Gamer.nl: Waarom wilde je een competitie als Major League Gaming oprichten?
Sundance DiGiovanni:
We zagen een kans een platform naar huidige standaarden te creëren voor competities. Ons doel was om de eerste, digitale sport te zijn waar spelers van over de hele wereld het met elkaar kunnen opnemen en de beste spelers het gevecht aangaan in een live arena.

GNL: Hoe presteerde MLG in het begin?
DiGiovanni:
In het begin kregen we enorm positieve reacties van spelers die al op competitief niveau speelden. De uitdaging lag echter bij het tevreden houden van de al bestaande spelers, terwijl we tegelijkertijd nieuwe mensen wilden trekken en het aantrekkelijker maken voor de ‘doorsnee gamer’.

GNL: Waren er bepaalde dingen waar je je zorgen om maakte?
DiGiovanni:
Er waren uitdagingen die we moesten aangaan, maar we geloofden constant in de potentie van de competitie; we geloofden erin dat we op een dag terug zouden kijken naar de gemaakte beslissingen en van mening zouden zijn dat het belangrijke stappen waren in het oprichten van een global sports media business.

GNL: Hebben er fundamentele veranderingen plaatsgevonden wanneer je MLG toen en nu met elkaar vergelijkt?
DiGiovanni:
We richten ons nu veel meer op ons wereldwijd bereik in plaats van enkel Noord-Amerika. Alles wat we doen moet op grote schaal zijn. Tevens hebben we veel energie gestoken in het voldoenaan de wensen van spelers en tegelijkertijd in het uitbreiden van onze community.

GNL: Hoe zie je de toekomst van MLG?
DiGiovanni:
Er komt een dag waar MLG een groot merk zal zijn, zoals NASCAR, NFL, FIFA of UFC. Die dag komt steeds dichterbij. Kinderen van de middelbare school zullen het merk MLG kennen, zelfs al willen ze niet deelnemen aan de toernooien.

GNL: Wat zou je willen veranderen of toevoegen aan MLG?
DiGiovanni:
In de toekomst zou ik graag willen zien dat MLG daadwerkelijk een wereldwijd kampioenschap is waar spelers van over de hele wereld aan deelnemen.

GNL: Speel je zelf spellen?
DiGiovanni:
Ja, ik geniet nog steeds van hier en daar een potje Call of Duty of Halo en ben er niet al te slecht in. StarCraft II is ook een spel dat ik steeds meer speel. Jammer genoeg heb ik daar eigenlijk een coach voor nodig, aangezien ik er niet echt goed in ben.

GNL: Welke spellen zijn het meest geschikt voor MLG en waarom?
DiGiovanni:
Eigenlijk alle titels die een snel reactievermogen en besluitvaardigheid verlangen en een begrijpelijk onderliggend spelprincipe kennen. Hierdoor doorzien toeschouwers gelijk wat er gaande is en kunnen goede spelers zich afzetten van degenen die minder bedreven zijn.

GNL: Hoe zie je de toekomst van de elektronische sport?
DiGiovanni:
De mogelijkheden zijn eindeloos, zolang we onszelf blijven herontdekken, verbeteren en ons voordeel halen uit de nieuwe platforms en technologieën wanneer deze beschikbaar zijn.

GNL: Wat heb je nodig om een professionele speler te zijn?
DiGiovanni:
Toewijding, oefening, discipline en vooral behendigheid. Net zoals alle andere competitieve activiteiten is het op professioneel niveau actief zijn enkel weggelegd voor de beste spelers. De rest van ons: wij kunnen leren en toekijken hoe ze te werk gaan om beter te worden dan onze vrienden en kennissen, de mensen die op ons niveau spelen.

GNL: Wat is je mening over de samenwerking met Gamer.nl?
DiGiovanni:
We zijn ontzettend blij met de samenwerking met websites als Gamer.nl. Het is het bewijs hoe ver we zijn gekomen en hoe groot de elektronische sport is geworden. Het is geweldig om nieuwe partners te krijgen waarmee we gezamenlijk de competitieve sport kunnen delen met fans over de hele wereld.

GNL: Hoe denk je dat deze samenwerking van toegevoegde waarde kan zijn voor MLG?
DiGiovanni:
Lokale platforms binnen een internationale markt delen onze content op een vertrouwde manier en via een bekende bron. Hopelijk krijgen we ook feedback over wat de Gamer.nl-bezoekers graag zouden willen zien in MLG. We willen MLG een competitie voor iedereen maken!

Lees meer over de elektronische sport en Major League gaming in ons MLG-dossier.