Microsofts E3-presentatie: ruim voldoende - Halo blijft de grote ster | Gamer.nl

Microsofts E3-presentatie: ruim voldoende - Halo blijft de grote ster | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Klik hier voor een overzicht van alle aankondigingen en trailers van Microsoft's E3-conferentie.

Het is duidelijk: Microsoft doet zijn best om zijn imago te veranderen. Vorig jaar kwam het nog over als een streng bedrijf met harde regels waar wij ons maar aan moesten aanpa en. Nu staat daar Phil Spencer, een vriendelijke man die zelfs zijn concurrenten bejubelt. “Wij willen onze pa ie voor games laten zien, net zoals Sony en Nintendo. Dat is goed voor de industrie.” Nee, wij zijn geen gemeen bedrijf dat alleen maar op je centen uit is. Wij luisteren naar onze klanten en wij willen mooie games maken!

Voor alle fans

De grote klapper was dan ook een soort ode aan de Xbox-fans: de Master Chief Collection van Halo. Alle vier de genummerde delen uit de bejubelde serie op een schijfje, waarbij het tweede deel een volledige make-over krijgt net zoals bij Halo: Combat Evolved . De gevierde multiplayer van Halo 2 is bovendien intact gelaten en over alle delen gezien hebben we straks meer dan 100 maps om op te strijden. Tel daar een live action-serie en toegang tot de bèta voor Halo 5 bij op en deze collectie is een prachtig kadootje voor iedereen die de Xbox een warm hart toedraagt.

Ook Sunset Overdrive maakte indruk, maar dan met een veel luchtigere toon. De game lijkt een grote parodie te worden op gewelddadige spellen met kleurrijke actie, bizarre wapens en sarcastische grappen. “Kun jij deze uitdaging overleven?? Natuurlijk kan je dat, het is een videogame!” De gameplay ziet er in ieder geval ontzettend vloeiend uit en het lijkt erg makkelijk om springend en grindend de levels te doorkruisen.

Groot en klein

Dat waren dan ook twee games waarvan we van tevoren al konden invullen dat ze indrukwekkend zouden zijn. Microsoft kwam echter ook met een paar verra ingen die ons deden watertanden. De reboot van het stripachtige Crackdown bijvoorbeeld, die een nieuwe twist lijkt te geven aan openwereldgames. We kregen alleen een trailer te zien, maar die toonde wel 4 mensen die samenwerkten om een gebouw op te blazen. Ook de nieuwe exclusive van Platinum Games, Scalebound, ziet er erg bijzonder uit. Gigantische draken maken je leven onveilig, maar het is niet alleen maar fantasy: de clichématige hoofdpersoon heeft namelijk een moderne, draadloze koptelefoon op zijn hoofd. En als we Platinum een beetje goed kennen, dan krijgen we weer een flinke portie bizarre actie voor onze kiezen.

Verder kwamen ook de fans van wat kleinere games aan hun trekken. Vooral het exclusieve Ori and the Blind Forest zag er prachtig uit, als een platformer in de wereld van Studio Ghibli. Ook het tijdelijke exclusieve Inside, van de makers van de indiehit Limbo, was enorm stijlvol met een intere ante, Big Brother-achtige wereld. Sowieso zijn er binnenkort een hoop indiegames op de Xbox One te vinden, getuige de grote stroom aan spellen die tijdens een montage van ID@XBOX werd getoond.

Niet alle exclusieve titels wisten echter indruk te maken. Project Spark heeft nog steeds grote moeite om te laten zien wat het wil en om de juiste snaar bij gamers te raken. De toevoeging van de culteekhoorn Conker verandert daar weinig aan, aangezien hij niet echt bij de game lijkt te pa en. Dansgames als Dance Central en Fantasia zullen de hardcore gamers ook niet echt enthousiast maken. De meest opvallende teleurstelling was voor ons toch Fable Legends, dat in zijn demo niet imponeerde. Het is natuurlijk veel te vroeg om een oordeel te vellen, maar op het eerste gezicht lijkt het gewoon niet op een Fable-game. Het is meer een standaard coöperatieve ervaring met een Fable-jasje. Toch jammer als je dat de nieuwe Fable wordt waar je zo lang op hebt zitten wachten. Dan was er nog de aankondiging van de reboot van het “kla ieke” Phantom Dust, een game die wij ons eerlijk gezegd niet kunnen herinneren. Het gaat blijkbaar om gevechten met kaarten, maar aangezien het origineel uit 2005 nooit in Europa uitkwam hebben wij geen idee wat we moeten verwachten.

Geweldig maar niet overrompelend

Microsoft moest dit jaar komen met veel games en dat heeft het in ieder geval gedaan. De E3-presentatie was solide, met een mix van grote exclusieve titels, kleinere spellen en tijdelijk exclusieve content voor veel third party-games. Het enige dat miste was een moment dat ons compleet van onze stoel blies. Van de meeste games wisten we vooraf al dat we ze zouden zien. Dat Forza Horizon 2 een leuke racer in een open wereld wordt, hadden we je van tevoren ook kunnen vertellen.

Microsoft heeft twee enorme franchise, Halo en Gears of War. Van allebei de nieuwe delen in die series hebben we geen gameplay gezien. Halo 5 maakte ons alleen lekker met de belofte dat we er met een Halo-collectie en serie echt naar toe kunnen leven. Gears of War was – begrijpelijk – totaal afwezig, afgezien van een logo op het eind. En zelfs het nieuwe Quantum Break, waarvan de verwachtingen hooggespannen zijn, was nergens te bekennen. We hebben een hoop spellen gezien die we dolgraag willen spelen, maar echt overrompeld zijn we niet.

Als je iets kunt zeggen over de persconferentie, dan is het wel dat Microsoft ontzettend duidelijk is geweest. Ze hebben kraakhelder verteld wat hun plannen zijn voor dit najaar, met de verplichte dosis Halo waar fans zo naar snakken. En ze hebben laten zien wat er voor 2015 allemaal op stapel staat. Allemaal duidelijke demo's en filmpjes die nergens wereldschokkend zijn of onmogelijke beloftes bevatten. Daarmee deed Microsoft niets monumentaals, maar verraste het daardoor juist in zijn eenvoud.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou