L.A. Noire: Het debuut van Motionscan | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Dat deze nieuwe technologie zijn opwachting in uitgerekend L.A. Noire gaat maken, is niet zonder reden. In de game kruip je in de huid van een LAPD-agent en moet je case na case oplo en met vooral je gezond verstand en een beetje actie. Tijdens zo’n case is het de bedoeling om zoveel mogelijk informatie te vergaren door verdachten te verhoren. Of ze nu de waarheid spreken of liegen dat het gedrukt staat, het gezicht spreekt altijd boekdelen. 

Met behulp van de Motionscan is het de makers gelukt om in L.A. Noire het gezicht van de personage één op één te kopiëren van menselijke acteurs. Hierdoor zie je als speler subtiele trekjes van de mond, het wegdraaien van de ogen of het fronsen van de wenkbrauwen. Alles is te zien en bovenal ook natuurgetrouw, waardoor je dus ook kunt zien of iemand liegt.

Een leugentje

Want een geboren leugenaar of niet, bijna iedereen geeft wel een of ander signaal af tijdens het maken van een leugentje. Aangezien we zelf ook van vlees en bloed zijn, hebben we van nature al het instinct om andere mensen te betrappen op een leugentje. Het is het gevoel dat die ander toch niet de waarheid spreekt. Een intere ant gegeven dat Rockstar en Team Bondi ten volle benutten in L.A. Noire. Tijdens zo’n verhoring zie je constant het gezicht van de verdachte en het is aan jou om die kleine details op te speuren om zo te bepalen of de verdachte liegt of niet. Uiteraard is het wel de bedoeling om ook nog wat gedegen speurwerk te verrichten en zodoende je bewijs te staven, maar de hoofdmoot bestaat toch echt uit het lezen van gezichten.

Maar hoe heeft Team Bondi het nu voor elkaar gekregen om de ingame-gezichten zo natuurgetrouw op het beeld te toveren? Door ‘simpelweg’ dertig High Defintion-camera’s te gebruiken die met dertig frames per seconden een haarscherp en supergedetailleerd 3D-beeld geven van het gezicht. Elke nuance, elk detail, gewoonweg al die trekjes die een gezicht menselijk maken worden gespot door één van de vele camera’s en vervolgens omgezet naar een animatie in bits en bytes. Zonder dat de acteur rare dopjes op moet of met verf op zijn gezicht rondloopt. Bovendien gaat dit in de nabije toekomst waarschijnlijk nog veel verder dan alleen het gezicht, beloofde een medewerker van Rockstar ons.

Sneller en goedkoper

Behalve dat deze techniek er ontzettend mooi uitziet, belooft het ook een uitkomst voor onder andere game- en filmmakers te worden. De technologie achter Motionscan kan niet minder dan twintig minuten aan ingame-animaties verwerken per dag, zonder dat de producer of regi eur er nog wat aan bij moet schaven.  Dat maakt het een stuk sneller en goedkoper dan de huidige technieken die worden gebruikt om digitale personages tot leven te weken in bijvoorbeeld een animatiefilm of videogame.

Zoals onze oma vroeger altijd zei: “zien is geloven, jongen!” Vandaar dat Rockstar en Team Bondi een trailer hebben vrijgegeven over de techniek achter Motionscan, zodat je zelf kunt zien hoe gedetailleerd de gezichten zijn in L.A. Noire. Alleen hierdoor is het al een titel die hoog op ons verlanglijstje voor volgend jaar staat. 


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou