Achtergrond
Pokémon

Laat onze Pokémon-wensen in vervulling gaan

Tijd voor een nieuwe generatie

Geschreven door Jacco Peek op
We weten dat er dit jaar nieuwe Pokémon-games voor de Nintendo Switch verschijnen, maar verder is dit project nog gehuld in mysterie. Sinds de nonchalante aankondiging door Tsunekazu Ishihara in 2017 wachten fans met smart op een nieuw avontuur voor de Nintendo Switch. En nu Game Freak heeft beloofd dat de aankomende titels bedoeld zijn voor de ‘hardcorespelers’, wordt het tijd dat onze Pokémon-wensen worden vervuld.

De games, ervan uitgaande dat Game Freak als vanouds twee versies ontwikkelt, staan gepland voor eind 2019 en brengen een nieuwe generatie zakmonsters. Het internet gonst van de geruchten over regio’s, het ontwerp van de pokémon en gameplaymechanieken, maar een betrouwbaar lek blijft nog uit.

pokémon

Een ‘open’ wereld

Hoe onzinnig sommige geruchten ook zijn, ze zetten fans van de franchise wel aan het denken over wat de aankomende titels gaan brengen. Het gerucht dat Game Freak een game van ‘Breath of the Wild-kaliber’ maakt, valt samen met iets waar spelers al jaren om vragen: een openwereldgame. Tot noch toe zijn Pokémon-games verdeeld in verschillende omgevingen, en een spelwereld die zonder grenzen begaanbaar is zou een revolutie binnen de franchise betekenen. Het biedt de optie om het camerastandpunt dichter bij de trainer te brengen, in lijn met moderne jrpg’s, om een beter gevoel van immersie te creëren, in plaats van de wereld slechts in vogelvluchtperspectief te bekijken.

Een openwereldversie van Pokémon is dankzij de grafische capaciteiten van de Switch absoluut mogelijk, maar dan dient Game Freak wel een aantal valkuilen te ontwijken. De belangrijkste is de invulling van de spelwereld, waar sommige games de plank flink misslaan. Neem Xenoblade Chronicles 2, waarin omgevingen gigantisch zijn, maar ook ontzettend leeg kunnen aanvoelen. Omdat Pokémon-games normaliter propvol zitten met interessante personages, pokémon en verzamelobjecten, zouden we liever zien dat Game Freak kijkt naar een titel als God of War. Die game creëert het gevoel van een open wereld, maar behoudt lineaire gameplay die de ervaring zo gestroomlijnd maakt.

Pokémon
Pokémon
Pokémon

Wellicht biedt een open wereld zelfs de mogelijkheid voor de ultieme verassing: een tweede regio. Binnen de meeste regio’s is er geen gebrek aan variatie, maar de terugkeer naar oude locaties zal spelers voor het eerst sinds Pokémon Gold en Silver het gevoel geven dat de Pokémon-wereld geografisch klopt. De stap van Johto naar Kanto was destijds logisch, maar Game Freak kan het concept in theorie uitbreiden door bijvoorbeeld een bekende regio te presenteren die is aangetast door klimaatverandering of tijd, en inhoudelijk drastisch is veranderd.

Online

Een tweede aspect waar Nintendo in potentie grote stappen kan maken, zijn de online mogelijkheden. Game Freak heeft meerdere malen geprobeerd een logisch systeem te implementeren, maar slaagde daar zelden in. Het Player Search System uit X en Y werkt uitstekend, omdat spelers op elk gewenst moment in een ruil of gevecht kunnen duiken. Festival Plaza in Sun en Moon, dat spelers handmatig moeten bezoeken om dit te doen, was daarom voor velen een stap terug. De aankomende game moet online mogelijkheden naadloos integreren met de offline wereld en het zo laagdrempelig mogelijk maken.

Pokémon

Denk aan een quick match en quick trade als onderdeel van het menu om willekeurige tegenstanders te vinden, en een actieve vriendenlijst om tegen vrienden te spelen. Ook zou het eenvoudiger moeten worden om competitief te spelen met een toernooimodus en een toeschouwersmodus zoals die in Super Smash Bros. Ultimate. Wellicht kan dit zelfs plaatsvinden in een toegewijde stad die dient als sociale hub waarin spelers, geheel in de geest van Pokémon, nieuwe vrienden maken.

Pokémon Sun en Moon waren op de goede weg met in-game evenementen, maar er zijn talloze mogelijkheden om de serie te transformeren tot een ware game as a service. Neem de legendarische en mythische pokémon, die nu worden weggegeven met codes, maar een perfecte beloning zouden zijn voor het voltooien van een tijdelijke nieuwe missie. Of seizoensgebonden pokémon, die afhankelijk van het jaargetijde opduiken in bepaalde gebieden en het zo makkelijker maken om je Pokédex te vullen. Verder kan Nintendo de vele minigames uit de franchise omtoveren tot online multiplayer-modi. De mogelijkheden zijn eindeloos, het is alleen jammer dat de online infrastructuur van de Nintendo Switch vooralsnog een slechte fundering is.

pokémon

Geen vuilnis

Zelfs de meest fanatieke fans zijn het erover eens dat sommige pokémon-ontwerpen twijfelachtig zijn. In de afgelopen jaren maakte Game Freak een vrolijk zwaard, een nog vrolijkere sleutelbos, een behekst zandkasteel en boze hoop vuilnis. Voor de achtste generatie zien we daarom liever dat Game Freak gaat voor kwaliteit boven kwantiteit en een overtuigende generatie neerzet. Dit kan worden aangevuld met lokale vormen van oudere pokémon, zoals de onwijs leuke Alola-vormen van Kanto-pokémon uit de vorige games.

Wellicht is het een goed idee om af te stappen van de gebruikelijke startertypes en zelfs een nieuw type te introduceren. Op deze manier gooi je spelers direct in het diepe en worden de eerste gevechten in één klap interessanter. Ook hopen we dat alle pokémon achter de trainer aan kunnen lopen, zoals in HeartGold en SoulSilver en Let’s Go Pikachu en Eevee het geval was. Nu er 809 verschillende pokémon zijn, wordt dit een flinke uitdaging, maar het is wel gezellig.

Vastgeroest

Op het gebied van gameplay dient er ook het een en ander te gebeuren, al staat de basis van de franchise nog altijd als een huis. Verbazingwekkend genoeg breken Let’s Go Eevee en Pikachu met een aantal elementen die zo vastgeroest zaten in de gameplayformule dat ze spelers de neus uitkwamen. Het zijn kleine verbeteringen, zoals niet meer naar een Pokécenter te hoeven gaan om je team aan te passen, de game in co-op kunnen spelen en het eenvoudiger maken om Effort Values te trainen.

pokémon

De laagdrempelige games missen wel een aantal diepgaande elementen, die hoogstwaarschijnlijk terugkeren in de aankomende ‘hardcore’ titels. Hopelijk grijpt de studio deze mogelijkheid aan om de Hard Mode uit Black 2 en White 2 terug te brengen, om zo doorgewinterde trainers een onverwachte uitdaging te bieden.

Tot slot kan Game Freak qua missiestructuur en verhaal nog iets leren van huidige rpg’s. Zo kan de studio het verhaal meer diepgang geven door consequenties te verbinden aan dialoogopties. Daarbij zien we graag de introductie van ingesproken stemmen en verbeterde gezichtsanimaties, want spannende en actievolle situaties lijken personages in voorgaande games maar weinig te doen.

Een sprong voorwaarts?

Ongetwijfeld willigt Game Freak niet alle bovenstaande wensen in, maar desalniettemin is de onthulling van een nieuwe generatie Pokémon-games een enthousiasmerende gebeurtenis. We zijn benieuwd of de aankomende Switch-games de sprong voorwaarts zijn waar we op hopen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Anthem krijgt sociale hub voor maximaal 16 spelers Sea of Thieves stijgt mede door Twitch in populariteit
7

Reacties op: Laat onze Pokémon-wensen in vervulling gaan

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Quintex

    • 24 januari 2019 15:12
    Leuk artikel! Vooral dat over die starters vond ik erg leuk, al heb ik zo'n gevoel dat dat niet gewaardeerd gaat worden door een groot deel van de community. Daarnaast hebben we het over Game Freak, die altijd minimale aanpassingen door voert. Wie weet hebben ze wat geleerd van Breath of the Wild en God of War inderdaad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 24 januari 2019 15:38
    @Quintex minimale aanpassingen zou ik niet willen zeggen. Niet alle aanpassingen waren fantastisch maar vaak ook beperkt door de hardware. Een hoop verbeteringen waren ook meer logische en verwachtte aanpassingen dat is zeker waar maar er zijn wel echt goede aanpassingen tussendoor gekomen. Nu met veel sterkere hardware ben ik ook echt benieuwd wat se gaan doen 😁

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 24 januari 2019 21:32
    Één groot verbeterpunt zou ook dat 8-bit getjirp vervangen wordt door hoe de Pokemon communiceren in de tekenfilm. Ik snap dat dit niet anders kon ten tijde van de release van Pokemon Rood en Blauw destijds, maar inmiddels moet voice acting van de karakters en de Pokemon geen probleem zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • keenan

    • 25 januari 2019 03:29
    @Qinneth pikachu heeft dat al dus het moet lukken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaccoPeek

    • 25 januari 2019 07:18
    @Qinneth zou ik ook heel fijn vinden ja. Dat lijkt me prima haalbaar ook.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dutcharjan

    • 25 januari 2019 08:29
    Een openwereld, waarin je begint in Kanto en langzaam door de andere regio's heen gaat. Je in een online wereld spelers tegenkomt, quests moet uitvoeren. Raids moet doen. Het pokemon genre leent zich hier zo goed voor. Ze kunnen hier net als bij WoW een maandelijks bedrag voor vragen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • WvA

    • 25 januari 2019 09:43
    Ik heb het meeste behoefte aan een Hard Mode. Pokemon is een game die zich zo goed leent voor een hogere moeilijkheid; waarom zijn al die levels zo laag? Vroegah had ik nog wel eens moeite met de Miltank in Pokémon Gold, maar daar houd het ook zon beetje op. De gyms hebben al het nadeel dat ze vrijwel volledig één type zijn (hoewel dat wel beter is gedaan in de latere games), dus waarom mogen die niet een wat hoger level zijn zodat je ze niet compleet wiped met je starter pokemon? En dan heb ik het nog niet eens over specifieke tactieken die ik graag bij gymleaders of de elite 4 zou zijn.

    Ik heb over het algemeen een hekel aan grinden, maar pokemon leent zich er zo uitstekend voor. Waarom houd de game op rond level 55/60? Waarom is de enige manier (met een paar uitzonderingen na) om level 100 te bereiken te grinden tegen level 60 pokemon? Er zijn 8 gyms en een elite 4, verdeel ze gewoon in stapjes van 10 levels, maak hem maar lekker moeilijk. Ik wil weer moeten nadenken in pokemon, en de gevechten spannend vinden. Ik wil weer een ''yes!"' gevoel als ik eindelijk de gym haal, en ik wil zweten als na de elite 4 mijn rivaal langs komt met nog een compleet team, terwijl mijn pokémon uitgeput zijn. Geef mij de uitdaging (terug!)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.