The Lord of the Rings: Battle for Middle-earth 2 bevat naast een meeslepend singleplayer real-time strategy avontuur en een uitdagende multiplayer mode, ook een bordspel genaamd War of the Ring. Het bordspel, dat niet te verwarren is met de Lord of the Rings RTS van uitgever Vivendi uit het jaar 2003, heeft grote gelijkenissen met Risk en geeft de speler als doel op een speelkaart met 38 gebieden territorium te veroveren.

War of the Ring is volledig in The Battle for Middle-earth 2 geïntegreerd en leunt ook zwaar op de gameplay van de RTS. Naast het spelen op het bord zelf is het namelijk ook mogelijk het heft in eigen handen te nemen en de gevechten met de hand uit te vechten. Maar laten we bij het begin beginnen. Je start het spel met het kiezen van de partijen. Je kunt één tegen één spelen, maar ook meerdere computergestuurde tegenstanders of allianties toevoegen. Maximaal kunnen er zes teams actief zijn op het speelbord. In de fase voorafgaand aan het spel kies je de regels van het spel. Er zijn verschillende scenario's voorhanden, waarbij je zelf kunt bepalen onder wat voor omstandigheden er gespeeld wordt. Zo kun je er voor kiezen om het spel te beëindigen als één speler alle gebieden in handen heeft (de aloude Risk-methode, die nachten, dagen en jaren kan duren) of de speler de overwinning te geven als hij of zij de startplek van de tegenstander veroverd heeft.

Na het bepalen van de regels, ga je over naar de wereldkaart en kunnen de beginterritoria gekozen worden. De kaart waarop dit gebeurd is gebaseerd op de wereld van middenaarde en bevat alle herkenbare plekken, zoals Gondor, Mordor en Rohan. De kaart is een combinatie van 2D en 3D beelden en wordt tot leven gebracht door allerlei rondvliegende creaturen. De wereld van middenaarde is voor War of the Ring in 38 verschillende gebieden verdeeld. Iedere speler kiest zijn gebied en daarna is het tijd voor de actie.

Het bordspel War of the Ring wordt in beurten gespeeld. Iedere beurt bestaat uit drie fasen, de tactische fase, de oorlogsfase en de terugtrekfase. De spil van het spel is de tactische fase. Zoals de naam al aangeeft, wordt je strategie in deze fase naar acties omgezet. Je klikt op één van je gebieden om te zien welke units zich er schuil houden en kunt vervolgens de manschappen verschillende kanten opsturen. Net als in de RTS zelf, gebruik je helden om de legers aan te sturen. Je geeft de helden opdrachten en de units volgen vanzelf. Ook is het in deze fase mogelijk om gebouwen uit de grond te stampen om nieuwe units te kweken. Na de tactische fase afgesloten te hebben ga je eventueel de oorlogsfase in. Of je de oorlogsfase in gaat is afhankelijk van je eerdere zetten of de zetten van de computer.

De oorlog kan in War of the Ring op twee manieren uitgevochten worden. Allereerst kun je de computer de strijd laten voeren door middel van een simulatie. Je krijgt de units niet zelf in 3D te zien, maar enkel een scherm met de vechtende partijen en de schade die men bij elkaar aanbrengt. De simulatie van de computer is gebaseerd op de sterkte van de legers en wijst al snel een winnaar aan. Als je de oorlog verliest, kun je in de derde fase je troepen van het vijandelijke grondgebied terughalen.

De tweede optie is om zelf de strijd te voeren in de ingame engine. De kaart zoals deze uit het vogelperspectief aanwezig was, wordt omgezet tot een volledige 3D wereld, inclusief alle gebouwen. Het spel vervormt zich in de speelbare mode tot een versimpelde versie van de RTS zelf. Wanneer je het fort van de tegenstander aan puin ramt win je de ronde.

De War of the Ring mode uit The Battle for Middle-earth 2 geeft spelers een leuk extraatje als ze een moment niets te doen hebben of alle heftige actie uit de game zelf even beu zijn. Een bieravond met Risk verslaat het uiteraard niet, maar welke beurtelingse bordgame doet dat wel?