EA heeft voor opvolger The Battle for Middle-earth II de bezem gehaald door de bestaande rassen en units. Wij zetten de belangrijkste units per ras nog eens op een rijtje. In de globale beschrijving van de veranderingen die The Battle for Middle-earth II brengt, worden de nieuwe rassen al even aangestipt. Naast de nieuwe rassen en de create-a-hero optie zijn ook de bestaande facties verrijkt met een aantal nieuwe eenheden. We nemen een aantal prominente man- & beestschappen van ieder ras door, die je in de strijd om Midden-aarde naar de overwinning kunnen leiden.

De Elfen hebben als helden Legolas, Elrond en zijn dochter Arwen, Haldir, Glorfindel (van Lorien), koning Thranduil (van de Wood Elves) en Treebeard (leider van de Enten). Dankzij de Elfen kunnen spelers van een goede zijde gebruik maken van Galadriël. Galadriël is te creëren wanneer een speler Gollum vermoordt en de Ring naar zijn goede kamp brengt. Ze kan verwoestend uithalen met haar wervelstormen. De ware kracht van de Elfen schuilt in de boogschutters: Lorien archers en de nog krachtiger Mirkwood archers zijn met enkele groepen onstuitbaar. Upgrades van harnas, level en pijlen versterken het potentieel. De voornaamste tegenstand is dan nog te verwachten van langeafstandswapens, zoals katapulten of stenengooiende trollen en reuzen. Voor een fort van de Elfen dat voldoende is opgewaardeerd, kan de speler een sterke griffioen oproepen die mêlee eenheden wegvaagt.

De Dwergen zijn een destructief volkje wat zich goed kan ingraven. Met een beperkt scala aan helden als Gimli, Glóin en koning Dain moet de kracht van elders komen. Met de bouwmogelijkheden die de muren van de Dwergen bieden moet er wel iets verdedigends achter de stenen komen te staan. Niet alleen bijlenwerpers, maar vooral: katapulten! De katapulten van de Dwergen kennen geen weerga, hooguit de trebuchets van de Men of the West. Op te waarderen met brandende munitie, vernietigen zij gespuis nog voor het de basis heeft bereikt. Op het offensieve vlak maken de stormrammen korte metten met poorten en muren. Als bonus voor hun fort ontvangen de Dwergen een gigantische katapult, die vanuit het fort zijn projectielen in de strijd werpt.

Dan zijn er de Men of the West, een factie die is ontstaan uit een fusie van het vroegere Rohan en Gondor. Zij gaan de strijd te lijf met koning Theoden, zijn dochter Eowyn, Rohirrim leider Eomer, broeders Faramir en Boromir en tot slot de bekende Aragorn en Gandalf. Veel kracht gaat schuil in de soldaten van Gondor en de cavalerie van Rohan. De Rohirrim ruiters zijn snel en niet duur. Extra bepantsering neemt de dreiging van boogschutters weg. De Men of the West krijgen geen speciale eenheid bij het uitbreiden van hun fort; daarvoor in de plaats ontvangen zij een Palantir steen waarmee het zicht van het fort vele malen wordt vergroot.

Bepaalde eenheden zijn voor iedere goede of slechte factie gelijk. Zo kunnen alle goede facties de ringdrager Galadriël oproepen en de slechte facties Sauron. Niet te vergeten eenheden zijn de boten. De goede zijde kan aan de slag met een viertal typen. Een transportschip voor het vervoeren van manschappen, het 'standaard' oorlogsschip, een schip met een krachtige ballista aan boord voor vernietiging op lange afstand en een vaartuig wat zichzelf opblaast tegen een schip van de vijand. Laatstgenoemde creëert hierna een maalstroom waarin boten nabij worden meegesleurd en zullen zinken.

De Goblins behalen voordeel uit hun groten getale zoals de Zerg uit Starcraft of China in Generals. Hun helden bestaan uit de Goblin koning, de grote spin Shelob en de sterke Drogoth, heer der draken. De Goblins hebben tevens een (klein) tactisch voordeel met de productie van spinnen, die over de muren van de tegenstander heen kunnen klimmen. Effectiever is om deze met stenengooiende trollen en bergreuzen naar beneden te halen. Vooral de bergreuzen zijn effectief door hun grote bereik, waardoor ze niet worden gehinderd door eventuele katapulten op muren. Met een welgemikte worp van deze creaturen ligt een gemiddelde Dwergenpatrouille voor de helft plat. Als bonus voor het uitbreiden van hun fort krijgen de Goblins een jonge vuurdraak, die geen vleugels heeft maar wel rondhuppelend met zijn hete adem de vijand van een doorbakken korst voorziet.

Isengard biedt stevige muren waarbinnen de assistent Wormtong, Uruk-hai leider Lurtz, leider van de warg berijders Sharku en de aanvoerder Saruman huizen. In veel opzichten lijkt Isengard op de Dwergen; het arsenaal aan vervoerbare wapens is krachtig. Ballista’s bestoken verdedigers van grote afstand, terwijl stormrammen voorop de poorten openbeuken en gestrooide mijnen het oprukken van de tegenstand moet voorkomen. Achteraf walsen de opgewaardeerde mêlee Uruk-hai over de restanten van de vijand heen. De troepen zijn vanuit de basis te ondersteunen. Als bonus voor een uitgebouwd fort wordt er bij Isengard een tovenaarstoren geplaatst. Deze kan bliksem naar keuze over de gehele kaart doen neerkomen, gelijk een primitieve teslacoil!

Ten slotte is er Mordor, de bron van menig kwaad in Midden-aarde. Spelers kunnen tijdens matches oproepen: drie Nazguls te paard, twee in de lucht, hun Witch King leider en tot slot de Mond van Sauron, een boodschapper die uit zijn naam opereert. Mordor schenkt de wereld Orcs, die net als de Goblins het meer van hun aantal moeten hebben dan van aanvalskracht. Al een stuk bruikbaarder zijn de boogschutters, met name de Haradrim archers. De keuze voor vervoerbare wapens is bescheiden; een stormram of katapult die zonder begeleiding niet ver komen. De nuttige middenmoot vormen de trollen: ‘standaard’ stenenwerpende bergtrollen, drummende trollen die de omringende manschappen inspireren en de verwoestende aanvalstrollen die met grote knotsen garnizoenen wegslaan. Ook Mordor heeft geen extra eenheid, in plaats daarvan verrijst de toren met het Oog van Sauron in het fort. Het oog kan een allerverslindende vuurbal afvuren op de kaart.

Ook de slechte zijde kan aan de slag met boten. De vloot bestaat uit een transportschip voor manschappen, een standaard snel Corsair zwart schip, een Corsair in bombardement uitvoering met een katapult en een ‘Doom’ schip dat met een krachtige explosie kamikaze aanvallen uitvoert op boten van de vijand.

En met het de vloot van de slechte zijde sluiten we de featureweek over The Battle for Middle-earth 2 af. Iedereen die na het lezen van de diverse artikelen nog meer over de game wil weten, sturen we graag door naar de officiële website. Mensen die op zoek zijn naar een waardeoordeel kunnen terecht bij onze review.