Lionhead is één van de meest innovatieve ontwikkelaars in de games industrie, iets dat men al bewees met de debuutgame Black & White. Hoewel de gameplay niet iedereen lag illustreerde het duidelijk de drang van Lionhead oprichter Peter Molyneux om originele en innovatieve games te maken. Momenteel is men bij Lionhead met flink wat verschillende titels bezig zoals Fable, Black & White 2 en The Movies, die allen innovatieve en originele gameplay zouden moeten bieden. Gamer.nl sprak met Sam van Tilburgh, de Belgische community manager van Lionhead, over onder andere zijn werk, de interactie van Lionhead met de community en de visie van Lionhead wat betreft het ontwikkelen van games.

Gamer.nl: Zou je jezelf even willen voorstellen? Wie ben je en wat is je functie?

Sam: Welja, ik ben Sam Van Tilburgh, Community Director bij Lionhead Studios.

Gamer.nl: Wat doe je bij Lionhead?

Sam: Teveel eigenlijk, momenteel werk ik aan een nieuw webproject voor Lionhead, waar ik helaas nog niet teveel over kan of mag vertellen, aangezien we zelfs nog geen aankondiging gedaan hebben. Daarnaast neem ik deel aan elke design meeting van de verschillende games die in ontwikkeling zijn, zorg ik voor de community van de verschillende games en organiseer ik allerlei zaken zoals een chat, praat ik met journalisten en zorg voor de online magazines. Sinds kort zit ik ook op de Cinematics voor Fable, wat zoveel wilt zeggen dat ik feedback moet geven en mijn akkoord moet geven voor de volgende fase.

Gamer.nl: Hoe ben je bij Lionhead belandt?

Sam: Ik ken Lionhead en Peter Molyneux al enkele jaren ondertussen, maar het kwam nooit in me op om er te gaan werken. Ik had mijn eigen zaak in Belgie, alles liep lekker totdat ik begin oktober van dit jaar een weekje op vakantie was bij Peter. Van het een kwam het ander en hij bood me een job aan. Na enkele dagen er rustig over na te denken heb ik de knoop doorgehakt en ben ik ingegaan op hun voorstel! Het is feitelijk allemaal ontzettend snel gegaan...

Gamer.nl: Lionhead is toch wel 1 van de game developers die de tijd neemt om hun eigen ideeen uit te werken in vaak raadselachtige innovatieve games. Kijk jij ook zo tegen Lionhead en haar games aan?

Sam: Lionhead is een ontzettend interessante en creatieve omgeving om te werken. Niet zozeer omdat je games aan het maken bent, dat doen veel studios, maar wel omdat er bijna geen beperkingen zijn in dat wat je wilt doen, als het technisch mogelijk is dan kijken we of het haalbaar is. Vernieuwing en diepgang zijn zeker dezer dagen erg zeldzaam in de gamesindustrie en het is dan goed om te zien dat sommige studios kwaliteit nog altijd laten voorgaan op kwantiteit.

Gamer.nl: Uit hoeveel man bestaat Lionhead en zijn die ook dagelijks op kantoor aanwezig?

Sam: Momenteel werken er – verdeeld over vijf kantoren – zo'n 200 mensen, veertig per kantoor dus. Allemaal stuk voor stuk enorm leuke en positieve mensen. Dit zijn allemaal aparte teams die aan verschillende projecten werken.