Interview met Frank Rooke over Condemned 2 | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Zopas was Gamer.nl te gast op de SEGA Games Show Off, eenevenement waarop de bekende ontwikkelaar achter de wereldberoemde blauwe egelSonic heel wat aankomende games liet zien én spelen. Na aan de slag te gaan met titelsals SEGA Superstar Tennis, Samba de Amigo en The Club nam depersverantwoordelijke ons opeens mee naar een duistere kamer waar niemandminder dan Frank Rooke, de lead designer van Condemned 2: Bloodshot te vindenwas. Met een overduidelijke grijns op zijn gezicht vertelde de man dat welekker achterover moesten gaan leunen zodat hij ons wat leuks zou kunnen laten zien.Wat volgde was een uitgebreide presentatie over het tweededeel in de Condemned-reeks. Intere ante aspecten uit het spel zoalscombinatie-aanvallen uitvoeren en gebruik maken van je onderzoeksvoorwerpen werdenzonder enig probleem door Mr. Rooke uit de doeken gedaan. Tu endoor werden erleuke feiten over het spel aangehaald, bijvoorbeeld dat spelers die sociaalcontact zoeken met de personages uit Condemned 2: Bloodshot extra beloningenzullen krijgen.Na de presentatie kregen we de kans om Frank Rooke eens aande tand te voelen over het spel dat we zojuist hadden gezien. Het onderstaande interview is het resultaat van dat gesprek. Een diepgaande impre ie overCondemned 2: Bloodshot volgt later nog. Gamer.nl: Het lijkt erop datCondemned 2 inhet bezit is van een minder drukkende sfeer in vergelijking met het origineel.Is dit een correcte observatie en, zo ja, waarom hebben jullie hiervoorgekozen? Frank Rooke: Het eerste deel in de reeks was een spel dat nogal duisterwas en dat je constant de stuipen op het lijf jaagde. Met Condemned 2:Bloodshot ligt dat anders: deze keer willen we de speler tu endoor ook watrust gunnen, wat absoluut niet wilt zeggen dat het zweet je nooit meer zaluitbreken. Het is eerder zo dat we door die 'rustpauzes' in het spel deangstmomenten nog heftiger kunnen maken. Algemeen gezien hebben we deze keereen wat meer dynamische sfeer willen scheppen, iets waar we in mijn ogen ingeslaagd zijn.GNL: Een van de grotekritiekpunten rond het originele Condemned was dat de momenten waarop je naaraanwijzingen op zoek moest gaan met je onderzoek pullen het allemaal  wat te makkelijk ging. Hebben jullie met dezekritiek rekening gehouden tijdens het ontwikkelen van Condemned 2: Bloodshot? FR: Ergens heb je gelijk, we hielden in het eerste deel despeler nogal bij het handje tijdens de speurgedeeltes. Het was op dat momentechter zo dat Condemned als launchtitel voor de Xbox 360 zou gaan dienen,waardoor we het spel relatief toegankelijk moesten maken zodat er zeker geenmensen afgeschrikt zouden worden door de moeilijkheidsgraad ervan. We zijnondertu en een hele tijd verder en hebben onze doelgroep beter leren kennen,wat ons onder andere heeft doen besli en om de speler in Condemned 2:Bloodshot wat meer vrijheid te geven.GNL: In welk opzicht danvooral? FR: Nog steeds heeft de speler een verzameling aan apparaten terbeschikking die hij moet gebruiken om de omgeving uit te kammen. Deze keer ishet echter nodig om volledig zelf uit te maken welk deel van je uitrusting jegaat gebruiken om de nodige aanwijzingen te vinden die je nodig hebt om de zaakop te lo en. Het resultaat is dat spelers, meer dan in het eerste deel, inzichtzullen moeten hebben in wat er zich allemaal rondom hen te zien is. Het wasgeen makkelijke keuze om de speler vrijer te laten, omdat je altijd rekening moethouden met het feit dat niet iedereen even opmerkzaam is. Bovendien moetCondemned 2: Bloodshot vooral een leuk spel zijn om te spelen, niet een titeldie je na een tijdje terug in de kast gooit omdat je een bepaalde aanwijzingniet kunt vinden. Condemned 2:Bloodshot is een spel dat vooral erg goed sfeer weet te scheppen door deintere ante personages en de beklemmende omgevingen. Denkt u dat deCondemned-reeks naar een film vertaald zou kunnen worden?Absoluut! Er zitten, vooral in deel twee, een paar zeeropmerkelijke personages in het spel die perfect op het witte doek tot hun rechtkunnen komen. Er zijn op dit moment geen plannen om Condemned daadwerkelijkooit als film uit te brengen, maar mocht er iemand met een goed scenario op deproppen komen, dan zie ik een verfilming eigenlijk wel zitten. Met de hele Manhunt2-historie nog vers in het achterhoofd, denkt u dat Condemned 2: Bloodshot doorzijn agre ieve en gewelddadige karakter slechte reacties bij de consument kanuitlokken?Condemned 2: Bloodshot heeft ondertu en al het label 18+gekregen, waardoor we ons over zulke dingen eigenlijk weinig zorgen maken. Wehebben toen het eerste deel op de markt verscheen ook geen negatieve reactiesover het gewelddadige thema van het spel gekregen, dus ik zie niet in waaromdat deze keer wel zou gebeuren. Volgens mij hangt het er gewoon van af hoe jegeweld in een spel gebruikt. In ons geval heeft elk gevecht een functie binnenhet verhaal en pa en alle expliciete scènes gewoon binnen het verhaal.Een van de grootsteverschillen tu en deel één en deel twee is dat er deze keer ook eenmultiplayer aanwezig is. Hoe moeilijk was het om dit binnen de reeks teintroduceren?Tijdens de ontwikkeling van het originele Condemned haddenwe al het gevoel dat er een multiplayer aanwezig moest zijn, maar we haddensimpelweg niet genoeg tijd om het fatsoenlijk uit te werken doordat we alslaunchtitel voor de Xbox 360 moesten dienen. Condemned 2: Bloodshot daarentegenis wel in het bezit van een multiplayermode, eentje die wat meer de nadruk legtop actie dan het singleplayer-gedeelte. Dat komt omdat het eigenlijk nietmogelijk is om diezelfde graad van spanning en sfeer te creëren wanneer je meteen groep mensen in een level rondloopt danwanneer je in je eentje een verlatenfabriek zit uit te kammen. Toch zijn we er zeker van dat de multiplayermodegenoeg intere e bij de fans zal opwekken zodat ze heel wat uurtjes onlinezullen doorbrengen met Condemned 2: Bloodshot.Mogen we in detoekomst nog downloadbare content verwachten voor Condemned 2: Bloodshot? Ik kan niets beloven, maar downloadbare content staat wel inonze planning. Het zal er voor een groot deel van afhangen of Condemned 2:Bloodshot succes gaat hebben in combinatie met de reacties van de fans. Als hetduidelijk is dat ze zin hebben in meer, dan zullen we er alles aan doen om zeook van het nodige te voorzien.Heb je nog een wijzeraad voor iedereen die Condemned 2: Bloodshot binnenkort gaat spelen?Neem de tijd om het spel te spelen! Lig lekker achterover opde bank, doe de gordijnen dicht en zet het volume lekker hard, dat is de manierwaarop je Condemned 2: Bloodshot hoort te spelen. Dat zullen we zekerdoen! Bedankt voor het interview en hopelijk tot een volgende keer.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou