Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Space Quest 4

Mijn eerste pc-upgrade: Werken bij bollenboer voor Soundblaster Pro 2

Alles voor Space Quest IV

Geschreven door Merijn de Boer op

In deze reeks beschrijven de redacteuren van gamer.nl wanneer ze hun pc’s voor het eerst openmaakten voor een upgrade. Om welke game ging het en wanneer was het opnieuw tijd voor betere onderdelen? En wat waren ‘jumpertjes’ ook alweer? Deze keer: Merijn de Boer, met een Soundblaster Pro 2. Aangeschaft na het zien – en vooral horen – van de intro van Space Quest IV.

Mijn eerste upgrade was een geluidskaart voor mijn 286. Ik zeg wel mijn 286, maar het ging natuurlijk om de huiscomputer die ik mezelf had toegeëigend. Na aankoop stond het peperdure apparaat in de woonkeuken, maar al snel verhuisde het naar mijn slaapkamer omdat ik er de helft van de dag achter zat. Games als Jones in the Fast Lane, King’s Quest en Commander Keen vereisten mijn volledige aandacht, waardoor de keuken te druk was.

Mijn vader installeerde Oil’s Well (een kloon van Anteater uit 1982), een dag later zette ik de harde schijf van 51 MB vol met adventuregames van Sierra en Lucasarts. Vooral Space Quest één tot en met 3 namen veel tijd in beslag, want in de jaren 90 plukte je nog geen oplossingen van internet. In die tijd belde je met klasgenoten of las je computerbladen als je vastzat. In bladen als Hoog Spel en Software Gids stonden vaak advertenties van baanbrekende pc-uitbreidingen, maar de beste reclame was het daadwerkelijk zien en horen van de nieuwe technologie.

Soundblaster

Soundblaster Pro 2: flatcables en jumpertjes

Hoewel alle vroege games van Sierra en Lucasarts prima met de pc-speaker te spelen waren, kwam ik op een dag na school thuis bij een vriend die iets bijzonders in de huiskamer had staan. Sjon was niet zo’n gamer, maar z’n vader wel. Die toonde trots een tafel vol onderdelen, met in het midden een immense midi-toren, stereo boxen en een cd-romspeler met een platte kabel, die ik nog niet eerder had gezien.

Als een wetenschapper op het punt van een doorbraak, klikte de hobbyist gniffelend de flatcable in een aansluiting binnen de pc. Uren had hij zitten sleutelen en klooien aan jumpers, kabels en opstartcommando’s, en wij mochten de vruchten van zijn werk bewonderen. Aan het bekende Sierra-logo te zien, waren we precies op tijd.

Ik verwachtte het Sierra-riedeltje als een serie van piepjes, ‘papapapaa... pling-plong’, maar wat vervolgens onze oren binnenstroomde, was niet minder dan hemels. Een bekende melodie, doch deze keer als een orkestraal geheel. Als toegift op de soundtrack van Space Quest IV klonk het geluid van een kotsend buitenaards wezen buiten een schimmige ruimtebar. Ik was overtuigd.

Space Quest 4

Het werd een dure aangelegenheid op 13-jarige leeftijd, want ik moest absoluut alles hebben: de geluidskaart, boxen én een cd-romspeler. Ik schreef me de volgende dag in bij de dichtstbijzijnde bollenboer, waar ik in de zomer van 1992 voor drie gulden per uur aan de slag kon.

De exacte prijs weet ik niet meer, maar mijn Soundblaster Pro 2 zal tussen de 150 en 200 gulden hebben gekost. In deze tijd kocht ik ook games voor 120 gulden, dus in verhouding viel het mee. De geluidskaart in mijn pc stoppen was even wennen, maar om een of andere reden verliep de montage gladjes. Schroefjes los, kast omhoog, ISA-slot opzoeken – ik wist destijds het verschil tussen ISA en PCI niet eens – en kaart erin.

Alles ging goed, de games klonken beter dan ooit tevoren en sneller dan verwacht was ik gewend aan de nieuwe standaard. Toen de ‘talkie’ van Space Quest IV verscheen, wist ik dat ik ook een cd-romspeler nodig had. En betere boxen. Het hek was volledig van de dam na ‘operatie geluidskaart’.

Turbostand

Het werd druk in de oude 286, want daar zat ook nog een floppydrive in die ik nauwelijks gebruikte. En ondanks een splinternieuwe cd-romspeler, zou mijn pc nooit toereikend zijn voor games als Phantasmagoria en Gabriel Knight 2: The Beast Within. Voor de lol drukte ik wel eens op de turboknop, die de teller van 8 Mhz (diep triest) naar 12 Mhz (triest) zette. Om de bovenstaande games toch te kunnen spelen, ruilde ik de 286 in voor een 486DX met 8 MB geheugen. Gelukkig konden de Sound Blaster en cd-romspeler meeverhuizen.

Niet alleen voor mij, maar voor de hele industrie veranderde er veel door de ontwikkeling van geluidskaarten en cd-rom. Games op pc werden een compleet andere ervaring, dankzij full motion video en cd-tracks met muziek en spraak. Het medium bracht bovendien de opslagruimte van mediadragers van 1.4 naar 700 MB, wat een immense kloof veroorzaakte tussen gamen op pc en spelcomputers.

Het had vooral effect op het type games dat ontwikkelaars uitbrachten, want adventure-games werden dankzij de ontwikkelingen populairder dan ooit tevoren. Tot er revolutionaire nieuwe 3D-kaarten verschenen en genres als FPS het stokje overnamen. Maar dat is een ander verhaal.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Gratis Star Trek-rpg vanaf vandaag ook voor iOS en Android Activision aangeklaagd door familie rebellenleider
23

Reacties op: Mijn eerste pc-upgrade: Werken bij bollenboer voor Soundblaster Pro 2

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • unipro81

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Goh, toevallig zat ik hier gisteren nog aan te denken. Ik gamede paas relatief 'laat', laat staan op een eigen pc. Ik begon dan ook met een Voodoo 3dfx kaart….in SLI! 24 hele mb's aan 3d rendering….whoop! Uiteraard om oa descent mee te spelen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @unipro81 SLI en een 3Dfx uitbreidingskaart die samenwerkt met je 2d videokaart zijn wel 2 heel verschillende dingen hoor. Maar ik ga er vanuit dat je dat wel weet en je opmerking sarcastisch bedoeld is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unipro81

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @darkmanwls

    @darkmanwls

    Nee, bloedserieus. Er zaten twee Voodoo2 3dfx kaarten van 12 mb in mijn pc. Dat waren toen één van de eerste SLI kaarten volgens mij (het was in ieder geval de eerste keer dat ik er van hoorde toen).

    Dat je voor 2d een andere kaart had nog in die tijd is weer een ander verhaal, maar die 3D kaarten waren niet bepaald kinderachtig in die tijd….en dus in SLI…24 mb aan 3D rendering zoals ik al zei ;) Ik kan geen link plaatsen, maar google maar eens naar de Voodoo2 kaarten :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @unipro81 hmm, ok, weer wat nieuws geleerd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unipro81

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @darkmanwls

    Had het even gegoogled, waren inderdaad de eerste SLI kaarten voor de consument :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaapGoose

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Ik heb het walkthrough-boek van Space Quest hier nog naast me liggen. Met deel 1, 2 en 3 daarin. Ooit gekocht omdat ik het zat was om elke zaterdag (!) naar de V&D; te fietsen om even 4 bladzijden uit m'n hoofd te leren hoe ik verder moest. Hah!

    En dan had ik nog mazzel dat ik een basisschool-leraar had die in de speelpauzes het bord leegmaakte om mij en een klasgenoot te laten zien hoe je voorbij dat tentakelmonster uit Space Quest 2 moest komen.

    Mooie tijden :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @JaapGoose

    Zeer herkenbaar, ik heb ook nog een aantal van die boekjes hier liggen.

    Space Quest 1 zal ik nooit vergeten, ik speelde dit samen met een vriend van me en we belde elkaar als we verder waren gekomen, weet wel dat we beide op Ulence Flats vast zaten, je kreeg in de bar de cordinaten waar je heen moest bijvoorbeeld sector AA dus als de robot zei waar wil je heen typte je al gauw 'go to sector AA' in maar dat deed niks, na veel pogingen gaven we het op tot ik zo`n kleine 6 maanden later het spel opnieuw opstarte en alleen 'AA' in typte en nog geen 10 seconde later belde ik me vriend op met het nieuws, we konden eindelijk na 6 maanden verder met het spel :D.

    Heerlijke tijden waren dat en was ook goed om op jonge leeftijd engels te leren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaapGoose

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Soundblaster 2 was trouwens ISA hoor, geen PCI. Dat kwam pas bij de Pentium computers meen ik. Voor 386-PC's had je ISA en later VESA Local Bus voor videokaarten. Maar misschien dat dat zelfs pas voor 486-processoren zo was.. weet ik niet meer.

    De jumpers stonden standaard wel redelijk goed. IRQ 7, DMA 1, A 220 .. maar je kon kiezen voor IRQ 5, had te maken met de printerpoort (LPT1: ) die standaard al één van die twee IRQ's bezet hield.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MerijndeBoer

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @JaapGoose Ik meende dat het PCI was, maar misschien vanwege het meeverhuizen naar de 486. Ik had zelfs eerst ISA geschreven, maar heb het later aangepast omdat het zo antiek leek…lang geleden! En het moeten gebruiken van SET BLASTER=A220 enz. Dat was verwarrend destijds. Gelukkig doet DosBox het automatisch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LogiForce

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @MerijndeBoer Kerel, je hebt een foto van dat ding geplaatst. Je zei dat je het "toen nog niet wist", en dus implicerende dat je het nu wel weet. Dus als je even goed kijkt… juist ISA dus, want het latere PCI had meer en fijnere pinnen. ;)

    De AWE64 was overigens de eerste PCI geluidskaart, maar pas lang nadat de ISA versie al uit was. Net als dat het meer recentelijk is gebeurt met de X-Fi reeks waarbij deze eerst in PCI verscheen, en veel later pas in PCI-X.

    Overigens werd het pas leuk als je modem en geluidskaart op een IRQ zaten, en dan maar vloeken waarom dat spelgeluid toch over de speaker van het modem loopt.
    Of wanneer je een AWE64 ISA kaart combineert met een Diamond Viper V770 AGP kaart, en er achter komen dat je geen beeld hebt omdat de ISA kaart op het een of andere manier conflicteert. En dit laatste was zelfs al in het Plug'n'Pray tijdperk.

    Maar ik heb hier nog een DOS machine staan met alles erop en eraan, en werkend. CD-rom, USB, geluidskaart, etc. Uiteraard met Quarterdeck QEMM. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaapGoose

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @LogiForce Dat niet alleen, maar PCI plaats je ondersteboven ;) dus de pinnen zitten ook aan de andere kant van de kaart.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaapGoose

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @LogiForce QEMM386 ! Ooh teh feels!

    Ik ben begonnen met Police Quest 1, King's Quest 3 en Space Quest 2 (naast Test Drive 1 uiteraard). Heerlijke spelletjes. Vraag me tot op de dag van vandaag nog steeds af of politieagenten écht een rondje om hun auto lopen voordat ze instappen. (En nee, die vraag hoef ik niet beantwoord te hebben).

    EDIT: ik had daarvoor een MSX sinds ik een jaar of 7, 8 oid was. Maar PC kwam pas later toen m'n pa zijn oude PC (Philips 8086, een XT'tje) verruile voor een whopping 386DX. Ik kreeg de XT toen :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Heerlijk om te lezen, ik zal nooit mijn PC ervaring vergeten.

    Ik had net een nieuwe PC gekocht bij Dixons een Headstart met de allereerste revolutionaire CD-ROM speler (uiteraard waren er in die periode amper games op CD uit) maar goed ik moest hem hebben het was een 8088 met 8 hele MHZ aan speed.
    Ik speelde in die periode voornamelijk mijn adventure games op de amiga en atari en moest gewoon de overstap maken naar PC, lang kon ik er niet van genieten want ook ik speelde in die periode voornamelijk Sierra en LucasArts games, toen Monkey Island 2 uit kwam en niet draaide op mijn 8088 met 8MHZ want vereist werd een 286 en tja daar begon de ellende.
    Gezien ik dus net me 8088 had gekocht zat ik dus met een probleem tot dat ik bij Crazy Hans in Rotterdam binnenstapte en ging kijken voor een 286 en ik vertelde dat ik een Headstart met CD Rom speler had kreeg Crazy Hans interesse in mij CD Rom speler (bleek dat die dingen niet zo makkelijk los te krijgen waren), ik maakte met hem een deal hij mijn CD Rom speler en ik kreeg van hem nieuw in doos een 286 16MHZ dus we waren beide blij met deze oplossing.

    Ongeveer een jaar of 1 a 2 later toen ik een aardig bedrag op me rekening had staan kocht ik voor een kleine 5 duizend gulden een 486DX2 66MHZ inclusief CD Rom, veel geheugen erin (voor die tijd) flinke HDD (voor die tijd) een geluidskaart plus monitor, videokaart plus voodookaart waar ik Wing Commander 3 op speelde, in die periode duurde Wing Commander 3 inladen per level een kleine (LOL) 5 minuten dus je had alle tijd om koffie te zetten, hond uit te laten en als de nood daar was ook nog een grote boodchap op de WC te doen, later diezelfde PC upgraden naar 100MHZ.

    Leuke tijd maar ben blij dat ik nu dus voornamelijk een Console gamer ben geworden die geen ellende meer hebt met geluidskaarten en voodookaarten.
    In die periode koste een PC gemiddeld 2500 gulden wat een hoop geld was.


    Leuk artikel heerlijk om te lezen over Space Quest waar ik zelf nog steeds een groot fan van ben, ik hoop ooit nog een nieuwe SP te zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MerijndeBoer

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @ShadowX Leuk om je verhaal te lezen; erg herkenbaar!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Blijft leuk om naar de Latex Babes of Estros plaatje te kijken :D.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kleinekoosjer

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    HCC beurs met m'n pa. Ergens begin jaren 90.. Was een jaar of 10.. Keek m'n ogen uit.. Grote drukte bij een stand. Daar gingen de CD-Rom drives als warme broodjes over de plank.. Er werd letterlijk mee gegooid.. Het bleek een briljante aanbieding te zijn op de net nieuwe 4 x Speed. Ik keek m'n pa aan… Let's go for it.. ik kreeg geld in m'n handen gepropt en kroop onder de menigte door.. HEBBES!! Mooie tijd..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaapGoose

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @kleinekoosjer Haha ja de HCC dagen. Dát was geweldig. Keek er elk jaar naar uit, met m'n pa met de trein naar Utrecht. Ik was toen ook een jaar of 10, 11 zoiets denk ik. Hemel op aarde in elk geval. Tot aan de presentatie van Windows 95 ben ik gegaan maar kan me daarna niet veel meer van herinneren..

    Eerste keer dat ik een CD-Rom drive ging kopen met m'n vader samen bij de Dynabyte. Was zó bloednerveus dat ik spontaan m'n pincode vergat en m'n pa het nog moest voorschieten ook :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Mooie tijd, vooral omdat ik een Amiga had en de IBM PC nog een paar flinke stappen achterliep, vooral qua geluidskwaliteit. Een spannende tijd was dat voor gaming :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LogiForce

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    @chemicalscum Hier ook nog een Amiga 2000 gehad, en heb ik nog. Ik heb hem ongeveer een dikke 10 jaar gebruikt voordat ik pas vond dat de IBM PC goed genoeg was, en dat de consoles ook goed genoeg werden.
    Mijn beste vriend had destijds een Sega Megadrive, NES en een SNES. Maar ja, waar zaten we altijd? Achter de Amiga! Dat zei mij uiteraard genoeg, maar toen de Playstation ten tonele kwam werd de Amiga 2000 toch wel wat oud ten opzichte van consoles en de IBM PC.

    Mooie tijden, en zeer leuke vermakelijke games ook toen. Heel anders dan het bloed en geweld van nu in de meeste (triple AAA) games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • madcon

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Grappig om te lezen, lijkt zo lang terug, maar toch speelt het zich allemaal af in 20 jaartjes ofzo :)
    Ben zelf vrij laat begonnen met pc, daarvoor trouwe amiga gebruiker.
    Eerste hardware upgrade was voor mij een videokaart vervangen, nog een hele spannende operatie :D Hoog spel, wat een cool blad was dat zeg! Helaas ben ik alle edities kwijtgeraakt bij een verhuizing.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.