MLG: De competitieve waarde van StarCraft II | Gamer.nl

MLG: De competitieve waarde van StarCraft II | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Het mooie van een teamsport is het verdelen van taken en het benutten van de krachten van verschillende individuen, waardoor een groep spelers kan handelen als een enkele entiteit. In StarCraft II moet je daarentegen als enkeling verschillende aspecten van het spel machtig zijn en wordt er feitelijk verlangd dat je een all-rounder bent. Zowel defensief als agre ief moet je je mannetje staan en behoeven niet alleen je eenheden instructies, maar moet er in de basis ook een stabiele economie opgezet worden.

Macro

Het voorvoegsel macro betekent 'groot' of 'breed' in het Grieks en staat in deze context voor macro-economie, een belangrijk aspect binnen StarCraft II. Werker-eenheden moeten mineralen verzamelen zodat andere eenheden geproduceerd kunnen worden. De juiste balans tu en het aantal productiegebouwen en werkers is een kunst op zich, vooral wanneer een wedstrijd voortsleept en er meer en meer zaken in de gaten gehouden moeten worden.

Waar menig casual gamer op goed gevoel gebouwen bouwt en bij zijn favoriete getal stopt met werkers bouwen, weet een profe ionele speler precies hoeveel werkers nodig zijn om de maximale capaciteiten te bereiken van de gebouwen waar eenheden in getraind worden. Hoe langer het gevecht duurt, hoe meer basi en er nodig zijn om de steeds duurder en sterker wordende eenheden te kunnen trainen. Daarbij kunnen mineralen opraken, en is het dus noodzakelijk om erop uit te gaan en uit te breiden. Niet alleen voor je eigen economie, maar ook om de tegenstander ervan te weerhouden de zijne te verstevigen. Wanneer je dit aspect beheerst is al het halve gevecht gewonnen.

Micro

Een ander aspect dat nodig is om succesvol te zijn, is het controleren van eenheden. Kies je ervoor om ze enkel de opdracht te geven om aan te vallen kiest elke eenheid grotendeels zijn eigen doelwit, waardoor het vrij lang duurt om de troepen van de tegenstander uit te dunnen. Maar positioneer je de eenheden zo dat ze moeilijk te raken zijn, en laat je de sterkere eenheden voorop om de ‘zwakkere’ te beschermen is de kans al veel groter dat je een slag in de oorlog met de tegenstander wint.

Alsof dat nog niet genoeg is, speelt ook tactiek een grote rol binnen SC II. Voel jij je veiliger in je basis en heb je goed inzicht in het economisch aspect van het spel, dan probeer je de tegenstander langzaam maar zeker uit te putten. Wanneer je een ware leider bent die een verloren gevecht nog om kan zetten in een overwinning, dan loont het eerder om met agre ief spel de tegenstander regelmatig lastig te vallen en op zijn tenen te houden. Naast eerder genoemde aspecten is waarschijnlijk het moeilijkste nog het multitasken. In het heetst van de strijd wil de basis wel eens vergeten worden en gaat er kostbare tijd verloren waarin ondersteunende eenheden getraind zouden kunnen worden. Breng je tijdens een gevecht echter te veel tijd door met het onderhouden van je basis, dan mi en de eenheden de controle die nodig is om hun directe tegenstanders te overmeesteren.

Schaakmat

De uitkomst van het gevecht wordt ook beïnvloed door de samenstelling van je eenheden. Het is te beschouwen als een uitgebreide vorm van steen-papier-schaar, waarin eenheid A sterk is tegen eenheid B, B tegen C en C weer een voordeel heeft op A. Het infiltreren van de basis van de tegenstander is daarom van groot belang, omdat het je vitale informatie geeft over wat hij aan units rond heeft lopen. Heeft de tegenstander een gebouw waar eenheden A uitkomen, is het mi chien verstandig om zo snel mogelijk eenheden van C te produceren. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat tegenstanders geheel op het foute been zijn te zetten door gebouwen die niet gebruikt worden te produceren. Het is dus ook een psychologisch gevecht waarin de een de ander steeds een stap voor wil zijn.

Vandaar ook dat Garry Kasparov, die bekendstaat als een van de beste schaakspelers ter wereld, real-time strategiespellen zoals Warcraft III en StarCraft II de moderne vorm van schaken noemt. Toen hij tijdens een evenement Manuel ‘Grubby’ Schenkhuizen tegenkwam, profe ioneel Starcraft II-speler, kende hij niet alleen de naam van de Nederlander, maar sprak hij zich ook bijzonder positief uit over zijn vaardigheden en de spellen zelf. Waar op een schaakbord goed nagedacht moet worden en er een bepaalde bedenktijd is waarin je de volgende zet kunt bepalen, moeten er in bijvoorbeeld StarCraft elke seconde besli ingen genomen worden en kan elke zet je dichterbij of juist verder af van je overwinning brengen. Waar schaakstenen allemaal hun sterkte en zwaktepunten hebben, zo kent ook StarCraft II eenheden die geschikt zijn voor bepaalde tactieken, maar het afleggen in andere situaties.

Onderzoeker

Veel Starcraft II spelen is niet alles. Oefenen is een vereiste en hoe meer je het doet, hoe beter je uiteindelijk wordt. Wil je meedraaien bij de top is het ook belangrijk om fatsoenlijk onderzoek te doen. Ook voetbalteams bereiden zich op elke wedstrijd apart voor door herhalingen en analyses te bekijken en hun teams aan te pa en op een bepaalde speelstijl. Hetzelfde geldt voor Starcraft, waarin een uitgebreide analyse van de tegenstander net zo goed van groot belang is. Wanneer er consistentie te zien is in de speelstijl van de tegenstander is het makkelijker hierop in te spelen en kunnen zwakke punten gevonden en uitgebuit worden. De eigen speelstijl analyseren is overigens minstens net zo belangrijk. Voor lief nemen dat men verloren heeft en het de volgende keer beter menen te doen mag, maar is niet de weg naar succes. Na een verloren wedstrijd moet men zichzelf afvragen: 'Waar ging het mis?', 'waarom ging het mis?' en 'hoe doe ik het de volgende keer beter?'

Een goede StarCraft II-speler is een ware all-rounder en weet zelfs in de grootste gevechten het hoofd koel te houden, verliest niet het overzicht wanneer het spel in een gevorderd stadium is en probeert te alle tijde zijn tegenstander een stap voor te zijn. Macro- en micro-management moeten naadloos verweven worden, en zijn op hoog niveau geen lo taande aspecten meer. Daarnaast moet een profe ionele speler zich realiseren dat geen enkele tactiek tijdloos is en er een constante innovatie moet zijn binnen speelstijlen, mede om de verra ingsfactor te behouden en de voorspelbaarheid te verkleinen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou