Vijf daarvan werden gevuld met stilte, waarvan de eerste nogal pijnlijk was. Toen Miyamoto de ontwerpen van onze controller toegeschoven kreeg, had hij namelijk nog geen idee wat hij ermee moest. Terwijl de vertaler mijn geratel over 'onze eigen controller’ bij probeerde te benen, nam Miyamoto alvast de verschillende uitgeprinte plaatjes in zich op. ‘Ah een ultieme controller’, hoorde ik hem denken toen de tolk het had uitgelegd. “Tja, het is een….(pauze)…vrij standaard controller”, was zijn reactie.
Vrezend dat ik zojuist het verder leuke interview de nek had omgedraaid, bleef ik vriendelijk lachen. Gelukkig pakte Miyamoto de ontwerpen er nogmaals bij en ging hij dieper in op het ontwerp, al noemde hij het weer behoorlijk standaard. “Ik denk dat de analoge stick hoog aan de linkerkant vrij standaard is, zelfs de Xbox heeft de analoge stick omhoog gehaald.”
Symmetrie
Een controller zo plat voor zijn neus, verleidde hem er wel toe om over de ontwerpkeuzes voor de 3DS te praten, waardoor we plotseling inzicht kregen in waarom de tweede analoge stick niet in het design is opgenomen. Dat heeft alles te maken met symmetrie: “Wat we met de 3DS geprobeerd hebben, vanwege de gyroscoopfunctie, is dat we gezegd hebben dat je het apparaat (met twee handen op een gelijke positie, red.) vast kunt houden. Je hebt daar dan niet meer de twee analoge sticks nodig, omdat je die bewegingen met de gyroscoop kunt doen.”
Volgens Miyamoto zit de winst bij het maken van een controller sowieso niet meer in “de standaard, de basis”. Om (een controller, red.) verder te verbeteren, is het zaak om andere features toe te voegen zoals de gyroscoop, om het makkelijk in gebruik te maken.” Was er dan helemaal niets goed over ons ‘standaard’-ontwerp te zeggen? Toch wel: “Grote knoppen zijn een goede zaak”. Die opmerking steken we in onze zak.
Ook de kleuren van de face buttons brachten hem weer aan het praten. “ We hebben (bij Nintendo) ook best een aantal discussies gehad over de kleuren van knoppen. Sommige mensen zeggen dat rood de OK-knop moet zijn, andere mensen zeggen dat het symbool staat voor ‘annuleren’, dat het gevaarlijk is, of dat je het niet moet doen. Er zijn daar verschillende discussies over geweest.”
Einde discussie
Het liefst zou Miyamoto helemaal geen discussies meer voeren over het ontwerp van een controller, iets waar wij ons natuurlijk helemaal in kunnen vinden. “Vanzelfsprekend zou het ‘t beste zijn dat we tot een wereldwijde consensus kunnen komen over dit onderwerp. Dus ik vind het goed dat verschillende mensen hierover denken en erover discussiëren.”
De zoektocht van Gamer.nl naar de ultieme controller zijn we om precies die reden begonnen. Kunnen we eerdere designkeuzes zo combineren en verbeteren dat er een universele standaard ontstaat waarmee iedereen tot op zekere hoogte tevreden is? Dat Miyamoto er ook naar verlangt, sterkt ons geloof in die queeste. Of onze controller ook echt de oplossing is (of juist totaal niet), wilde Miyamoto nog niet zeggen. “Daarvoor moet ik hem eerst in mijn handen houden.”
Challenge accepted.
Ga naar de eerdere delen van onze zoektocht door op onderstaande afbeelding te klikken.
Reacties op: Miyamoto praat over onze ultieme controller
crptc
De reactie van de 360 controller is totaal anders dan die van de ps3. Welke is nu beter voor shooters, rpgs, footies etc
maikelsteneker
Stealth95NL
Pro-Rick (inactief)
Nog even ter aanvulling ik bedoel het in de zin van een serieus project.
DanielVerlaan
@NintendOwnd: ik heb het over de ergonomie en design, niet over de technologie die toentertijd inderdaad revolutionair was. Daarnaast zegt je gebruikersnaam natuurlijk ook wel wat ;-)
NintendOwnd
@ Daniel, ergonomisch gezien lag de controller misschien niet het meest prettig in de hand, maar persoonlijk vond het ik zeer ontspannend dat je niet meer krampachtig de handen bij elkaar hoefde te houden.
En naast mijn naam zegt mijn avatar afbeelding ook wat, Nintendo blijft wat mij betreft heer en meester op het gebied van controllers ;)
alphatrion
Wat ik wel zie is een slechte d-pad (dat moeten 4 losse pijltjes zijn zoals de ps controller) en twee ongelijk geplaatste analoge sticks.
Niets ultiems aan.
Ik vind het juist wel grappig dat gamer.nl het beter denkt te weten dan de hoofdman van de langst bestaande console bouwer!
Je laat hem een ontwerp zien dat een kruising is tussen de controllers van zijn twee concurrenten…hoe had je gehoopt dat ie zou reageren?!
GerarDOS
http://www.gamer.nl/interview/273682/interview-mario-bedenker-shigeru-miyamoto
En deze video ook hebt gekeken? ;)
http://www.gamer.nl/video/272952/videointerview-met-shigeru-miyamoto
Een paar minuutjes kletsen over een controller kan dan toch prima? Het is echt niet zo dat het 'ten koste' van iets is gegaan. Bovendien geeft ook met betrekking tot de 3DS nog wel interessante statements - doordát de wie die schetsen lieten zien. :)
Pro-Rick (inactief)
Jullie hadden bijvoorbeeld door kunnen vragen! Neem het inhaken op het punt innovatie wat betreft Mario, een open kans! Uiteindelijk moet er iets nieuws uit zijn mond komen en minder uit die van jullie, dit klinkt wat plat maar daar gaat journalistiek toch om, lijkt me. Ik zeg niet dat ik het beter had gedaan, ik vind het jammer. Jullie controller is leuk hoor, en ook erg interessant. Alleen een kans om de grote Miyamoto te interviewen lijkt me niet het juiste moment om jullie controller erbij te pakken en er dan erg op in te gaan vanuit jullie eigen perspectief.
GerarDOS
En doorvragen is lastig met een tolk als tussenpersoon natuurlijk, een 'wat bedoelt u precies' kan net zo goed een vertaling zijn die net wat kort door de bocht is. :) En het is natuurlijk ook zo dat details over nieuwe games niet echt worden weggeven; een vraag over een nieuwe Zelda werd door Miyamoto beantwoord met 'no commento', door de vertaler vertaald met 'we geven geen details'. Die vraag hebben we ook weggesneden uit onze videobeelden bijvoorbeeld - maar kost je wel weer een paar minuten. Time flies! Overigens snap ik prima wat je bedoelt hoor. Hopelijk vond je de overige tijd wel leuk om te lezen. ;)
Mcvroegrijk
Stealth95NL
D4rKy28
De man weet echt wel wat hij zegt en die kritiek mag er best wezen van hem die controller van gamer.nl is gewoon een xbox360 ontwerp met een beetje dreamcast/ps3 meuk erin niet echt biezonder dus, of revolutionair.
Mcvroegrijk
SuperDre
SuperDre
En tja, nu moet je de wii-mote/nunchuck krampachtig vast houden, dus echt verschil zie ik niet.. Overigens hangt het van de game af (en een deel van jezelf) of je een controller krampachtig vasthoudt.
SuperG
Met asymetrische sticks. Maar mischien dat zijn second look toch wat nieuws zag.
Big buttons.
En ja het ziet er standaard uit.
En ultiem is dan al snel een te groot woord voor.
SuperDre
Stealth95NL
Pro-Rick (inactief)
Marcel ik heb het artikel inmiddels al vier keer gezien ;-) Nog steeds hetzelfde hoor, haha. Ik ga ook uit van ultieme situaties, die bestaan ook bijna nooit. En als het in mijn optiek perfect was gegaan had iemand anders vast gezegd kon je hem niet wat meer standaard vragen stellen.