Voetballen, maar dan op z'n Amerikaans. Het is slecht voor de grasmat van de Arena en wordt in de lage landen door maar bijster weinig mensen echt begrepen. In het land aan de overkant van de oceaan is American Football echter groot, heel groot zelfs. De Madden serie van EA Sports verkoopt ieder jaar weer als een tierelier en ook dit najaar zal dit niet anders zijn. Omdat wij als leken dit spel nooit echt op z'n waarde kunnen schatten, pakken we de beoordeling van Madden NFL 06 iets anders aan. Niet echt een review dus, maar meer een classificatie.

Electronic Arts is dit jaar nadrukkelijk aanwezig geweest op de digitale American Football markt. De spelletjesmaker heeft via slim lobbyen, en uiteraard een flinke zak duiten, het alleenrecht op de NFL licentie weten te bemachtigen en hiermee in één klap de concurrentie buitenspel gezet. Enkel Electronic Arts' sportdivisie zal dit jaar de officiële National Football League teams en spelers bevatten. In de jacht naar exclusiviteit sloot men ook deals met de AFL, de indoor variant van American Football, en de ESPN, de populaire televisiezender. Maar genoeg over de deals van EA, op naar de game.

Madden NFL 06 kent feitelijk één grote verbetering, die tot twee andere situaties tijdens het spelen leiden. Het passsysteem van de Quarter Back, zegmaar de 'laatste man' in het veld, is compleet herzien. De officiële term voor de feature is Quarter Back Vision Controll, wat betekent dat je met de Quarter Back onder controle nu een soort Commandos-achtige lichstraal over het veld ziet gaan, uitgaande van de kant waar de Quarter Back heenkijkt. Alleen de spelers die binnen de straal van de Quarter Back lopen kunnen goed bereikt worden. Iedere speler heeft een aparte knop boven z'n hoofd cirkelen en druk je op deze knop dan zal de Quarter Back naar deze persoon passen.

De tweede nieuwe feature is eveneens gebaseerd op de Quarter Back, maar heet nu Quarter Back Precision Placement. Zoals de term al aangeeft kun je de passes die je geeft beter plaatsen, door nu in de looprichting van een speler te gooien. Je kunt de persoon naar wie je passt op deze manier een gewenste hoek insturen. Ook is het vervolgens nog mogelijk om door middel van het directionele pad te bepalen of een bal hoog, halfhoog of laag aangespeeld wordt.

Ja, het klinkt allemaal fantastisch, maar in werkelijkheid lukte het me na een uur spelen nog niet om met een Quarter Back een fatsoenlijke pass te geven in de tutorial. Wil je de pass ook nog in de open ruimte en hoog in plaats van laag spelen, dan vliegen je vingers echt als een gek over de controller heen. Heeft dit te maken met de kwaliteit van het spel? Nee, helemaal niet. Het heeft te maken met de mate van onkunde van de reviewer en feitelijk (bijna) iedere andere gamer die dit spel zal gaan spelen. Je moet helemaal into American Football zijn wil je hier ook maar enige vreugde uithalen.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld NHL 06 of NBA Live 06, is Madden NFL 06 onbegrijpelijk voor de leek. Je moet allereerst al door tig menu's heen om een speelstijl te kiezen, wil je überhaupt aan passen toekomen. En dan nog: zodra de bal in de handen van je Quarter Back is, vliegen er direct zes opgefokte sportschooljongens op je af om jou aan gort te rossen. Lukt het je toch langer dan vijf seconden in leven te blijven, dan zul je nog uit moeten vinden wat voor tactieken en technieken werken om tegenstanders te ontwijken en de bal te spelen. Het probleem is vervolgens dat je ook niet rustig verder speelt, maar om de haverklap weer menu's voor je snufferd krijgt. De computer kan veel voor je bepalen, maar als je er niets van snapt is de speelvreugde al snel verdwenen.

Nee, Madden NFL 06 is enkel voor het schaarse groepje Amsterdam Admirals fans in Nederland te pruimen en krijgt van ons in de reeks “geschikt voor de Nederlandse gamer?” een dikke nee. Nogmaals: kwalitatief valt er, als we onze Amerikaanse collega's mogen geloven, weinig tot niets op de game aan te merken, maar het is zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen, voor ons Nederlanders “not our cup of tea”.