Iedere E3 is het weer afwachten met welke verrassingen ‘de grote drie’ voor de dag zullen komen. Waar Nintendo en Sony morgen aan de beurt zijn ons te imponeren, was vandaag Microsoft aan zet. Gisteren tijdens de Kinect-presentatie was de teleurstelling in ieder geval groot en bleven echte verrassingen uit. Microsoft focuste zich duidelijk op de mainstream doelgroep en kon daardoor het E3-publiek, dat grotendeels bestaat uit gamers van de harde kern, maar moeilijk overtuigen.
Volgens velen lag het daarom voor de hand dat Microsoft vandaag over alle kritiek zou heenwalsen. Logischerwijze zouden de twee persconferenties los van elkaar gehouden worden zodat zowel het gamers- als het huismoederpubliek bediend kon worden, toch? Helaas was niets minder waar. Met uitzondering van enkele titels lag vandaag wederom de nadruk op Kinect en diens weinig enerverende titels. Dat maakt deze persconferentie zonder twijfel de slechtste Microsoft-conferentie in jaren.
Blockbuster-geweld
Aanvankelijk leek het erop dat Microsoft ons inderdaad met het nodige blockbuster-geweld zou verpletteren. Call of Duty: Black Ops mocht het zooitje openen en wist mede door de kenmerkende sfeer en actie te overtuigen. Enorm innoverend was het overigens niet, maar voor vernieuwing zit je bij de Call of Duty-serie sowieso aan het foute adres. Niets nieuws onder de zon dus, maar dat betekent niet dat we niet naar deze nieuwste telg in de Call of Duty-serie uitkijken.
Een titel die tevens niet bekendstaat om zijn innovatie – tenminste, op de console - is Metal Gear Solid. Met Metal Gear Solid: Rising lijkt de serie echter een compleet andere richting in te slaan. We zagen een Raiden die zich al hakkend een weg door vrij generieke straatjes baande. Naast lichamen, sneed onze blonde ninja ook auto’s, steunpilaren van gebouwen en meloenen in stukjes. Don ‘Tom Cruise’ Mattrick luidde Metal Gear Solid-voorvader Hideo Kojima in alsof hij een nieuwe Kinect-titel zou presenteren, maar toch blijft het onduidelijk welke rol Kinect in Kojima’s nieuwste geesteskindje speelt.
Al met al wist het getoonde beeldmateriaal van Metal Gear Solid: Rising ons moeilijk te overtuigen, iets wat grotendeels komt door het gebrek aan concrete gameplaybeelden. Gears of War 3 en Halo: Reach wisten daarentegen wel te imponeren, hoewel ook zij niet al te vernieuwend oogden. Halo: Reach toonde een actierijke strijd tussen de Covenant en Spartans die uiteindelijk in een ruimteschip-shootout boven de planeet Reach eindigde. Gears of War 3 openbaarde zijn nieuwe coöpmodus met vier spelers en kenmerkte zich weer door de typische brute actie waar de serie om bekendstaat. Met name het moment waarop Marcus zijn kettingzaag al rennend door een Locust-borstkas ramde, nodigde uit tot spelen.
Inkakken
Toen bleek dat Crytek hun nieuwe Gladiator-achtige titel Codename Kingdoms exclusief naar de Xbox 360 zou loodsen, leek de toon gezet. Ook de (korte) trailer van Fable III deed ons smachten naar meer, hoewel het RPG-element ditmaal ondergeschikt lijkt aan het actie- en avontuurgedeelte. Helaas kakte de presentatie vanaf dat moment juist enorm in. Wat volgde was een herhalingsoefening van gisteren. Talloze Kinect-titels werden opnieuw getoond en wisten ons logischerwijze wederom nauwelijks te imponeren. Waarom Microsoft ervoor heeft gekozen de traumatische presentatie van gisteren over te doen blijft giswerk. Voor een tweede maal zagen we acteurs en actrices op beschamende wijze een praatje maken, in de lucht springen of met tijgers kletsen. Hoewel de techniek achter Kinect goed lijkt te werken, weten de games zelf weinig enthousiasme bij ons op te wekken. Sowieso merkten we af en toe een redelijke vertraging op, wat toch een beetje afbreuk doet aan de totaalervaring.
Op een gegeven moment liep de Kinect-presentatie een beetje uit de klauwen. Nadat we moesten aanschouwen hoe een zweterige nerd een lachwekkend dansje (inclusief achtergronddansers) uit zijn mouw schudde in EA’s nieuwe titel Dance Central, werden we geconfronteerd met de fitness- en yogaoefeningen uitUbisoft’s Your Shape. Normaal hebben we er geen moeite mee wanneer een andere markt wordt bediend, maar ditmaal liep het de spuigaten uit en viel het publiek in LA bijkans in slaap. Ook de toevoeging van sportzender ESPN aan het Xbox Live-netwerk (leuk, en enkel leuk, voor Amerikanen) en videochatmogelijkheden (pedofielen wereldwijd wreven in hun handjes) wisten ons niet te overtuigen. Misschien dat het zogenaamde headtracking nog het interessants was, aangezien je nu daadwerkelijk in (bijvoorbeeld) een cockpit kunt rondkijken door je hoofd te keren.
Jammer
De gehele Kinect-presentatie kon ons gestolen worden; we wilden wel eens weten wat deze (qua techniek overigens wel degelijk indrukwekkende) gadget ons ging kosten. Helaas werd dat niet bekendgemaakt, iets wat bij ons toch wel vraagtekens opwekt. Zeker aangezien Kinect begin november al op de wereldwijde markt moet verschijnen. Zou Kinect dan toch duurder zijn dan wij stiekem hopen? Na de Kinect-presentatie werd (zoals verwacht) nog de nieuwe Xbox 360 aangekondigd. Met een interne draadloze netwerkkaart, stillere koelingsventilatoren, een spiksplinternieuw uiterlijk, 250 gigabyte geheugen en een schappelijk prijs van 299 dollar mogen gamers in hun handjes wrijven. Net als de Amerikaanse journalisten in de zaal, die met de nieuwe Xbox 360 naar huis gaan.
Nog toffer is echter dat de console deze week al in de Amerikaanse winkels ligt (en op 16 juli in de Nederlandse). Je zou het bijna een megatonaankondiging noemen. Bijna, maar niet helemaal; een slagzinnetje dat zonder twijfel van toepassing is op de gehele Xbox 360-conferentie. Natuurlijk worden Halo: Reach, Gears of War 3 en Fable III goede games, biedt Kinect leuke mogelijkheden en is de nieuwe Xbox een aanlokkelijke deal, maar als gamers en fanatici zijn we nauwelijks onder de indruk. We hadden op een indrukwekkend machtsvertoon gehoopt, maar in plaats daarvan zagen we een Microsoft dat moeite had te overtuigen en veel te veel op veilig speelde. En dat terwijl het begin ons bijna wist te overtuigen. Bijna, maar niet helemaal.
Reacties op: Microsoft: zwak en veilig
Aldodilly
Bas2888
Daeda
RoderikR
Havoc3000
Teknootje
Bastrahetfield
jason28
HostingSide.nl
JaapGoose
possamai
De headtracking die jij bedoeld is gewoon deels ingezoomed beeld en als je beweegd dan verschuift dat beeld naar een ander stukje.. Je cam staat dan gewoon stil. Bij kinect volgt je cam je echt. Die draait mee.
De techniek is dus wel ietsje anders, als is het uiteindelijke resultaat wel redelijk het zelfde ;-)
Artacis
possamai
Behalve dan Kintectimals, dat was wel een mooie demonstratie. Erg slim ook van MS om een lief meisje er voor neer te zetten, verhoogd toch de 'aaawwww' factor..
Ik denk dat het ding eerst maar eens uit moet komen.
Microsoft heeft er niet zo erg lang over gedaan om de games te ontwikkelen die we gezien hebben, en dat is wel te zien ook.
De echte ontwikkelaars van de grote studio's zijn naar alle waarschijnlijkheid veel later met ontwikkelen begonnen voor Kinect, en een goed spel afleveren kost ook gewoon erg veel tijd.
Meer tijd dan Microsoft in de getoonde games heeft gestoken… Plus dat het een nieuwe techniek is dus men ook nog door moet krijgen hoe je er tegenaan programmeert..
Lumumba
meccorr
possamai
Scripted of niet daar durf ik niets van te zeggen.
Bij de demo van de live-chat heb ik dat ook wel even gedacht.. het was wel heel toevallig dat het haar tweelingzus was…
LotLP
Volgens mij haat de hele gamer.nl redactie kinect met een passie. Persoonlijk lijkt het me wel leuk, en groeimogelijkheden hebben. Maarja, de launchgames zijn idd niet veel soeps, maar, de launchgames van de 360 waren ook nou niet echt geweldig ;)
Daeda
Baukereg
Baukereg
Codename Kingdoms kan een interessante titel worden, maar behalve een matige teaser weten we nog niks van deze game.