Dit jaar is het dan eindelijk zover. Lara Croft zal haar langverwachte filmdebuut maken in de Hollywood-productie Lara Croft: Tomb Raider. De film, gebaseerd op het fenomeen rondom de Tomb Raider spellenserie en de heldin Lara Croft, is maar liefst 3 jaar in productie geweest. Dit ging echter niet zonder slag of stoot. De productie werd namelijk vanaf het begin tot het eind geplaagd door problemen. Waarom was dit zo en hoe kwam de film uiteindelijk tot stand?

Een kleine 4 jaar geleden was de hype rondom het spel Tomb Raider op een hoogtepunt. Op dat moment waren er al 2 delen van het spel verschenen en het derde deel was alweer bijna gereed om de miljoenen fans wereldwijd van hun Tomb Raider dosis te voorzien. Er was dan ook geen krant of tijdschrift te bedenken waar Tomb Raider of Lara Croft nog niet uitvoerig in behandeld was. Wereldwijd werd Lara Croft uitgeroepen als het eerste digitale sekssymbool, met als gevolg dat er honderden look-a-like wedstrijden werden georganiseerd om te kijken welke dame dan toch het meest op haar leek.

De tijd was dan ook rijp genoeg en ook Hollywood begreep dat een filmversie een directe blockbuster zou moeten worden. De filmrechten lagen echter nog steeds bij Eidos, bedenker en ontwikkelaar van de spellen. Deze maakte gretig misbruik van de situatie. Namelijk dat elke grote Hollywood-studio maar al te graag deze rechten wou hebben. Met een goed verleden van franchises kreeg Paramount de rechten van Eidos toegeschoven. Uiteindelijk zou hier namelijk nog een veel grotere verdienste aan hangen: enorme bedragen voor merchandise en een mooie basis om meer games op te ontwikkelen. Zo heeft Paramount gezorgd voor de franchises van oa. Star Trek, Indiana Jones en Mission Impossible.

De pre-production en de problemen eromheen

Na de deal met Eidos nam Paramount direct schrijver 'Brent Friedman' in dienst om het verhaal te schrijven. Friedman was eerder verantwoordelijk voor het script van Mortal Kombat: Annihilation en had dus al enige ervaring met het omzetten van een spel naar een film. Het script werd positief ontvangen door Paramount, maar helaas niet door Lawrence Gordon (Predator, Die Hard), de onafhankelijke producer die door Paramount was ingehuurd. Deze gaf Friedman de opdracht om het script te vergeten en overnieuw te beginnen. Paramount dacht er echter anders over en vond dat Friedman z'n script af moest schrijven, waarbij zowel producer als de filmmaatschappij tevreden moesten worden gesteld.