Zopas was Gamer.nl te gast op de SEGA Games Show Off, een evenement waarop de bekende ontwikkelaar achter de wereldberoemde blauwe egel Sonic heel wat aankomende games liet zien én spelen. Na aan de slag te gaan met titels als SEGA Superstar Tennis, Samba de Amigo en The Club nam de persverantwoordelijke ons opeens mee naar een duistere kamer waar niemand minder dan Frank Rooke, de lead designer van Condemned 2: Bloodshot te vinden was. Met een overduidelijke grijns op zijn gezicht vertelde de man dat we lekker achterover moesten gaan leunen zodat hij ons wat leuks zou kunnen laten zien. Wat volgde was een uitgebreide presentatie over het tweede deel in de Condemned-reeks. Interessante aspecten uit het spel zoals combinatie-aanvallen uitvoeren en gebruik maken van je onderzoeksvoorwerpen werden zonder enig probleem door Mr. Rooke uit de doeken gedaan. Tussendoor werden er leuke feiten over het spel aangehaald, bijvoorbeeld dat spelers die sociaal contact zoeken met de personages uit Condemned 2: Bloodshot extra beloningen zullen krijgen. Na de presentatie kregen we de kans om Frank Rooke eens aan de tand te voelen over het spel dat we zojuist hadden gezien. Het onderstaande interview is het resultaat van dat gesprek. Een diepgaande impressie over Condemned 2: Bloodshot volgt later nog. Gamer.nl: Het lijkt erop dat Condemned 2 in het bezit is van een minder drukkende sfeer in vergelijking met het origineel. Is dit een correcte observatie en, zo ja, waarom hebben jullie hiervoor gekozen? Frank Rooke: Het eerste deel in de reeks was een spel dat nogal duister was en dat je constant de stuipen op het lijf jaagde. Met Condemned 2: Bloodshot ligt dat anders: deze keer willen we de speler tussendoor ook wat rust gunnen, wat absoluut niet wilt zeggen dat het zweet je nooit meer zal uitbreken. Het is eerder zo dat we door die 'rustpauzes' in het spel de angstmomenten nog heftiger kunnen maken. Algemeen gezien hebben we deze keer een wat meer dynamische sfeer willen scheppen, iets waar we in mijn ogen in geslaagd zijn. GNL: Een van de grote kritiekpunten rond het originele Condemned was dat de momenten waarop je naar aanwijzingen op zoek moest gaan met je onderzoeksspullen het allemaal  wat te makkelijk ging. Hebben jullie met deze kritiek rekening gehouden tijdens het ontwikkelen van Condemned 2: Bloodshot? FR: Ergens heb je gelijk, we hielden in het eerste deel de speler nogal bij het handje tijdens de speurgedeeltes. Het was op dat moment echter zo dat Condemned als launchtitel voor de Xbox 360 zou gaan dienen, waardoor we het spel relatief toegankelijk moesten maken zodat er zeker geen mensen afgeschrikt zouden worden door de moeilijkheidsgraad ervan. We zijn ondertussen een hele tijd verder en hebben onze doelgroep beter leren kennen, wat ons onder andere heeft doen beslissen om de speler in Condemned 2: Bloodshot wat meer vrijheid te geven. GNL: In welk opzicht dan vooral? FR: Nog steeds heeft de speler een verzameling aan apparaten ter beschikking die hij moet gebruiken om de omgeving uit te kammen. Deze keer is het echter nodig om volledig zelf uit te maken welk deel van je uitrusting je gaat gebruiken om de nodige aanwijzingen te vinden die je nodig hebt om de zaak op te lossen. Het resultaat is dat spelers, meer dan in het eerste deel, inzicht zullen moeten hebben in wat er zich allemaal rondom hen te zien is. Het was geen makkelijke keuze om de speler vrijer te laten, omdat je altijd rekening moet houden met het feit dat niet iedereen even opmerkzaam is. Bovendien moet Condemned 2: Bloodshot vooral een leuk spel zijn om te spelen, niet een titel die je na een tijdje terug in de kast gooit omdat je een bepaalde aanwijzing niet kunt vinden. Condemned 2: Bloodshot is een spel dat vooral erg goed sfeer weet te scheppen door de interessante personages en de beklemmende omgevingen. Denkt u dat de Condemned-reeks naar een film vertaald zou kunnen worden? Absoluut! Er zitten, vooral in deel twee, een paar zeer opmerkelijke personages in het spel die perfect op het witte doek tot hun recht kunnen komen. Er zijn op dit moment geen plannen om Condemned daadwerkelijk ooit als film uit te brengen, maar mocht er iemand met een goed scenario op de proppen komen, dan zie ik een verfilming eigenlijk wel zitten. Met de hele Manhunt 2-historie nog vers in het achterhoofd, denkt u dat Condemned 2: Bloodshot door zijn agressieve en gewelddadige karakter slechte reacties bij de consument kan uitlokken? Condemned 2: Bloodshot heeft ondertussen al het label 18+ gekregen, waardoor we ons over zulke dingen eigenlijk weinig zorgen maken. We hebben toen het eerste deel op de markt verscheen ook geen negatieve reacties over het gewelddadige thema van het spel gekregen, dus ik zie niet in waarom dat deze keer wel zou gebeuren. Volgens mij hangt het er gewoon van af hoe je geweld in een spel gebruikt. In ons geval heeft elk gevecht een functie binnen het verhaal en passen alle expliciete scènes gewoon binnen het verhaal. Een van de grootste verschillen tussen deel één en deel twee is dat er deze keer ook een multiplayer aanwezig is. Hoe moeilijk was het om dit binnen de reeks te introduceren? Tijdens de ontwikkeling van het originele Condemned hadden we al het gevoel dat er een multiplayer aanwezig moest zijn, maar we hadden simpelweg niet genoeg tijd om het fatsoenlijk uit te werken doordat we als launchtitel voor de Xbox 360 moesten dienen. Condemned 2: Bloodshot daarentegen is wel in het bezit van een multiplayermode, eentje die wat meer de nadruk legt op actie dan het singleplayer-gedeelte. Dat komt omdat het eigenlijk niet mogelijk is om diezelfde graad van spanning en sfeer te creëren wanneer je met een groep mensen in een level rondloopt danwanneer je in je eentje een verlaten fabriek zit uit te kammen. Toch zijn we er zeker van dat de multiplayermode genoeg interesse bij de fans zal opwekken zodat ze heel wat uurtjes online zullen doorbrengen met Condemned 2: Bloodshot. Mogen we in de toekomst nog downloadbare content verwachten voor Condemned 2: Bloodshot?  Ik kan niets beloven, maar downloadbare content staat wel in onze planning. Het zal er voor een groot deel van afhangen of Condemned 2: Bloodshot succes gaat hebben in combinatie met de reacties van de fans. Als het duidelijk is dat ze zin hebben in meer, dan zullen we er alles aan doen om ze ook van het nodige te voorzien. Heb je nog een wijze raad voor iedereen die Condemned 2: Bloodshot binnenkort gaat spelen? Neem de tijd om het spel te spelen! Lig lekker achterover op de bank, doe de gordijnen dicht en zet het volume lekker hard, dat is de manier waarop je Condemned 2: Bloodshot hoort te spelen. Dat zullen we zeker doen! Bedankt voor het interview en hopelijk tot een volgende keer.