King Kong: De belangrijkste speleigenschappen | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Binnenkort komt Peter Jackson, de regi eur van Lord of the Rings, met een nieuwe film in de bioscoop. Het betreft hier een remake van de kla ieker King Kong, waarin een gigantische aap de straten van New York onveilig maakt. Peter Jackson wilde kosten wat kost dat er een spel gemaakt werd dat de film eer aan zou doen. Hij besloot zelf de ontwikkelaar te kiezen en kwam bij uit bij het team van Ubisoft Montpellier, dat eerder verantwoordelijk was voor Beyond Good & Evil. Zij kregen de taak opgelegd een spel te maken dat net zo'n intense ervaring zou bieden, als de film zelf.

De komende weken geven we jullie een uitgebreid overzicht van wat King Kong allemaal te bieden heeft. Vandaag beginnen we met een uiteenzetting van de verschillende speciale features die King Kong tot een game maken die heel wat meer te bieden heeft dan je van de gemiddelde filmgame gewend bent.

Spelen als Jack

Ik King Kong mag je spelen als Jack Driscoll, wie onderdeel uit maakt van een cameraploeg. Je komt samen met je filmploeg, tijdens een zware storm, aan op Skull Island. Wat er aanvankelijk uit ziet als een onschuldig, ongerept stukje natuurlijk blijkt al snel een stukje aarde te zijn, waar de flora en fauna heel wat verra ingen in petto hebben. Skull Island wordt namelijk bevolkt door gigantische vleermuizen, imposante rupsen, dinosauriërs en een immense aap, King Kong genaamd. Als Jack dien je in deze omstandigheden vanuit het first-person standpunt te overleven. Tot je beschikking staat een arsenaal aan wapens, van een pistool tot een machinegeweer, en vooral je vindingrijkheid. Gebruik je omgeving om je uit de meest penibele situaties te redden.

Spelen als King Kong

Je hoeft in King Kong natuurlijk niet alleen als Jack te spelen, want dan hadden ze het spel beter Jack Driscoll kunnen noemen. Wanneer je als King Kong speelt schakelt het spel over naar een derde persoonperspectief zodat je de imposante bewegingen van de gigantische aap, prachtig waar kunt nemen. Met grote plompe pa en beweegt King Kong zich door de omgeving. Hij haalt vernietigend uit met zijn dikke vuisten en legt de T-Rexen waar je als Jack enkel nog voor kon vluchten, moeiteloos tegen de grond. Toch is het niet alleen vechten wat de klok slaat: King Kong kan zich ook op Prince of Persia achtige wijze door de omgeving manoeuvreren. Hij rent langs muren en slingert aan takken en lianen om op de plaats van bestemming te komen. En in New York mag je natuurlijk bovenop het Empire State Building klimmen!

Geen Interface

Om je helemaal mee te zuigen in het spel wordt er in King Kong geen spelinterface getoond. Alle noodzakelijk informatie wordt via visuele en auditieve hints naar voren gebracht. Je gezondheid is bijvoorbeeld af te lezen aan de wazigheid van het scherm en je hartslag. Zoek je even rust, dan trekt dit weer bij en ben je weer op je oude niveau. Wordt je in deze slechte toestand geraakt, dan zul je het met de dood moeten bekopen. Jack stelt je regelmatig op de hoogte van het aantal kogels dat nog in je magazijn zit. Wanneer je wapen bijna leeg is, zegt hij dat je snel zult moeten herladen. Ook het mikpunt ontbreekt. In plaats daarvan dien je over de achterkant van je wapen te kijken. Bij het gooien van een speer zal Jack zijn hand uit steken. Waar zijn vinger naar wijst, daar zal je speer heen gegooid worden.

Voedselketen

De wereld van King Kong kent een volledige voedselketen. Dit houdt in dat elk wezen in de wereld van King Kong zijn natuurlijke vijand heeft, maar zelf ook weer een ander wezen consumeert. Van dit gegeven kun je dankbaar gebruik maken. Door bijvoorbeeld een vleermuis af te schieten wanneer er een T-Rex in de buurt is, zal de T-Rex niet langer op jou jagen, maar ervoor kiezen om de zojuist neergeschoten vleermuis op te eten. De vleermuizen zelf eten weer insecten. Door er daarvan eentje aan je speer te rijgen en de speer ergens naartoe te werpen, kun je de vleermuizen de andere kant op lokken waardoor je er zelf rustig voorbij kunt lopen.

Interactie met de omgeving

De omgeving is één van je belangrijkste wapens in King Kong. Overal liggen speren voor het oprapen die als wapen kunnen dienen. Deze speren kun je overigens slechts een aantal keer gebruiken. Trek je een speer te vaak uit de muur, dan zal deze afbreken. Speren kunnen ook in de fik worden gezet. Ze dienen dan als fakkel om je wat licht te verschaffen, maar kunnen ook gebruikt worden om bosjes in de fik te zetten. Hiermee creeër je soms een doorgang, op andere momenten vormen de fikkende bosjes juist een barrière om dreigend gevaar op afstand te houden of, beter nog, te roosteren.

De hierboven genoemde speleigenschappen zijn maar een paar van de dingen die King Kong tot een bijzondere filmgame maken. Binnenkort zul je meer over de game mogen vernemen! Lees tot die tijd ook zeker onze hands-on preview.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou