L.A. Noire zag voor het eerst het licht in 2005, toen het verscheen op de releaselijst van het – toen nog – betrekkelijk nieuwe Team Bondi. Deze studio is opgericht door Brandon McNamara, die naam maakte door zijn betrokkenheid bij de PS2-titel The Getaway. L.A. Noire zou zich in de jaren ’40 afspelen en exclusief op de PlayStation 3 verschijnen. Omdat The Getaway nou niet bepaald als de beste game ooit wordt gezien, overheerste de scepsis.
Omdat Rockstar-baas Sam Houser al jaren bevriend is met McNamara, keken de experts er niet van op dat Rockstar Games in 2006 de uitgeefrechten van de game verwierf. Dat veranderde meteen de publieke opinie rondom L.A. Noire. Al kan dat natuurlijk ook hebben gelegen aan de trailer die gelijkertijd vrijkam, een trailer die in die tijd grote indruk achterliet:
Wat volgde was een hele rits aan aankondigingen, verschuiven van releasedata en vooral heel veel stilte. Daar kwam gisteren dus een einde aan. Voorzien van een releasedatum zo breed als ‘lente 2011’, konden we gisteren een nieuwe ‘eerste’ trailer aanschouwen:
Mooi om te zien hoe jaren ontwikkeling en vooral technische vooruitgang kunnen leiden tot zo’n groot verschil. Gezichten, animaties van personages en simpelweg de opzet van de trailer; alles is mooier, beter en indrukwekkender geworden. L.A. Noire speelt het klaar om zowel in 2006 als in 2010 één van de meest indrukwekkende trailers van dat moment neer te zetten. Dat kunnen niet veel games navertellen. Maar goed, dat kunnen we natuurlijk ook wel aan uitgever Rockstar overlaten. In het produceren van trailers die direct een lekkere sfeer neerzetten, zijn ze immers ongeëvenaard. En ook hier weten ze het jaren '40 sfeertje waar de makers al sinds 2005 op zeggen te mikken, perfect over te brengen.
Dus, een goede trailer is het halve werk? Nee, natuurlijk niet, L.A. Noire moet zich echt nog bewijzen. Maar als we Simon Zijlemans, een van de redacteuren die af en toe wat proza voor Gamer.nl opkrabbelt, mogen geloven in zijn eerdere previews voor de magazines Games Guide en Chief, dan ligt de game zeer aardig op schema: "Als we L.A. Noire op maar één front zouden mogen prijzen, dan zouden we benadrukken dat het beste van deze titel is, dat het dingen anders doet. Het speelt zich af in een tempo dat ongewoon is in games. Het neemt rust op de momenten dat nieuwe zaken zich langzaam ontwikkelen, duwt je op deze manier voorzichtig maar zonder concessies een nieuwe verhaalijn in en op het moment dat de climax nadert explodeert het in je gezicht met snelle actie. Het is climaxopbouw zoals we die gewend zijn van films en series, zelden van games. L.A. Noire is 100% Rockstar, maar ook minstens zoveel een nieuwe ervaring."
Wij kunnen in ieder geval nu al niet meer wachten om de game zelf onder handen te nemen. Dat komt goed uit, want maandag reizen we naar Londen af voor een speelsessie!
Reacties op: L.A. Noire: hoe zat het ook alweer?
Savlav_Da
M247
Johnnnyboy15nl
Vichan
The Chosen One
Goede sfeer in de game, goede tijdsperiode. Ik ben erg benieuwd. Goed de tijd voor deze game nemen. Hopelijk wordt het echt een volledig afhankelijk voelende game. En daarmee bedoel ik dat het, ook al is het een andere game, zoals RDR niet zo erg GTA (4) achtig voelt want dat doet RDR nou eenmaal wel wat. (geweldige game natuurlijk)
Plague
babbaloerie
bricksy
Die gasten van Rockstar zijn goed, heel goed. En ik hoop dat die jongens nog een flinke stapel games op de markt gaan brengen.
ipodkiller
En waar is AGENT? Komt daar ook nog iets van?
strikeman
Dicear
bricksy
-MG-
TopCat
snaptuh
TopCat
Dicear heeft het verhaal niet begrepen en dat mag,
want hij mag het spel nog helemaal niet spelen.
Hij is pas 16.
PeterParker
ipodkiller
les31
Lluke