarmee het tweede StarCraft II-toernooi van MLG een mooi einde kende. In Anaheim is het aan de Koreanen om wederom hun vaardigheden tentoon te stellen, terwijl de Westerse spelers waarschijnlijk meer dan ooit hun waarde willen bewijzen.

Halo: Reach

In Columbus werd deze keer bewezen dat hoge verwachtingen en goede prestaties in voorafgaande toernooien geen garantie zijn voor een hoge plaatsing in het daaropvolgende evenement. Het Halo: Reach-toernooi kende een aantal teleurstellingen voor zowel spelers als toeschouwers, maar deze stonden in de schaduw van het spektakel waarvoor Instinct zorgde.

Status Quo was de grote favoriet doordat ze het toernooi in Dallas hadden gewonnen, maar het team had het in de groepsfase al niet makkelijk en moest zijn meerdere erkennen in Capital Punishment en Dynasty, waardoor ze op plaats zeven eindigden. Impact, die in Dallas de tweede plaats bereikten wisten ook niet te overtuigen en bleven steken op de elfde plaats. Believe the Hype en Warriors, waarvan eveneens sterke resultaten werden verwacht, wisten ook niet te overtuigen. Warriors verloren zelfs drie wedstrijden in de groepsfase en konden dit vervolgens niet goed maken in de losers bracket.

Instinct had voorafgaand aan het evenement sterspelers als Ogre 2 en Pistola van het team Final Bo , dat vorig seizoen drie keer de eerste plaats wist te behalen in een MLG-toernooi, toegevoegd aan de opstelling, waardoor Instinct al snel de bijnaam God Squad kreeg. Sterke prestaties, mi chien zelfs de uiteindelijke overwinning, werden voorspeld. Niemand had echter verwacht dat het team rondom coach Ryan Towey zeventien wedstrijden achterelkaar onverslagen zou blijven en maar één wedstrijd zou verliezen tegen Dynasty. Het leek wel alsof Instinct de slechte prestaties van de favorieten vooral inspireerde om boven zichzelf uit te stijgen. Ze versloegen Believe the Hype, Fnatic GGM, Final Bo en Str8 Rippin (twee keer) met gemak en behaalden hiermee op indrukwekkende wijze de eerste plaats. De vraag waarom de grote favorieten slechter dan verwacht presteerden, kunnen enkel zijzelf beantwoorden. Ze hebben nu de opdracht weer op het oude niveau te komen, maar ook moeten zij zich zien te bewijzen tegen een team als Instinct, dat momenteel niet te stoppen lijkt.

Van 29 tot 31 juli vindt in Anaheim het inmiddels derde toernooi plaats van dit MLG-seizoen en de verwachtingen liggen, op basis van de voorafgaande evenementen in Dallas en Columbus, hoog. De organisatie zorgt keer op keer voor vernieuwingen en verbeteringen, terwijl het aantal bezoekers en spelers alsmaar toeneemt. Uiteindelijk bouwt de organisatie richting een groots seizoensfinale aan het eind van dit jaar. Een mijlpaal die hopelijk nog dit seizoen behaald wordt is een totaal aantal toeschouwers wereldwijd van 25 miljoen. Op Gamer.nl kun je gedurende het hele weekend het evenement live volgen via onze livestream, om dichter bij dit aantal te komen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou