Veel mensen leggen bij Mercenaries al snel het verband met Grand Theft Auto. Dat is ook niet zo verwonderlijk. Niet alleen zijn het beide games vol met stevige actie, ze bieden je ook allebei een schier oneindige speelvrijheid. Het is een trend die zich al sinds het enorme succes van GTA3 heeft ontwikkeld, maar tot nu toe is het nog niemand gelukt om ook maar in de buurt van Rockstar's kroonjuweel te komen. Wat brengt Mercenaries qua vrijheid waardoor het een grotere kans maakt dan al die andere pogingen?

Grand Theft Auto draait in de basis om één ding: werken voor criminele organisaties. Je voert gedurende het verhaal allerlei missies uit voor bijvoorbeeld de Italiaanse maffia, de Yakuza of lokale straatbendes. In Mercenaries is de scope een stuk groter. Hier word je namelijk ingehuurd door andere landen om hun vuile klusjes op te knappen. Dit kan in opdracht van Noord of Zuid-Korea zijn, China, de geallieerden of de Russische maffia. Waar je in GTA voornamelijk door de stad cruised (en sinds San Andreas ook over het platteland), begeef je jezelf in Mercenaries op één groot slagveld, waarbij de verschillende partijen constant in hevig conflict met elkaar zijn.

In Mercenaries begeef je jezelf op één groot slagveld

Mercenaries is dus verre van een kloon. Dat uit zich ook wel in de voertuigen die tot je beschikking staan. Waar een tank of pantservoertuig in GTA zeer uniek is, zijn dit soort voertuigen in Mercenaries aan de orde van de dag. Rondscheuren in een snelle en kwetsbare bolide is er nauwelijks bij, want je zult op die manier niet ver komen. Zeker niet als je bedenkt dat je door nogal onherbergzame gebieden je weg moet zien te vinden. Dan zijn rupsbanden of vierwielaandrijving toch wel een must. Steden heb je niet echt in Mercenaries. In plaats daarvan is de omgeving gevuld met militaire basissen en kleine dorpjes.

Tanks zijn een vrij normale zaak in Mercenaries Iets wat je ook niet zo snel in Mercenaries tegen zult komen, is de politie. Verkeersregels kun je in principe aan je laars lappen en er bestaat eigenlijk niet zoiets als 'de onschuldige burger'. Mocht je het echter toch te bont maken, dan krijg je wel de strijdkrachten van één van de organisaties achter je aan. Tenzij je zwaar bewapend bent, kun je jezelf op zo'n moment maar beter uit de voeten maken. Aan wapens overigens geen gebrek in dit spel. Je hebt zeer zwaar geschut tot je beschikking waar zelfs GTA nog een puntje aan kan zuigen. Bovendien zijn legerhelikopters en straaljagers ook aan de orde van de dag en vanzelfsprekend kun je ook deze zelf besturen. Meer hierover lees je in het wapens en voertuigen artikel dat we eerder deze week publiceerden.

Het leukste aspect is echter het reputatiesysteem. Hetzelfde systeem werd ook toegepast in GTA2, maar werd na die tijd weer geschrapt om de grote keuzevrijheid plaats te laten maken voor meer verhaallijn. Niet in Mercenaries. Door een open oorlog te voeren tegen bijvoorbeeld Noord-Korea, kun je respect winnen bij Zuid-Korea en zo bij hun meer klussen uitvoeren. Houd er echter wel rekening mee dat je van de Noord-Koreanen vervolgens niet meer zoveel hoeft te verwachten. Het wordt doorgaans namelijk niet zo op prijs gesteld wanneer je massaal legereenheden gaat uitmoorden en op eigen initiatief hoofdkwartieren gaat opblazen. Mercenaries laat dit allemaal toe en stimuleert dit speelgedrag zelfs tot op zekere hoogte. Dit betekent dus ook dat je in principe voor alle facties tegelijk kunt werken en ook meerdere missies tegelijk kunt uitvoeren. Dat maakt de structuur van de game een stuk opener dan de toch vrij lineaire verhaallijn van GTA.

Stedelijke gebieden zijn heel anders dan in GTA

Het mag dus wel duidelijk zijn dat Mercenaries een geheel andere insteek heeft op de complete bewegingsvrijheid die door GTA zo populair is gemaakt. Hier draait het om grote slagvelden met meerdere facties, die elkaar het licht nauwelijks in de ogen gunnen en er alles aan doen om van jouw diensten gebruik te kunnen maken. Natuurlijk loopt er wel een verhaallijn doorheen, maar waarbij deze in GTA vooral door de missies voortgestuwd wordt, gebruik je de missies in Mercenaries vooral om genoeg resources te verzamelen zodat je de verhaallijn voort kunt zetten. Hoe je dus door de game heen komt, ligt bij Mercenaries veel aan je eigen interpretatie dan bij GTA, en dat maakt de game naar onze mening dan ook erg interessant.