Met het uitkomen van Midnight Club 3: DUB Edition hebben de tuning en straatrace games een solide plek veroverd in de gamemarkt. Deze plek begint zo langzamerhand behoorlijk druk te worden en de straatrace games die momenteel worden uitgebracht, moeten zich behoorlijk onderscheiden willen ze succesvol zijn. Maar waar komen al die straatrace games opeens vandaan en welke zijn er momenteel? In dit artikel zullen we bekijken welke invloeden ervoor gezorgd hebben dat games in dit genre zo populair zijn geworden en welke games dit unieke aspect in de racecultuur behandelen. Street Rod

Hoewel straatracen en tunen eigenlijk al stammen uit de hotrod periode van de jaren '50, is het in zijn huidige vorm pas populair geworden in de jaren '90. Toch waren er ook al een aantal straatracegames die de klassieke vorm van straatracen naar voren brachten. Zo kwam California Dreams begin jaren negentig met de Street Rod games. Hierin diende je een tweedehands auto uit de krant te kopen, en deze met losse onderdelen zoals een motorblok en caborateur, op te waarderen tot een waar racemonster. Ook de kleur en de bestickering van je auto, doorgaans een Amerikaanse musclecar, konden aangepast worden.

Het tunen uit de hotrod periode kwam begin jaren negentig aan bod in de Street Rod spellen. Hedendaags straatracen

Het waren de moderne Japanse middenklassers die de huidige trend van tunen in gang zetten. De jongeren die het geld hadden om ze te kopen, begonnen deze in hun ogen te zwakke auto's op te waarderen met onderdelen om zo de prestaties te verhogen. En met een auto die goed presteert moet je natuurlijk patsen, en dit werd onder andere gedaan tijdens sraatraces. Omdat het oog ook wat wil, werd ook het uiterlijk onder handen genomen. Vette spoilers en sideskirts werden toegevoegd om de auto sneller te laten lijken, maar ook geluidsinstallaties en speciale neonverlichting moesten de omstanders imponeren. Na verloop van tijd zijn er over de hele wereld subculturen ontstaan die draaien om het tunen en het zogenaamde pimpen van auto's. En sinds ook Hollywood hier eenmaal aandacht aan is gaan besteden, is de populariteit alleen maar toegenomen. Toen de film the Fast and the Furious eenmaal uitkwam en het straatracen onder de aandacht bracht van de gewone consument, was het hek van de dam.

Midnight Club 1 & 2

Een van de eerste straatracegames volgens hedendaags concept, waren de Midnight Club spellen. Hoewel het tuningaspect in de eerste twee delen nog niet van de partij was, was vooral de vrij toegankelijke stad baanbrekend. De makers van de Midnight Club spellen, Angel Studios, had reeds met de Midtown Madness spellen ervaring op gedaan als het op vrij toegankelijke steden aan kwam. Het was mogelijk naar eigen inzicht een andere racer uit te dagen en om deel te nemen aan zogenaamde pink slip races, waarbij de winnaar de auto van de verliezer krijgt. Hoewel er in de eerste twee Midnight Club spellen nog geen sprake was van gelicenceerde auto's die opgepimpt konden worden, was de echte underground atmosfeer al aardig te voelen.

Motoren voor het eerst aanwezig in MC2 Need for Speed Underground 1 & 2

Electronic Arts gooide hoge ogen gooide met hun tuning en streetrace hit Need for Speed Underground. In deze game werd voor het eerst de urban cultuur van streetracen vermengd met het tunen van auto's. Ondersteund door een vette soundtrack was het mogelijk je auto zowel optisch als technisch te tunen. Dit resulteerde in races waarbij felgekleurde over the top uitziende auto's het tegen elkaar opnamen tijdens nachtelijke racesessies. Races die overigens niet beperkt waren tot het simpelweg afleggen van een parcours, want het was ook mogelijk mee te doen in drift contests en drag races. Met het uitkomen van Need for Speed Underground 2 werd dit concept uitgebouwd. Meer opties kwamen beschikbaar om auto's te tunen, maar de grootste verandering was de mogelijkheid om vrij rond te kunnen rijden in de enorme stad. Hierbij was het mogelijk om naar eigen keuze races uit te lokken met andere straatracers die op de weg rond aan het rijden waren.

Audiovisueel tunen in NFSU2