Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Miitomo

Miitomo: de eerste smartphone-app van Nintendo

Nintendo wordt sociaal

Geschreven door Thijs Barnhard op

Veelgehoorde kritiek op sociale media is dat ze in de werkelijkheid weinig sociaal gedrag promoten. De eerste smartphone-app van de Japanse spellengigant Nintendo wil daar verandering in brengen. Miitomo draait namelijk om het beter leren kennen van je vrienden, familie en collega’s door ze de meest uiteenlopende en vreemde vragen voor te leggen.

In Miitomo leer je door middel van Nintendo’s bekende Mii-avatars een andere kant van je sociale omgeving kennen. Die Mii is net zoals het in 2014 verschenen Tomodachi Life meer dan alleen een uiterlijke kopie.

Je eigen persoonlijkheid is tot op zekere hoogte toe te passen op het figuurtje en hetzelfde gaat op voor het stemgeluid dat je met enige moeite en fantasie kunt laten lijken op hoe je echt klinkt. De vragen en antwoorden die de app je voorlegt worden op een ietwat vreemde manier uitgesproken, maar dan wel met jouw unieke stemgeluid.

Je Mii is ook aan te kleden met outfits die met in-game geld gekocht kunnen worden. Mocht je niet over genoeg Nintendo-munten beschikken om de net die ene jurk of smoking aan te kunnen schaffen, dan is het ook mogelijk om via een kleine vergoeding van echt geld toch nog die ene droomoutfit te scoren. Kleding is vooral cosmetisch van aard in Miitomo, waardoor je niet gedwongen wordt om deel te nemen aan microtransacties. 

Miitomo

Levensvragen

Miitomo’s verschillende outfits voelen niet als een cruciaal onderdeel van de achterliggende filosofie. Die draait namelijk om het voorleggen van allerlei vragen aan je sociale kring. De antwoorden die jij en zij vervolgens geven kunnen dienen als startpunt van een discussie. Wat is je favoriete eten? Welke activiteit staat er nog op je bucketlist? En wat heb je vorig weekend gedaan? Je kunt er voor kiezen om op een vraag antwoord te geven of om hem over te slaan. Vrienden kunnen bovendien specifieke vragen aan jou stellen. Dit alles met het idee in het achterhoofd dat je genoeg gespreksstof hebt wanneer je deze persoon in het echt tegenkomt.

Op de bijzonder gevarieerde antwoorden die je sociale kring geeft is het ook mogelijk om te reageren. Dat kan met een reactie in tekst, maar het is in de meeste gevallen veel geestiger om te reageren met een Miifoto. Met dit onderdeel van de app is het mogelijk om afbeeldingen van je Mii en die van je vrienden te maken in allerlei poses. Het is ook mogelijk om het koddige figuurtje te plaatsen in foto’s die je toevallig al op je telefoon hebt staan. Het biedt genoeg mogelijkheden om ook voor buiten de app grappige plaatjes te creëren.

De grappen en grollen die je maakt onder de antwoorden van je vrienden blijven binnen de groep, waardoor er mogelijkheden zijn om het wat schunnig te maken. Welke foute vrienden je in je Miitomo-omgeving wilt hebben bepaal je tenslotte helemaal zelf. De app biedt de mogelijkheid om via sociale media zoals Facebook of Twitter bekenden te zoeken, maar het is ook mogelijk om in de directe fysieke omgeving te zoeken naar een vriend of vriendin.

Miitomo

Voor wie is Miitomo?

Miitomo blijft ondanks de haakjes naar bestaande sociale media toch vooral een eigenaardige eerste uitstap in de wereld van apps voor Nintendo. Het is geen gebruikelijke chat-app, maar ook geen game of vreemde levenssimulator zoals Tomodachi Life dat is. De gemiddelde Nintendo-fan zal de app ongetwijfeld onmiddellijk downloaden, maar of het grote publiek Miitomo ook meteen omarmt is nog maar de vraag. De overstap naar mobiele apps zou op het eerste gezicht logischer zijn geweest met een bekendere serie van Nintendo zoals Mario of Pokémon.

Het ziet er echter niet verschrikkelijk somber uit voor Miitomo. De app steekt strak en overzichtelijk in elkaar en hoewel het idee achter het programma lang niet zo uitgebreid en vreemd is als Tomodachi Life, zijn er genoeg apps die met minder mogelijkheden een succes zijn geweest. Het knullige kattenspel Neko Atsume of Talking Tom draaien uiteindelijk om minder.

Het wordt daarom vooral interessant om te zien hoe Nintendo Miitomo blijft ondersteunen. Crosspromotie van games op andere apparaten, zoals dat ook veel gebeurt op Nintendo Badge Arcade op de 3DS, is een voor de hand liggende mogelijkheid. Gratis updates die meer vragen en kleding toevoegen staan bovendien al in de planning. Hoe Miitomo zich blijft ontwikkelen en in hoeverre de app aanslaat bij een groot publiek wordt in ieder geval interessant voor diegenen die liever niets willen weten over hun sociale omgeving.

Miitomo komt vandaag uit in Japan en wordt in de loop van deze maand ook uitgerold in diverse andere landen, waaronder Nederland.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Survivalgame Below krijgt nieuwe trailer en release in zomer The Witcher 3 en Her Story grote winnaars bij GDC Awards
1

Reacties op: Miitomo: de eerste smartphone-app van Nintendo

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Snader86

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Jammer dat er niet gesproken wordt over het verkrijgen van gold en platinum points voor het behalen van bepaalde achievements, zoals 5 vragen op één dag beantwoorden of 5 vrienden op één dag toevoegen, want met deze punten kun je dan weer korting krijgen op games voor 3DS en Wii U of zelfs volledig gratis games krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.