Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Itch.io

Itch.io: Bandcamp voor indie-ontwikkelaars

Transparante indiegame-marktplaats is dé plek voor aparte games

Geschreven door Lucas May op

Het vinden van nieuwe games om te spelen is niet moeilijk. Steam staat boordevol met spellen van alle soorten en maten. Niet alleen de grote titels zijn hier te vinden, ook kleinschalige, goedkopere games zijn verkrijgbaar in de digitale winkel van Valve. Toch zijn er genoeg ontwikkelaars die hun producten niet op Steam kunnen of willen zetten. Itch.io biedt voor deze groep uitkomst.

Itch.io is een plek waar ontwikkelaars met trots hun games kunnen presenteren. Sinds de oprichting in 2013 is de filosofie om makers de leiding te geven over hun producten. Bij andere online winkels moeten ontwikkelaars gemiddeld 30% van de opbrengsten afstaan, op Itch.io helemaal niets. Wel krijgen ze de mogelijkheid om de opbrengsten te delen met de website. Het prijzen van de games voor verkoop aan consumenten werkt op een vergelijkbare manier; games op Itch.io worden voornamelijk aangeboden met het ‘pay what you want’-model. Gamers kunnen zelf een prijs kiezen of de game gratis downloaden.

Itchio

Bandcamp voor games

De oprichter van Itch.io is Leaf Corcoran, een programmeur uit de Verenigde Staten. Hij heeft voornamelijk websites in elkaar gezet, maar heeft ook een aantal kleine games gemaakt. Hiernaast heeft hij zijn eigen programmeertaal ontwikkeld genaamd Moonscript. Het idee van Itch.io stamt af van Bandcamp, een website die muzikanten hun eigen muziek laat uitbrengen. Corcoran vroeg zich af “waarom zou ik dit idee niet toepassen op indie-games?”. In januari 2013 begon hij met het bouwen van de eerste versie, natuurlijk met zijn eigen programmeertaal Moonscript. De naam voor zijn indie-marktplaats komt van een url die hij jaren eerder kocht. Omdat itch.io lekker kort en krachtig was en hij er simpelweg al voor betaald had, koos hij ervoor dit te gebruiken.

Vorig jaar werd bekendgemaakt dat 89% van alle games op itch.io gratis beschikbaar zijn. Van alle titels accepteert 44% hiervan geld, minder dan de helft. Gemiddeld genomen wordt er 3,68 dollar neergelegd voor een game. Af en toe worden zelfs extreme bedragen betaald, zo heeft één gulle gebruiker maar liefst 500 dollar neergelegd voor een titel die gratis te verkrijgen was.

Corcoran probeert samen met twee leden van het Itch-team alle inzendingen te cureren. Ze verwijderen content met aanstotelijke inhoud en zoeken de pareltjes uit de vele inzendingen. Elke game wordt automatisch gepubliceerd, maar door de enorme hoeveelheid is het niet mogelijk om alle goede en slechte titels eruit te filteren wanneer deze verschijnen. Toch streeft Corcoran ernaar om zoveel mogelijk games te bekijken; hij zegt altijd in de buurt van een computer te moeten zijn. Een vakantie heeft hij al lang niet meer genomen.

Itchio

Succes en ambities

Itch.io is niet gemaakt om geld mee te verdienen. Het concept achter de website is eerder vergelijkbaar met een hippe platenzaak voor games, waar de eigenaar altijd wel een suggestie voor een meesterwerkje heeft. Op de website kunnen gebruikers op heel veel manieren games ontdekken. Het belangrijkste is de frontpage: hier vind je de staff picks, games die worden geselecteerd door het team. Voor een specifieke wens kunnen gebruikers de games filteren op een enorme hoeveelheid tags, zoals pixel art, virtual reality, multiplayer, 3D of aliens. Avontuurlijke gamers kunnen de randomizer gebruiken om willekeurige titels te vinden. Door de enorme hoeveelheid games is de kans groot dat er nog een verborgen pareltje ligt te wachten.

Power-users kunnen hiernaast ontwikkelaars volgen om updates, aankondigingen of aanbevelingen te ontvangen. Genoeg manieren dus om een mooie game te vinden!

Naast games heeft Itch.io ook genoeg andere content om te ontdekken. Digitale boeken, soundtracks en tools worden steeds populairder. Liefhebbers van abstracte screensavers kunnen naar hartenwens door de lijsten scrollen. Ook kun je bordspellen vinden die je zelf kunt printen. De diversiteit aan content is grandioos en niet te omschrijven zonder een waslijst aan voorbeelden te noemen.

Het team achter Itch.io heeft dan misschien succes geboekt, stilzitten is er niet bij. Sinds kort is een desktop-applicatie beschikbaar gesteld, ook in het Nederlands. Met een druk op de knop wordt een spel gedownload en geïnstalleerd zodat je vanaf een centrale plek de games kunt lanceren. Op korte termijn wil Corcoran meer mogelijkheden bieden aan de community en de non game-content op de site uitbreiden. Op lange termijn wil hij Itch.io de nummer één plek maken voor de meest alternatieve games die je je meer kan inbeelden.

Itchio

Uiteindelijk draait het allemaal om de games. Het aanbod op Itch.io is erg groot. Van singleplayer tot multiplayer, van browsergames tot volwaardige titels en van vreemd tot nog vreemder. Om een idee te geven van het soort games dat je vindt op Itch.io, een vijftal voorbeelden. Allemaal gratis, uiteraard.

Bellular Hexatosis

De omschrijving van op de Itch.io-pagina geeft al aan Bellular Hexatosis een aparte ervaring gaat afleveren: “vlieg naar de oogbalstad, vind zeldzame tranen, verken je ingewanden, krijg het tegengif voor je stervende zus.” Bij het lezen hiervan is het lastig in te beelden hoe dit omgezet kan worden naar een game. Tijdens het spelen van de first-person-game wordt al gauw duidelijk dat de omschrijving perfect past bij de spelervaring.

In Bellular Hexatosis kijk je vrij rond. In plaats van zelf rond te kunnen lopen in de omgeving sta je echter vast op een plek totdat je op een object, gebouw of tekst klikt. Deze mechaniek doet denken aan ouderwetse adventure-games als Myst of Riven. Het verhaal wordt gecommuniceerd via tekstdialogen die zweven in de lucht. Spelers kunnen een keuze maken tussen verschillende opties om het gesprek te vorderen, de een nog meer bizarder dan de ander. Bellular Hexatosis is na ongeveer een kwartier afgelopen, maar biedt binnen deze tijd een uniek verhaal in een bizarre wereld.

Bellular Hexatosis

Orchids to Dusk

De Franse Student Pol Clarissou bracht in december vorig jaar Orchids to Dusk uit. De game begint met een astronaut die met zijn/haar ruimteschip crasht op een vreemde planeet. Op dit moment krijg je de controle en de mogelijkheid om vrij rond te lopen op de planeet. Links op het scherm telt een zuurstofmeter af en de paniek slaat toe wanneer niet duidelijk is hoe je dit zuurstoftekort kan verhelpen. Wanneer je even stopt met lopen gaat de astronaut rustig op de grond zitten. Na een tijdje kun je de helm van de astronaut af zetten. Wat hierna volgt is alleen te omschrijven als een mooi moment en is absoluut de moeite waard om zelf te ervaren.

Orchids to Dusk wijkt af van de klassieke gedachte dat spelers een doel moeten bereiken of een probleem moeten oplossen. In plaats daarvan zul je langzaam moeten accepteren dat de dood van het personage onvermijdelijk is. Deze alternatieve speelstijl kan frustrerend zijn, maar wie zich neerlegt bij de onontkoombare dood kunnen genieten van een ervaring die ze lang zal bijblijven.

Gamer.nl schreef eerder al over Orchids to Dusk.

Orchids to Dusk

Joy Exhibition

Het is lastig om Joy Exhibition een game te noemen, toch heeft dit project wel wat gemeen met games zoals wij die kennen. Je krijgt van een verfgeweer om verschillende canvassen te vullen met prachtige kunst. Er is veel keus voor variatie door een groot arsenaal aan ‘wapens’. Elk vuurwapen heeft een eigen unieke stijl en kleur. Wanneer je klaar bent met kliederen kun je een tentoonstelling bijwonen van hun eigen stukken. Buitenaardse wezens wandelen hier rustig rond en bekijken de kunstwerken. Een kijkje uit het raam levert een bijzonder uitzicht op, een panorama van een planeet die net zo vreemd is als zijn tentoonstellingen.

Er zit geen doel in Joy Exhibition. Het biedt een speelse en interactieve manier om in alle rust te experimenteren. Gemaakte kunstwerken worden automatisch in een map opgeslagen zodat deze gemakkelijk gebruikt of gedeeld kunnen worden. Joy Exhibition is een goed voorbeeld van een alternatieve ervaring verstopt in een game-jasje, wat perfect past bij de open omgeving van Itch.io.

Joy Exhibition

Oases

De introductietekst voor Oases zet gelijk al de toon: “Mijn grootvaders vliegtuig werd als vermist vermeld in 1960 tijdens de Algerijnse onafhankelijkheidsoorlog, enkele dagen voor de geboorte van zijn eerste kind. Dit is wat ik graag denk dat er met hem is gebeurd.”

Het spel begint met een wit vliegtuig dat over een uitgestrekte woestijn vliegt. Een donker spoor van rook ontsnapt uit de motoren. Voordat het vliegtuig de mogelijkheid krijgt om neer te starten wordt het opgeslokt in een kleurrijk gat in de lucht. Het ontdekken van de andere kant hiervan wordt aan jou overgelaten. De verschillende omgevingen die je ontdekt zijn abstract vormgegeven, ieder met een eigen thema en kleurenpallet.

De persoonlijke insteek is het sterkste punt van Oases. De motivatie achter de ontwikkeling van deze game zorgt voor een extra dimensie die we niet vaak tegenkomen bij het gamemedium. De boodschap, abstracte werelden en hippe muziek bezorgen spelers een unieke blik in het rouwproces van een kleinzoon.

Oases

Sandstorm

Ook voor bezitters van minder krachtige pc’s heeft Itch.io genoeg leuks. Sandstorm is zo’n titel die geen krachtige videokaart of processor nodig heeft. De titel geeft het al weg: in deze game bevind je je in een hevige zandstorm. Al snel blijkt dat de kameel die normaal een positie voor de huifkar inneemt, verdwenen is. Jij krijgt de taak om de kameel terug te vinden om verder te kunnen reizen.

De woestijn die als spelomgeving fungeert schijnt oneindig te zijn, de illusie wordt sterker gemaakt doordat de wereld niet blijft stilstaan, maar constant blijft draaien. Hierdoor is het niet mogelijk om gebruik te maken van een eigen richtingsgevoel. Door meerdere stokken in het zand te steken is het mogelijk weer een weg terug te vinden naar de huifkar, hopelijk met kameel.

De presentatie is simpel, maar effectief. De stijlvolle pixel-graphics worden ondersteund door zwiepende windgeluiden en mysterieuze muziek. Sandstorm maakt het mogelijk om je je echt alleen te laten voelen in een harde en onherbergzame omgeving; een perfect voorbeeld van de kracht van kleinschalige games.

Sandstorm

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Fable Legends geannuleerd, Lionhead sluit mogelijk Ambitieuze Fallout: New Vegas-mod bevat nieuwe map en weereffecten
2

Reacties op: Itch.io: Bandcamp voor indie-ontwikkelaars

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Baukereg

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Voor mijn eigen game lijkt me dit ook een mooi platform. Ik kan 'm ook in steam early access gooien, maar die route is niet meer zo interessant als een tijdje terug.

    Van de bovenstaande games heb ik Sandstorm gespeeld. Leuk concept maar niet iets wat je lang blijft spelen. Daarvoor is het te minimalistisch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cornish

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Ook nog een leuke VN op Itch.io gevonden: VA 11- HALL-A. Erg leuk bedacht, je bent daarin een barkeeper en moet drank mixen voor de gasten die je dan de oren van het hoofd praten, mits je wilt luisteren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.