Op welke manier onderscheidt MAG zich van bijvoorbeeld de Battlefield-serie? Natuurlijk is het aantal spelers groter, maar wat zijn de verschillen qua gameplay?

Met MAG proberen we een meer gefocuste ervaring te bieden. Battlefield gaat om grote, open gevechten met een sterke nadruk op voertuigen. In MAG zijn er meer gevechten op korte afstand en is het speelveld minder weids en open qua opzet. Er zijn zeker wel voertuigen aanwezig, maar deze vervullen een meer ondersteunende rol. Zo is de helikopter niet vrij bestuurbaar, maar zal deze automatisch rondvliegen om spelers op te pikken en te droppen.

Hoe verschillen de drie facties van elkaar?

Qua stijl lopen ze zeer uiteen. Elke factie heeft zijn eigen typische looks en de facties hebben bovendien zien de wapens er anders uit. Maar de mogelijkheden zijn voor elke factie wel gelijk, om de balans eerlijk te houden.

Wat voor leidersopties zijn er? Heb je als generaal bijvoorbeeld de mogelijkheden om het hele speelveld te overzien en de andere spelers bevelen te geven?

MAG werkt met squads, waarbij elk squad een leider heeft die bevelen kan geven. Daarboven heb je pelotons die ook leiders hebben die weer aan squads bevelen kunnen geven. En er is één generaal die het gehele speelveld kan overzien en bijvoorbeeld verkenningsvliegtuigen kan gebruiken om tegenstanders op de radar van de spelers te laten weergeven. Bovendien krijg je met alle acties die je uitvoert in leiderschapsposities leiderschapspunten. Met deze leiderschapspunten kun je nieuwe acties ontgrendelen die je als leider kunt gebruiken.

Wat voor spelmodi kent MAG allemaal?

We hebben een spelmodus waarbij het ene team een aantal voertuigen moet stelen en het andere team deze moet verdedigen. Verder hebben we een deathmatch-modus waarbij het gewoon knallen is. De modus waar het vooral om draait is het veroveren van verschillende belangrijke punten op het speelveld, op een gigantische schaal. Elk speelveld heeft overigens verschillende groottes, afhankelijk van het aantal spelers dat meedoet.

Wat is dan eigenlijk het minimum aantal spelers waarmee je met MAG kunt spelen?

Je kunt met 64, 128 of 256 spelers online spelen. In de gesloten beta die nu online is, testen we wanneer we het spel starten. Op dit moment starten de spellen als ze zo´n 70% vol zitten.

Hebben jullie eigenlijk wel eens overwogen om een singleplayercampagne in MAG te stoppen?

Nee, vanaf het allereerste begin focusten we ons puur op de 256 spelers. Dat is altijd al het doel geweest en dat kostte veel tijd en mankracht. We zijn nu al zo´n drie jaar bezig om dat helemaal goed te krijgen.

Hebben jullie plannen om de game na de release met downloadable content te ondersteunen?

Ja absoluut, we gaan de game zeker actief ondersteunen met patches en met betaalde content. Zipper zal zich qua ontwikkeling vooral op deze DLC richten na de release van MAG.

Wat vond Zipper eigenlijk van SOCOM Confrontation, de PS3-game die niet door Zipper gemaakt werd?

Confrontation is een SOCOM-spel in het opzicht dat het een tactische, realistische derdepersoons multiplayerspel is. Maar het is wel een SOCOM zonder singleplayer, iets dat Zipper wel altijd deed. Bovendien heeft het natuurlijk zijn issues gehad bij de lancering. Sommigen daarvan zijn al snel opgelost, sommigen zijn ze nog steeds aan het oplossen. Confrontation bracht de serie naar een andere richting, maar niet per se naar de goede richting.

En heeft Zipper de intentie om zelf weer de volgende SOCOM te maken?

We focussen we ons nu op MAG en daarna op de ondersteuning en DLC voor MAG. Ik kan nog niet zeggen wat we daarna gaan doen.

Hoewel we dus nog niet weten wat Zipper gaat doen op de lange termijn, weten we wel dat we over niet al te lange tijd MAG mogen verwachten. We zetten nog enige vraagtekens bij de grafische eigenschappen en bij de enigszins sfeerloze uitstraling van het spel, maar de belofte van gecoördineerde actie met maar liefst 256 spelers klinkt als een droom voor de online fanatiekelingen. We wachten daarom met spanning af totdat we de gehele MAG-ervaring onder handen kunnen nemen.